دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۵
۰ نفر

«سوء‌مدیریت و عملکرد ضعیف مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع عامل عمده گسترش پدیده جنگل‌خواری در کشور است.» این خبر روز گذشته به نقل از عبدالوحید فیاضی، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، روی خروجی خبرگزاری خانه ملت قرار گرفت؛ نماینده‌ای که می‌گوید مجلس نهم از حساسیت لازم برای مقابله با جنگل‌خواری برخوردار نیست.

جنگل کاری

اين نماينده مجلس با بيان اينكه شيوع پديده جنگل‌خواري نشانه اعمال نفوذ برخي افراد و ارتباط آنها با دستگاه‌هاست، تصريح كرد: مواردي وجود دارد كه با لابي‌گري و دخالت مسئولان قسمت‌هايي از جنگل به يكسري افراد واگذار مي‌شود البته نه به افراد عادي بلكه افراد قدرتمند و صاحب نفوذي كه با حمايت مسئولان زمين‌هاي چندصد هكتاري را تصاحب مي‌كنند.

فياضي، با يادآوري نمونه‌اي از جنگل‌خواري در حوزه انتخابيه خود، گفت: حدود ۱۰ سال گذشته رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع وقت به‌راحتي ۱۱۰ هكتار زمين منابع طبيعي را به نام يك نفر سند زد؛ يعني زمين اجاره‌اي ۹۹ ساله طي ۱۰ الي ۱۵ سال در اختيار اين فرد قرار گرفت. اين موضوع نشانه اين است كه مسئولان كشوري، استاني و محلي سازمان جنگل‌ها و مراتع، زمينه‌ساز جنگل‌خواري شده‌اند بنابراين در اين زمينه بايد عملكرد مسئولان امر را زيرسؤال برد و با آنها برخورد كرد.

  • ساخت‌وسازها با اطلاع مسئولان انجام مي‌شود

اين نماينده مردم در مجلس نهم، از بي‌توجهي برخي مسئولان نسبت به گسترش پديده جنگل‌خواري انتقاد كرد و افزود: به‌طور حتم جنگل‌ها و مراتع جزو منابع عمومي كشور است و دولت بايد از آنها به درستي حفاظت كند، البته متولي اصلي حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبيعي، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري است اما واقعيت اين است كه تاكنون تصرف‌هاي غيرقانوني زيادي توسط اين دستگاه صورت گرفته است.

فياضي ادامه داد: چطور امكان دارد افرادي جنگل را تصاحب كنند و مسئولان از آن بي‌اطلاع باشند؟ هيچ عقل سليمي نمي‌تواند باور كند كه ساخت‌و‌سازهاي انجام شده در جنگل به دور از چشم مسئولان بوده باشد. آيا بهتر نيست از صدور چنين مجوزهايي جلوگيري شود و در واقع علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهيم؟ وي با بيان اينكه پديده زمين‌خواري مربوط به ديروز و امروز نيست، تصريح كرد: به‌مدت 2دهه است كه با اين معضل به‌خصوص در جنگل‌هاي شمال كشور روبه‌رو هستيم در حالي‌كه تاكنون اقدام مناسبي در طول اين دودهه براي رفع آن انجام نشده است.

عضو مجمع نمايندگان استان مازندران در مجلس، عامل عمده شيوع پديده جنگل‌خواري را ناشي از سوءمديريت و عملكرد ضعيف مسئولان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور عنوان كرد و گفت: به‌طور حتم كوتاهي در برخورد با پديده جنگل‌خواري از سوي اين سازمان صورت مي‌گيرد زيرا اگر در مراحل اوليه برخورد جدي و قاطعانه با متخلفان داشته باشند شاهد تخلفات بعدي نخواهيم بود. ضمن اينكه رسيدگي قوه قضاييه به پرونده‌هاي جنگل‌خواري به سهولت انجام مي‌شود.

فياضي، با تأكيد بر اينكه حساسيت‌ها در مورد تداوم پديده جنگل‌خواري در آينده وجود دارد، ادامه داد: سازمان جنگل‌ها و مراتع طي 2سال اخير براي احراز حق منابع طبيعي و ملي و همچنين حفاظت از جنگل‌ها اقداماتي انجام داده ولي اقدامات درستي نبود. براي نمونه اين دستگاه تعدادي از زمين‌هاي شخصي مردم را منابع ملي اعلام كرد و در عين حال زمين‌هاي منابع طبيعي را به‌راحتي به افراد واگذار كرد و اين روند همچنان ادامه دارد.

  • ضرورت برخورد مجلس با جنگل‌خواري

اين نماينده مجلس، با بيان اينكه رفع پديده جنگل‌خواري و مقابله جدي با آن بايد اولويت مجلس دهم باشد، تصريح كرد: متأسفانه مجلس نهم در اين زمينه حساسيت‌هاي لازم را نداشت به‌طوري كه حتي نمايندگاني كه در اين زمينه اظهارنظر و موضع‌گيري مي‌كردند چندان از سوي مسئولان امر حمايت نمي‌شدند و واكنش‌هاي مثبتي در اين زمينه دريافت نمي‌كردند.

عضو مجمع نمايندگان استان مازندران در مجلس نهم، رفع ريشه‌اي معضل جنگل‌خواري را مستلزم همكاري مجلس دهم و دولت يازدهم دانست و گفت: مجلس و دولت بايد در سال ۹۵ به‌صورت جدي به اين معضل ورود كرده و با همكاري يكديگر اين پديده را مهار و يك‌بار براي هميشه ريشه آن را در كشور بخشكانند.

  • نبايد به واكنش‌ها در مورد جنگل‌خواري انگ سياسي زد

عبدالوحيد فياضي، نماينده مردم نور و محمودآباد در مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه نبايد به واكنش‌ها در مورد جنگل‌خواري انگ سياسي زد، تصريح كرد: مسئولان بايد اظهارنظر، مخالفت و اعتراض‌ها را نسبت به اين پديده محترم بشمارند و به آن انگ سياسي نزنند. در حال حاضر وقتي نماينده‌اي در اين خصوص اعتراضي مي‌كند به او انگ سياسي مي‌زنند و فكر مي‌كنند هدفش تخريب دولت است درحالي‌كه بايد به اين مقوله به‌صورت جدي ورود كرد و تمامي دستگاه‌ها در مقابله با اين پديده همكاري لازم را داشته باشند. اين نماينده مجلس مي‌گويد: دولت بايد به اعتراض نمايندگان توجه كافي داشته باشد. واقعيت آن است كه بارها اين موضوع را در مجلس مطرح كردم ولي متأسفانه نه‌تنها به جايي نرسيد بلكه انگ سياسي زدند درحالي‌كه چنين رويكردي به نفع منافع ملي و مصالح كشور نيست.

کد خبر 329382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha