آغاز فصل نو، زمان شروع برنامه‌های جدید برای احیای قلب تاریخی پایتخت بود. شهرداری تهران همزمان با تعطیلات سال نو، تهرانگردی را به‌طور ویژه در منطقه۱۲ تهران مورد توجه قرار داد. منطقه‌ای که با آسیب‌های اجتماعی متعددی به‌خصوص در محله هرندی روبه‌روست.

شهر ۱۳ نوروز

 شهرداري تهران در طول سال94 نيز با اجراي طرح انضباط شهري در اين محدوده از پايتخت تلاش كرد تا رنگ و بوي زندگي شهروندان ساكن در اين منطقه را تغيير دهد. محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نيز در حاشيه بازديد از ستاد گردشگري تهران اعلام كرد به‌دنبال بازگرداندن زندگي به مراكز هويتي شهر هستيم و اين مهم را با رويكرد گردشگري دنبال خواهيم كرد. برگزاري تورهاي گردشگري تهران قديم، اجراي جشنواره قلب تهران و كنسرت موسيقي در ميدان مشق، برگزاري جشنواره پرديس باب همايون، ويژه‌برنامه محله گل و بلبل در محله هرندي و بهسازي و زيباسازي معابر از ابتداي تعطيلات نوروز تا پايان آن برخي از برنامه‌ها بود كه به‌گفته شهردار منطقه بيش از نيم ميليون گردشگر را راهي منطقه12 و قلب تهران كرد.

  • بازديد بيش از 10هزار گردشگر از گذرهاي تاريخي قلب تهران

«قلب تهران» عنوان تورهاي گردشگري منطقه12 بود كه فعاليت خود را از 3فروردين‌ماه به‌مدت 10روز اجرا كردند. ميدان ارگ، امامزاده يحيي، عودلاجان، ميدان مشق، گذر اديان يا همان 30تير، بهارستان، امين‌السلطان و هرندي گذرهاي تاريخي تعيين شده تورها بودند كه به‌ترتيب بيشترين استقبال از آنها صورت گرفت. تورهاي گردشگري قلب تهران با حضور 21تورليدر آشنا به منطقه12 در 2نوبت صبح و بعدازظهر به‌صورت رايگان برگزار و با استقبال بسيار زياد شهروندان و مهمانان تهران مواجه شدند.

عابد ملكي شهردار منطقه12 به همشهري اعلام كرد در مدت 10روز برگزاري، 10هزار و 685بازديد‌كننده در قالب 309تور از مسيرهاي گردشگري منطقه بازديد كردند. جشنواره قلب تهران در محدوده ميدان امام خميني(ره) در قالب پرديس گردشگري باب همايون نيز از اول فروردين‌ماه كار خود را در قالب 52غرفه ويژه عرضه صنايع‌دستي و سوغات اقوام و شهرهاي مختلف آغاز كرد و هريك از اقوام برنامه‌هاي مختلفي مانند موسيقي و رقص‌هاي محلي خود را در پرديس گردشگري باب همايون اجرا كردند كه به‌دليل نزديكي اين مكان به كاخ گلستان و ديگر جاذبه‌هاي گردشگري منطقه، امكان بيشتري براي حضور علاقه‌مندان فراهم شد. به‌گفته ملكي بيش از 100هزار گردشگر داخلي و خارجي نيز براي بازديد از جشنواره اقوام در باب همايون حاضر شدند.

  • شكوه معماري و طنين آواز ايراني در باغ ملي

بعد از 150سال، درهاي باغ ملي همزمان با 10فروردين گشوده شد تا گردشگران تهراني در شب ولادت بانوي دو عالم طنين دلنشين آواي هنرمندان بنام ايراني را در جوار شكوه و عظمت معماري ميهني نظاره‌گر باشند.بخشي از جشنواره قلب تهران به همراه اجراي كنسرت در فضاي باز درعصر روز دهم، يازدهم و دوازدهم فروردين‌ماه با عنوان «جشن نورباران» در باغ ملي يا همان ميدان مشق برگزار شد و پياده‌راه ملل متحد كه در زمره پهناورترين پياده‌راه‌هاي دنياست و در دل ميدان مشق قرار دارد شاهد حضور و استقبال باشكوه گردشگران بسياري بود. 3هزار نفر هر شب به‌صورت رايگان در جشن نورباران ميدان مشق حاضر شدند.

سازمان زيباسازي شهر تهران پيش از فرارسيدن سال نو كف‌سازي‌، جداره‌سازي‌، نورپردازي و زيباسازي نماي ميدان مشق، محدوده وزارت امورخارجه و خيابان‌هاي منتهي به آن را انجام داد. به‌گفته عيسي عليزاده مديرعامل اين سازمان نصب آبنما، مبلمان شهري و بازسازي سردر باغ ملي از ديگر برنامه‌هاي درنظرگرفته شده براي اين ميدان است.

  • كودكان هرندي طعم شادي را در محله گل و بلبل چشيدند

ارتقاي كيفيت زندگي با دو محور اصلي توسعه گردشگري و زيست مومنانه برنامه‌اي است كه منطقه12 براي سال95 آن‌را تعريف كرده و محله هرندي را مورد توجه ويژه قرار داده است. اجراي طرح جمع‌آوري و ساماندهي كارتن‌خواب‌ها و معتادان اين محله كه پاييز سال گذشته اجرا و با بهسازي 4بوستان وسيع محل ادامه يافت بخش آغازين اين طرح بود.

سازمان پارك‌ها و فضاي سبز تهران با كاشت 800هزار لاله در بوستان‌هاي هرندي جشنواره لاله‌ها را در قلب تهران برگزار كرد. جشنواره هفت‌سين ويژه بانوان هرندي هم از برنامه‌هاي به‌اجرا درآمده در اين محله بود كه با استقبال قابل توجه اهالي و حتي ديگر محله‌هاي مجاور روبه‌رو شد و 10سفره هفت‌سين برتر انتخاب و قدرداني شدند.

حجت‌الاسلام ميثم امرودي معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران هرچند كه رفع كامل آسيب‌هاي چندين ساله از محله هرندي را نيازمند زمان دانسته اما حضور 100خانواده در برگزاري جشنواره هفت‌سين را نشانه وجود آرامش نسبي دراين محله اعلام كرده است. امرودي اين را هم تأكيد كرده كه مديريت شهري در سال95 با استمرار طرح انضباط شهري بايد همچنان دراين مسير حركت كند تا نتايج مورد نظر حاصل شود. كاروان راهيان نور از محله هرندي نيز در اولين روز بهار عازم مناطق جنگي جنوب كشور شد. محله گل و بلبل ويژه‌برنامه عيدانه عموپورنگ از جذاب‌ترين برنامه‌هايي بود كه از هفتم تا سيزدهم فروردين در بوستان زندگي محله هرندي براي كودكان اجرا شد.

به‌گفته محمدعلي قندهاري‌نيا، معاون فرهنگي و اجتماعي منطقه12 استقبال قابل توجه 2هزار كودك از اهالي هرندي و ديگر نقاط تهران در روزهاي برگزاري برنامه در بوستان زندگي كه با بارش باران و سرماي هوا همراه بود مسئولان شهرداري و صدا وسيما را غافلگير كرده بود هرچند تمامي تدابير براي ايجاد امنيت و ايمني كودكان انديشيده شده بود تا ساعات لذت‌بخشي را در دل محله هرندي تجربه كنند. در حاشيه برنامه محله گل و بلبل در بوستان زندگي 40غرفه براي ارائه خدمات فرهنگي، تفريحي و ورزشي نيز ويژه خانواده‌ها برگزار شد.

  • گردشگري تهران در مسير رونق ملي

174بناي تاريخي در منطقه12 وجود دارد كه مي‌توان با بهره‌مندي از آنها اين منطقه را به يكي از قطب‌هاي اصلي گردشگري تبديل كرد.مرتضي طلايي نايب رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به‌وجود بناهاي تاريخي و مدرن هردو را از جاذبه‌هاي گردشگري تهران نام‌برده كه نيازمند ايجاد هماهنگي بيشتر بين دستگاه‌ها براي بهره‌مندي كامل از پتانسيل گردشگري آنهاست. وي بر اين موضوع نيز تأكيد كرده كه صنعت گردشگري در تهران سال به سال در مسير رونق ملي گام برمي‌دارد.

محمود اقدم، جانشين رئيس ستاد گردشگري تهران نيز با اشاره به‌وجود برخي ناهماهنگي‌ها در حوزه گردشگري كه منجر به بازديد يكي‌دو مجموعه تاريخي و گردشگري توسط مهمانان تهران مي‌شود گفته شهرداري تهران تلاش مي‌كند با فعال كردن بخش خصوصي در كنار خود، صنعت توريسم را رونق بخشيده و به رشد گردشگري كه ايجاد اشتغال ازجمله پيامدهاي آن است كمك كند.

  • بازشدن درهاي ميدان مشق به روي مردم

شهردار پايتخت در مراسم افتتاح ميدان مشق گفت: اين قول را به شهروندان تهراني مي‌دهم كه به اميد خدا در هر فصل سال جديد در منطقه مركزي تهران شاهد افتتاح پروژه‌هاي مهمي باشيم و زندگي را مجددا به اين منطقه تاريخي برگردانيم. محمدباقر قاليباف در مراسم افتتاح ميدان مشق در منطقه12 تهران كه باحضور جمعي از مسئولان وزارت خارجه، مديران شهري، گردشگران و شهروندان تهراني برگزار شد، با تبريك سال جديد به تمامي هموطنان گفت: براي من توفيقي است كه بارديگر به‌عنوان خدمتگزار در ميان شما عزيزان هستم.

وي همچنين با اشاره به فرارسيدن روز 12فروردين (روز مقدس جمهوري اسلامي ايران) و تبريك اين روز، تصريح كرد: 12فروردين‌ماه روزي است كه انقلاب اسلامي باعث حيات و عزت ملت ما و جامعه اسلامي شد. اين روز در حقيقت باعث عزت تمامي آزاديخواهان جهان شد. قاليباف در ادامه به افتتاح ميدان مشق در محدوده مركزي شهر تهران اشاره و خاطرنشان كرد: امروز شاهد هستيم يكي از نقاط و محورهاي تاريخي و هويتي پايتخت كه به‌نوعي يا ديده نمي‌شد يا كمتر ديده مي‌شد با كمك و همراهي دوستان خوبمان در وزارت خارجه و بقيه دستگاه‌هاي اداري همانند دانشگاه تهران بازگشايي شد.

وي افتتاح ميدان مشق را نمونه‌اي از همكاري و همدلي ميان دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي عنوان كرد و گفت: جا دارد از تمامي همكاران و دوستاني كه دست در دست هم دادند تا اين پروژه به سرانجام برسد، تقدير و تشكر كنم. قاليباف با تأكيد بر اينكه تصميم قطعي ما در شهرداري تهران اينست كه ان‌شاءالله بتوانيم زندگي را به مركز تاريخي و هويتي شهرمان يعني منطقه12 برگردانيم، افزود: اين از تصميماتي است كه 6، 5 سال است كه اتخاذ شده، به‌طوري‌كه آثار چندين سال زحمت مديريت شهري پايتخت در اين منطقه نمايان مي‌شود.

کد خبر 329111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha