مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

کاملیا تجریشی: امان از زانودرد، این جمله‌ را بارها و بارها از زبان افراد مسن می‌شنویم. زانودرد یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند و روزانه، برای تسکین دردهای ناشی از زانودرد، مقدار زیادی مسکن می‌خورند.

در خیلی از موارد، استفاده از مسکن ضرورتی ندارد و می‌توان با شیوه‌های دیگری این دردها را تسکین داد. دکتر فرهاد علی‌همتی متخصص کایروپراکتیک از دانشگاه کلیولند (Cleveland) آمریکا، درباره‌ی درمان زانودرد می‌گوید.

  • به‌طورکلی علت به وجود آمدن مشکلات زانو و درد در این ناحیه، بیشتر به چه مواردی برمی‌گردد؟

بیشتر زانودردهایی که افراد به آن مبتلا می‌شوند، علت فیزیکی دارند و ابتلا به زانودردهایی با علت پاتولوژی (Pathology -آسیب‌شناسی) مثل شکستن استخوان زانو، تومور و... خیلی کمتر اتفاق می‌افتند. زمانی که بنا بر هر دلیل زانو تحت‌فشار قرار بگیرد، این مسئله باعث می‌شود که زانو آسیب ببیند. به‌مرورزمان، فشار واردشده به‌زانو، باعث آسیب و تخریب آن خواهد شد. برخی از عادت‌های افراد می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به ‌زانو شود. برای مثال، آن دسته از افرادی که عادت دارند برای مدت طولانی روی زانوی خود بنشینند، به‌مرورزمان، باعث آسیب رسیدن به این بخش از بدن خواهند شد. همچنین مشکلات زانو می‌تواند منشأ غیرمستقیم داشته باشد، بدین معنی که در ستون فقرات، لگن یا کمر مشکلاتی به وجود بیاید که این مسئله باعث ابتلا به زانودرد شود.

  • آیا استفاده از مسکن‌ها تأثیری در درمان زانودرد دارد؟

مسکن‌ها عملاً کار چندانی برای درمان بیمار انجام نمی‌دهند و تنها به‌صورت موقتی، درد بیمار را تسکین می‌دهند و مشکل همچنان به قوت خود در بدن باقی است و تنها در شرایطی که درد بیمار آن‌قدر شدید باشد که زندگی عادی بیمار را مختل کند، مسکن‌ها باید تجویز شوند.

  • آیا چاقی و اضافه‌وزن جزو عوامل ابتلا به مشکلات زانو محسوب می‌شود؟

چاقی و اضافه‌وزن، می‌تواند فشار زیادی را به ‌زانو وارد کند ولی اغلب مشکلات زانو در درازمدت ایجاد شده‌اند و به‌صورت مزمن هستند، در نتیجه چاقی و اضافه‌وزن، علت اصلی ابتلا به مشکلات زانو محسوب نمی‌شود و تنها باعث تشدید آن خواهد شد.

  • آیا در صورت ابتلا به زانودرد، افراد باید به پزشک متخصص مراجعه کنند؟

افراد باید با مشاهده‌ی هرگونه مشکل در زانو، برای بررسی علت به وجود آورنده‌ی مشکل، به پزشک مربوطه مراجعه کنند. مشکلات زانو به‌ویژه درد در این ناحیه را نباید نادیده گرفت.

  • متخصص کایروپراکتیک چطور اقدام به درمان مشکل زانوی بیمار می‌کند؟

متخصص کایروپراکتیک با تکنیک‌های درمانی خاص، اقدام به تنظیم ستون فقرات بیمار می‌کند و به‌نوعی فشار را از روی لگن و زانوی بیمار برمی‌دارد، با انجام این کار و به‌مرورزمان، بدن شروع به ترمیم خود می‌کند. یکی دیگر از کارهایی که کایروپراکتیک انجام می‌دهد آموزش مراقبت از بدن به بیمار است. چون بسیاری از آسیب‌هایی که به بدن وارد می‌شود، ناشی از عدم مراقبت از بدن است.

  • مراقبت از زانوها باید از چه سنی شروع شود؟

مراقبت از زانو باید از دوران کودکی شروع شود، چون بسیاری از آسیب‌هایی که به‌ زانو وارد می‌شود در طول مدت‌زمان طولانی به وجود می‌آید. اصلاح سبک زندگی باید از همان زمان کودکی باشد تا بدن به‌مرورزمان دچار مشکلات جدی نشود.

  • آیا در شرایطی که زانو دچار مشکلات جدی مثل آرتروز یا رماتیسم شده باشد هم می‌توان از کایروپراکتیک کمک گرفت؟

می‌توان از تکنیک‌های کایروپراکتیک برای کاهش درد ناشی از این بیماری‌ها کمک گرفت ولی احتمال درمان با کایروپراکتیک در این نوع از مشکلات زانو، ضعیف است.

  • معمولاً افراد برای درمان مشکلات زانو، باید چند جلسه به متخصص کایروپراکتیک مراجعه کنند؟

این مسئله، از فردی به فرد دیگر متفاوت است ولی به‌طورکلی، یک دوره‌ی درمانی، بین ۱۰ تا ۱۵ جلسه است. چنانچه در جلسات اول، تغییرات مثبتی در وضعیت بیمار ایجاد شود، درمان ادامه پیدا می‌کند ولی در شرایطی که بهبود برای فرد ایجاد نشود، به متخصصین دیگری ارجاع داده خواهد شد. معمولاً آب‌درمانی، فیزیوتراپی و ورزش‌های خاص در کنار کایروپراکتیک به بیمار توصیه می‌شود. گاهی با توجه به شرایط بیمار، ممکن است تغییراتی در تغذیه فرد نیز در نظر گرفته شود.

  • آن دسته از افرادی که در زانویشان پلاتین وجود دارد هم می‌توانند از کایروپراکتیک برای کاهش درد زانو کمک بگیرند؟

تکنیک‌های درمانی کایروپراکتیک برای آن دسته از افرادی که در زانویشان پلاتین یا جسم خارجی وجود دارد، انجام نمی‌شود، چون انجام این کار می‌تواند باعث صدمه به ‌زانوی فرد شود.

  • این مسئله در رابطه با مبتلایان به پوکی استخوان نیز مصداق دارد؟

درمان از طریق کایروپراکتیک برای افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند به وضعیت بیمار و نظر پزشک بستگی دارد و چنانچه پزشک تشخیص بدهد که کایروپراکتیک، آسیب به همراه دارد، از انجام این کار پرهیز می‌شود.

  • به‌عنوان سؤال آخر، آیا این احتمال وجود دارد که برای درمان بیمار، به‌جای کمک گرفتن از کایروپراکتیک، به فردی که دچار مشکلات زانوست، جراحی پیشنهاد شود؟

تشخیص نوع درمان با پزشک متخصص است و در برخی موارد به دلیل آسیب‌ها و صدمات جدی به‌زانو، باید حتماً جراحی انجام شود. تمامی شیوه‌های درمانی برای کمک به بیمار هستند و اینکه هر فرد چطور درمان شود، به وضعیت جسمی او بستگی دارد.

کد خبر 328931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha