همشهری آنلاین: در طبیعت‌گردان حرفه‌ای، جنگل‌نوردی طرفداران بسیاری دارد. در کشور ما جنگل‌های شمال کشور، ظرفیتی عالی برای جنگل‌نوردی محسوب می‌شود.

این جنگل‌ها نزدیک ۳.۵ میلیون هکتار وسعت دارد و در دامنه‌های شمالی کوه‌های البرز و استان‌های ساحلی خزر روییده‌اند.البته بنا بر آمارهای رسمی این جنگل‌ها سالانه نزدیک به 8000 هکتار کمتر می‌شود، دلیلش هم ویلاسازی، تهیه چوب و آتش‌سوزی است. با تمام این اوصاف هنوز مسیرهای جنگل‌نوردی در جنگل‌های شمال بسیار است. در مطلب پیش رو به چند مورد از بهترین این مسیرها می‌پردازیم. این مسیرها پیشنهادی است برای مسافران سنتی شمال که حداقل در نوروز امسال، سفر متفاوتی را تجربه کنند.

  • مسیر الیمستان: تورهای زیادی وجود دارد که شما را در یک سفر یک‌روزه به جنگل‌های الیمستان می‌رسانند. فاصله این جنگل از تهران 140 کیلومتر است. قله الیمستان هم یکی دیگر از جاذبه‌های این روستاست که در زمستان و بهار کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند؛ قله‌ای که حدود 2500 متر ارتفاع دارد.
  • مسیر سنگ درگاه ـ مرکادره: طول این مسیر که در استان مازندران قرار دارد، 12 کیلومتر است. برای رسیدن به مرکادره نباید وارد روستای مرکا از روستاهای اطراف آمل شد و از محل سه‌راهی که سمت چپ آن به روستای سنگ درگاه می‌رود باید عبور کرد.  مسیر جنگلی بسیار زیباست و پوشیده از درختان ممرز و انجیلی در ارتفاعات پایین و راش در ارتفاعات بالاست. انتهای پاکوب جنگلی پس از طی مسافت حدود ساعت از مرکادره به مناطق کوهستانی گزنا سرا ختم می‌شود. برای رسیدن به این منطقه حتما باید برنامه‌ای یک و نیم یا دو روزه باشد. در این محل می‌توان گیاه پرونلا ولگاریس را به‌صورت چای‌دم کرد و نوشید. برای این کار می‌توانید از راهنمای محلی‌تان استفاده کنید.
  • مسیر گرسماسر ـ دالخانی: جنگل دالخانی از بکرترین جنگل‌های ایران است که آن را دالان بهشت نیز می‌نامند. دالخانی روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر در 30 کیلومتری جنوب‌شرقی رامسر که در دهستان چهل شهید واقع است. دالخانی که با آب‌و‌هوای بی‌نظیر و طبیعت بکرش از دل‌انگیزترین و دیدنی‌ترین جنگل‌هاست که به دلیل همجواری با جنگل‌های 600 هزارمتر مربع رامسر، دالخانی نام گرفته است. جنگل‌هایی که در مسیر جاده ادامه دارند و بعد از دالخانی شما را به ییلاق جنت رودبار و گرسماسر، اکراسر، گلین و... می‌رسانند.
  • مسیر اسالم ـ خلخال: مسیر جنگل‌نوردی اسالم ـ خلخال یکی از معروف‌ترین مسیرهای جنگل‌نوردی کشور است هرچند به دلیل شهرتی که به‌دست آورده این روزها در خطر ویلاسازی و تخریب مناظر طبیعی قرار گرفته است. جاده گردشگری خلخال ـ اسالم، شهرستان خلخال در استان اردبیل را به اسالم در استان گیلان متصل می‌کند.
  • مسیر خیبوس ـ انجیل‌سی: منطقه حفاظت‌شده خیبوس و انجیل‌سی در استان مازندران در مسیر جاده قائمشهر ـ تهران به‌صورت اراضی جنگلی انبوه قرار دارد. وسعت این جنگل‌ها 3 هزار و 471 هکتار است.
  • مسیر باجا ـ سریا: مسیر جنگلی بندبن به باجا در غرب جاده هراز قرار دارد و برای رسیدن به ابتدای این مسیر زیبای جنگلی از سه طریق می‌توان اقدام کرد. از طریق جاده خاکی منتهی در غرب کلرد و پیمایش 11 کیلومتر به‌وسیله خودرو از طریق پارک جنگلی میرزا‌کوچک خان و پیمایش 14 کیلومتر جاده آسفالته و خاکی از طریق روستای رزکه و پیمایش حدود 5 کیلومتر جاده خاکی.
  • مسیر دوهزار و سه‌هزار: جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار تنکابن از معدود مناطق جنگلی ایران است که تا وقت هست و جنگل‌ها هم سر جایشان هستند باید سراغشان رفت. بهتر است در این فصل که دما و رطوبت داخل جنگل کمتر شده به آنها سری بزنید. پیاده‌روی کنید و صدای پرندگان را بشنوید. بهترین زمان برای جنگل‌نوردی در این جنگل‌ها که خیلی از مناطق آنها هنوز بکر مانده، اواخر شهریور تا اوایل آذر است. راه رسیدن به جنگل‌های دوهزار از تهران جاده چالوس و بعد هم شهر تنکابن (شهسوار) است، می‌توانید بعد از طی 275کیلومتر به تنکابن برسید.
  • مسیر ماسوله ـ ماسال: مسیر پیاده‌روی ماسوله تا ماسال یکی از مسیرهای بسیار زیبای طبیعت‌گردی است که از ارتفاعات ماسوله آغاز و در نهایت به حوالی ماسال ختم می‌شود. کل مسیر حدود 35 کیلومتر است که گروه‌های مختلف آن را در طول دو تا سه روز طی می‌کنند. مسیر از کوهپایه‌های «شاه معلمی» بلندترین قله استان گیلان می‌گذرد. محل اتراق شبانه در ییلاقی مرتفع و در حاشیه جنگل است. بخش‌های زیادی از مسیر کاملا بکر و بدون هیچ راه ارتباطی است و همچنین سرویس موبایل وجود ندارد.
  • مسیر لیماک لام: منطقه جنگلی لیماک لام در قلب جنگل‌های انبوه مازی‌بن در کوهستان‌های جنوب رامسر واقع شده است. برای رسیدن به لیماک لام باید از رامسر به سادات شهر و از آنجا به منطقه کوهستانی اربه کله رفت. جاده خاکی باریکی از آنجا به قعر جنگل و به‌سوی لیماک لام و ازارک می‌رود که با پای پیاده حدود یک‌ساعت به طول می‌انجامد. از کنار رود مسیر دو تا شده و یکی به قعر جنگل می‌رود که پاکوبی بسیار طولانی در حدود 17 کیلومتر دارد و دیگری مسیر کنار رودخانه است که چندساعتی تا کتالم پیش می‌رود.
کد خبر 328638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha