محمدباریکانی: پرونده هسته‌ای ایران بسته شد تا با امضای برجام از سوی ایران ۱۲سال مناقشه اتمی پنج قدرت بزرگ جهان بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران پایان بگیرد. با امضای برجام سران جهان برای ثبت تصویر با مقامات ایرانی صف بستند.

iranisgreat

 انتشار آخرين خبرها از اعلام نتايج مذاكرات هسته‌اي ايران و سران پنج كشور بزرگ جهان و بازتاب آنها در رسانه‌هاي جهاني، افكار عمومي جهان كه 12سال ايران را با تصويرهاي منفي رسانه‌هاي غربي شناخته بودند تغيير داد.
علاقه سفر به ايران چنان افزايش يافت كه در نخستين هشدار، تورگردان‌‌ها از طريق رسانه‌ها به دولت اعلام كردند كه هتل‌هاي كشور توان پاسخگويي به گردشگران خارجي را ندارند. آنها گفتند به‌دليل محدوديت زيرساخت‌هاي گردشگري ايران، شركت‌هاي خدمات مسافرتي ناچار به كنسل كردن تورهاي سفر به ايران در خارج از كشور شده‌اند.
برجام گردشگري ايران اما زماني آغاز شد كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي از شروع ساخت 30هتل 4و 5 ستاره در ايران خبر داد و گفت ايران به‌منظور جذب 20ميليون گردشگر براساس سند چشم‌انداز 20ساله نيازمند ساخت 100هتل در سال است تا بتواند پاسخگوي نياز اقامتي گردشگران ورودي شود. برجام، توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري ايران اما را ميسر كرد، در نخستين فعاليت‌هاي پس از برجام، هيأت فرانسوي آكور، بهره بردار هتل‌ها در 40كشور جهان به تهران آمد و با امضاي قرارداد بهره‌برداري از دو هتل فرودگاهي ايران در همسايگي فرودگاه امام‌خميني برند اروپايي هتلداري را به ايران آورد.

مدير بخش خاورميانه گروه هتل‌‌هاي جهاني آكور فرانسه كه براي دومين‌بار به ايران سفر كرده است به همشهري گفت ايران كشوري مهم در سرمايه‌گذاري‌هاي گردشگري است.

او گفت: آينده صنعت گردشگري ايران بسيار روشن است. ايران كشور امن خاورميانه است و بي‌ترديد حضور سرمايه‌گذاران خارجي در صنعت گردشگري ايران به نفع اقتصاد اين كشور است. كريستين بوزان رئيس هيأت مديره گروه بين‌المللي آكور در مراسم امضاي تفاهمنامه واگذاري بهره‌برداري از هتل‌هاي فرودگاهي ايران گفت: هتل‌هاي آكور رزرو هتل‌هاي 4 و 5ستاره فرودگاهي ايران را نيز انجام مي‌دهد تا نخستين حضور جدي صنعت هتلداري ايران در سيستم رزرو جهاني امكان‌پذير شود.
او از حضور گروه هتلدار فرانسه در ايران ابراز خشنودي كرد و به مردم و مقامات دولتي ايران قول داد آنها را در رونق صنعت گردشگري كشور نااميد نمي‌كند.

به گفته بوزان، گروه بين‌المللي هتل‌هاي آكور فرانسه گام‌هاي مهمي براي شناساندن ايران به جامعه جهاني برخواهد داشت.

  • آينده روشن صنعت نحيف گردشگري

فرانسوي‌ها از نخستين هيأت‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري بودند كه در روزهاي پاياني آخرين مذاكرات هسته‌اي به ايران آمدند و سرمايه‌گذاران خود را براي ارزيابي بازار ايران پاي ميز گفت‌وگو با دولت و بخش خصوصي نشاندند. بعد از سفر هيأت فرانسوي به تهران، ايتاليا يك هيأت بزرگ سرمايه‌گذاري به ايران اعزام كرد تا علاوه بر سرمايه‌گذاري در كشور، بر سر واگذاري، مرمت و احياي بناهاي تاريخي ايران نيز مذاكره كند. آنها حتي توسعه روابط گردشگري با ايران را در اولويت‌‌هاي سفر خود قرار دادند و قهرمان ماراتن كويرهاي جهان از برگزاري مسابقات بين‌المللي كويرنوردي در ايران خبر داد كه شركت‌كنندگان آن به‌زودي از سراسر جهان به ايران مي‌رسند. بدين‌ترتيب توريسم ورزشي ايران نيز در جهان جاي خود را پيدا كرد. فرانسه و ايتاليا شانس زيادي در دوران پساتحريم براي فعاليت مشترك گردشگري با ايران يافته‌اند. فرانسه رتبه نخست جهان را در جذب گردشگر به‌خود اختصاص داده و ايتاليا توانسته با تمركز بر ميراث تاريخي و هنر، ده‌ها ميليون گردشگر جهاني را به خود فرا بخواند.

محمدرضا پوينده مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از بناهاي تاريخي كشور مي‌گويد: سرمايه‌گذاران خارجي از كشورهاي اروپايي براي سرمايه‌گذاري در بناهاي تاريخي ايران اعلام آمادگي كرده‌اند اما براساس مذاكرات، ايتاليايي‌ها شانس بيشتري براي سرمايه‌گذاري در بخش احيا و بهره‌برداري از بناهاي تاريخي ايران دارند.

  • فرصت تاريخي در پساتحريم

مقامات ايران توافق هسته‌اي با غرب را فرصت تاريخي پيشرفت و توسعه كشور و همچنين جذب سرمايه خارجي به ايران مي‌دانند و معتقدند بلافاصله پس از برداشته شدن تحريم‌ها سرمايه‌گذاران اروپايي در كشور حاضر مي‌شوند تا در بازار وسيع ايران سرمايه‌گذاري كنند.

در حاشيه نمايشگاه بين‌المللي گردشگري تهران نيز كه در هفته‌هاي گذشته برپا شد و سعي دارد خود را رقيب نمايشگاه‌هاي معتبر جهاني همچون فيتور اسپانيا يا نمايشگاه گردشگري ايتاليا و آلمان بداند، مذاكرات گردشگري ايران با فعالان صنعت گردشگري كشورهاي روسيه، سوئيس و ايتاليا انجام شد.

تمركز بخش دولتي در صنعت گردشگري اكنون بر فراهم كردن زيرساخت‌هاي بخش گردشگري در پسابرجام است و آن‌طور كه مرتضي رحماني موحد معاون گردشگري كشور گفته است بخش خصوصي بايد از تصميمات دولت در اين بخش حمايت كند.
تهران در حالي تبديل به كانون مذاكرات اقتصادي و توسعه روابط فرهنگي و گردشگري در دوره پسابرجام شده است كه حسن روحاني در سفر اخير خود به ايتاليا و فرانسه دستور خريد بيش از يكصد فروند هواپيماي مسافربري جديد ايرباس را طي 10سال امضا كرد و بدين‌ترتيب نوسازي ناوگان هوايي ايران انجام شد.

بازارهاي هدف گردشگري ايران نيز در دوسال گذشته تغيير كرده است. آن‌طور كه مرتضي رحماني موحد معاون گردشگري كشور گفته است، بازارهاي هدف گردشگري ايران به سه‌گروه تقسيم شده‌اند: اول، اروپا، آمريكاي شمالي و آسياي دور، دوم، بازار كشورهاي همسايه و مسلمان با هدف جذب گردشگر مذهبي و سوم بازارهاي نوظهور گردشگري همچون روسيه، چين، هند و آسياي جنوب شرقي.

  • جهت‌گيري بازارهاي هدف

معاون گردشگري كشور مي‌گويد بازارهاي جديد بايد هدف گردشگري ما شوند نه اينكه ايران تبديل به بازار گردشگري آنها شود. اكنون 40كشور در فهرست بازارهاي هدف گردشگري ايران قرار گرفته‌اند كه دورنماي فعاليت در آنها براي 10سال آينده نيز ترسيم شده است. معاون گردشگري مي‌گويد: از 2‌سال پيش افق گردشگري ايران بدون توافق و با توافق هسته‌اي را ترسيم كرديم. اما از اين پس و در دوره پساتحريم، ارتباط و در هم تنيدگي با جهان خارج بيشتر مي‌شود.
رحماني موحد مي‌گويد: گردشگر حرفه‌اي پول نقد همراه خود نمي‌برد. يك كارت اعتباري جهاني دارد كه هم از امنيت بالايي برخوردار است و هم حوزه فعاليت آن بسيار وسيع است. بنابراين به محض اينكه بانك‌هاي داخلي آماده شوند مي‌توان از ظرفيت كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي همچون ويزا كارت و مستر كارت بهره برد تا گردشگر خارجي امكان هزينه بيشتر در ايران را بيابد و ارز بيشتري وارد كشور شود.

بانك‌هاي ايران اواخر بهمن‌ماه پس از اين سخنان اعلام كردند كه امكان صدور كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي همچون ويزا كارت يا مستر كارت به‌زودي با مذاكرات انجام شده ميسر مي‌شود و كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي در آينده نزديك در بانك‌هاي ايران توزيع خواهند شد.

  • سونامي به ايران رسيد

آمار ارائه شده از تعداد گردشگران ورودي همزمان با دور جديد مذاكرات هسته‌اي ايران كه از دو سال پيش شدت بيشتري گرفت و سرانجام با توافق هسته‌اي پايان يافت، نشان مي‌دهد كه از مردادماه 92تا پايان آذرماه 95 تعداد 12ميليون و 334هزار و 506 گردشگر خارجي به ايران سفر كرده‌اند. اين آمار در حالي ارائه شده است كه در دولت قبل، از مردادماه 88 تا پايان آذرماه90 و همزمان با شدت تنش‌هاي غرب با ايران در پرونده هسته‌اي كشور، تعداد گردشگران ورودي به ايران 7ميليون و 285هزار و 360گردشگر را شامل شد. با تكيه بر همين آمار است كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد نرخ رشد گردشگران ورودي به كشور در مقايسه با دولت قبل كه تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌اي ايران افزايش يافته بود 96درصد است.

شرايط ايجاد شده در منطقه خاورميانه، ظهور جريان‌هاي تروريستي همچون داعش در عراق، سوريه و افغانستان و حمايت عربستان و تركيه از اين گروه به همراه ناامني در مصر و جنگ‌هاي كوچك و بزرگ جريان يافته در منطقه، گردشگران خارجي را از سفر به تركيه و مصر منصرف كرده و آنها در جست‌وجوي مسير جديد، ايران را سرزميني امن همراه با مردماني مهمان نواز و البته يك مقصد گردشگري بسيار ارزان با جاذبه‌هاي فرهنگي، تاريخي و طبيعي فراوان يافته‌اند. علاقه سفر به ايران چنان در جهان شدت يافته است كه برخي تورهاي گردشگري- البته به گفته رئيس جامعه تورگردان‌ها- ناچار شده‌اند تورهاي سفر به ايران را به‌دليل نبود امكان اقامت در كشور كنسل كنند.

مرتضي رحماني موحد معاون گردشگري كشور درخصوص ضعف‌هاي صنعت گردشگري ايران مي‌گويد: فرصت‌هاي زيادي در دوره تحريم‌ها در گردشگري كشور از دست داديم. به‌رغم اينكه درآمد نفتي كشور در همان دوران تحريم بالا بود معلوم نشد اين درآمدها چه شد. حداقل اگر بخشي از آن درآمد در زيرساخت‌هاي گردشگري ايران هزينه شده بود امروز نبايد در موضوع اقامتگاه‌ها تا اين اندازه مشكل وجود مي‌داشت.

معاون گردشگري كشور ادامه مي‌دهد: اينكه آن درآمد كجا رفته است حتما جايي پيگيري خواهد شد ولي در بخش گردشگري‌چيزي از آن درآمد بالا مشاهده نكرديم. هر فردي كه به مجموعه گردشگري آمد تخريب كرد و چيزي از آن كند و با خود برد. اما اكنون در دوران پساتحريم، صنعت گردشگري بايد به‌عنوان چرخ كمكي اقتصاد كشور عمل كند. موانع و محدوديت‌ها در حال برطرف شدن هستند و بايد روابط جهاني ايران نيز در گردشگري تقويت شود تا هم گردشگر، هم سرمايه و هم اعتبار جهاني نصيب كشور شود.
آن‌طور كه معاون گردشگري كشور اعلام كرده است، هتلدارها به او گفته‌اند ظرفيت هتل‌هاي كشور تا شهريورماه سال آينده پر است و تقاضاهاي زيادي براي سفر به ايران در دفاتر گردشگري ثبت شده. در چنين شرايطي است كه معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي از رشد 8درصدي گردشگري كشور در سال 95 خبر مي‌دهد.

او مي‌گويد: سال95 سال مهمي براي گردشگري ايران است كه اگر جهت‌گيري گردشگري و سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش درست مديريت شود ممكن است رشد گردشگري كشور تا سه سال آينده تضمين شود.
با وضعيت پيش آمده در برجام و برداشته شدن محدوديت‌ها و گشايش‌هاي مالي ايجاد شده مسير جذب گردشگر به ايران تسهيل شده و ايران آماده استقبال از سونامي گردشگري مي‌شود.

کد خبر 328627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha