همشهری آنلاین: شهرستان درگز در استان خراسان رضوی با سابقه درخشان در تاریخ و مملو از جاذبه های طبیعی یکی از مقاصد مناسب گردشگری برای مسافران در ایام نوروز است.

درگز

شهر درگز، در گذشته به نام ابیورد معروف بوده و در تاریخ تمدن اسلامی نیز به تعدادی از اندیشمندان و بزرگان برخورد می کنیم که عنوان ابیوردی را با خود داشته اند. این شهر که خاوران نیز نام داشته از مناطق باستانی پارتهای قدیم در خراسان است.

در سه کیلومتری این شهر آثار و بقایایی موجود است که به پنج هزار سال قبل از میلاد می رسد، به این معنا که سابقه شهرنشینی و مدنی درشهر درگز به حدود هفت هزار سال پیش می‌رسد.

گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و طبیعت می توانند دست کم دو روز پر مشغله و تفریحی را در این شهر بگذرانند و از جاذبه های متعدد و زیبایی های تحسین برانگیز خلقت خداوندی در آن بهره مند شوند.

  • بندیان درگز

افرادی که به تاریخ و آثار مکشوفه تاریخی علاقه مند هستند آتشکده زیبای ساسانی به همراه برج خاموشی در منطقه بندیان درگز جایی بسیار خوب برای آنان است.

برج خاموشی محل تدفین زرتشتیان ، به شکل استوانه با ارتفاع سه متر و قطر حدود 20 متر است.

در آتشکده گچ کاریهای نفیس زیبایی از دوره ساسانیان بر جا مانده که موضوعات آن عبارتند از پیروزی بهرام پنجم بر پادشاه هپتالیان، مراسم مذهبی در حضور آناهیتا، معرفی افراد به شاه، صحنه ضیافت و تاج بخشی به شاه.

درون آتشکده آتشدانی زیبا یافت شده و پنج کتیبه به خط پهلوی در محراب آن قرار دارد.
حفاریهای این منطقه در سال 1373 آغاز شد و گچ بریها مربوط به سال 425 میلادی زمان سلطنت بهرام پنجم است که در تاریخ طبری نیز از آن یاد شده است.

  • پارک ملی تندوره درگز

طبیعت دوستان و دوستداران وحوش و جانوران با مشاهده پارک ملی تندوره که یکی از 23 پارک ملی کشور است و از نظر نمونه‌های برجسته مظاهر طبیعی تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست و منحصر به فرد است، خرسند شده و خاطره ای خوش برایشان باقی می ماند.

پارک ملی تندوره در شمال استان خراسان و نزدیک مرز ترکمنستان در منطقه ای کوهستانی با صخره ها و تپه ماهورهای متعدد و دره های ژرف و پر شیب که پوشیده از گیاهان مختلف می باشد واقع است و یکی از بهترین زیستگاههای جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال به شمار می رود.

این پارک بهترین زیستگاه برای جانوران وحشی است و نه تنها کل و بز و گرگ و گراز و شغال در آن مشاهده می شوند بلکه میش و قوچ اوریال که از بزرگترین نژاد این نوع جانوران هستند را می توان در پارک ملی تندوره دید.

  • پلکان نادری

در 88 کیلومتری جاده قدیم قوچان به درگز در چهار کیلومتری شرق روستای کپکان در دامنه جنوبی کوه الله اکبر عارضه سنگی به چشم می خورد که در بین اهالی موسوم به هزار پله نادری است.

در دامنه جنوبی الله اکبر دره باریکی وجود دارد که در این دره روستاهایی واقع شده اند و راه آنها از میان این دره می گذرد.

از دو راهی امام قلی تا ابتدای گردنه و پلکان نادری، روستاهای اینچه ساوبلاغ، اینچه کیکانلو، آق مزار، خارانلو، گپی و کپکان و تأسیسات پایگاه نظامی بر سر راه قرار دارد.

در جنوب کپکان دره ای حاصلخیز قرار دارد که با امتداد به جنوب و قوچان راه مالرو قوچان به درگز را پس از بریدن کوههای هزار مسجد، در کپکان بر گردنه الله اکبر متصل می کند و هم اکنون روستاهای کلاته گلستان ، دربند قشلاق و دربند ییلاق در میان این دره قرار دارند.

برای دیدن پلکان نادری، روستاها و امکان طبیعی و زیبایی را هم می توان دید که بسیار دلنشین است.

پلکان نادری که عارضه ای سنگی است از ارتفاع 500 متری کوههای الله اکبر آغاز و به طول تقریبی یک کیلومتر پس از چند پیج و تاب در امتداد جاده به فاصله 800 متری خط الرأس کوه پایان می یابد.

این پلکان حدود 1000 متر طول دارد و عرض هر پله بین دو تا سه متر در نوسان است.

کاربرد این پلکان بطور دقیق مشخص نشده ولی در باره آن نظرات مختلف ابراز شده است.

برخی می گویند این پلکان برای چابک سازی و تمرین اسبهای سواره نظام نادر ساخته شده و برخی آن را راهی برای ارتباط به دشت درگز از طریق گردنه الله اکبر که در زمستانها بسیار سخت گذر بوده است می دانند و معتقدند این پلکان از لغزش سواران سپاه در یخبندان جلوگیری می کرده است.

  • بقعه حضرت سلطان

این بقعه خشتی و گلی در مسیر 10 کیلومتری جنوب جاده قوچان - درگز در شمال روستای حضرت سلطان قرار گرفته است.

برخی این بنا را به سلطان سنجر سلجوقی و برخی به سلطان تکش سلجوقی منسوب می نمایند اما به اعتقاد اهالی منطقه بنای مزبور مقبره سلطان سنجر سلجوقی است.

با توجه به ظاهر و سبک معماری می توان این مقبره را به دوران سلجوقیان منسوب نمود.

این بقعه دارای طرح و نقشه ای مربع شکل است و ورودی این بنا از جانب جنوب غربی و متشکل از در چوبی کوچک می باشد.

بقعه حضرت سلطان دارای تزئینات خشتی و مقرنس های زیبایی است که به این مکان شکوه و زیبائی خاصی داده است.

مقبره صید علیخان درگزی که شاعر و سیاستمدار بزرگ دوران مشروطه بوده است و نامدارانی همچون ملک الشعرای بهار از مکتب او کسب فیض کرده اند، مقبره امامزاده محمد دیباج (ع) از نوادگان حضرت امام صادق (ع)، آبگرم الله اکبر، حمام جشن آباد، قبرستان گبرها، تفرجگاه امام قنبر، تفرجگاه چلمیر از دیگر آثار و جاذبه های این شهرستان است.

  • سوغات و صنایع دستی درگز

از میان صنایع دستی رایج در شهرستان درگز می توان به گلیم بافی، نمدمالی، چارق دوزی، دوخت البسه ابریشمی اشاره کرد اما مهمترین سوغات شهرستان درگز نوعی شیرینی است که به آبنبات هل دار یا شکر پنیر هل دار معروف است.

گردو نیز میوه ای درختی است که در ناحیه درگز به وفور به بار می نشیند و برخی از آن به عنوان سوغات درگز یاد کرده اند.

شهرستان درگز با جمعیت بیش از 80 هزار نفر در 255 کیلومتری شمال غربی مشهد واقع است.

کد خبر 328209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha