نگار پدرام : این کتاب اولین جلد از مجموعه 5 جلدی کتاب شناسی توصیفی موسیقی ایران است که از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده.

میر علی نقی در این کتاب‌شناسی به توصیف تمام مقالات و کتاب‌هایی که درباره موسیقی ایران منتشر شده است، پرداخته است.کتاب با ویرایش عبدالحسین آذرنگ، ارائه شده است.  پیش از این محمد تقی دانش پژوه، سلسله مقالاتی را در مجله هنر مردم درباره تعدای از نسخ خطی موسیقی نوشته بود و ویدا مشایخی نیز اولین کتاب‌شناسی موسیقی را در سال 1354 نوشت که در آن فهرستی از مقالات منتشر شده درباره انواع  موسیقی ایرانی و غربی گرد آوری شده بود.

بنابراین «کتاب‌شناسی  و مقاله شناسی توصیفی موسیقی ایران» را می توان اولین کتاب‌ شناسی دانست که تنها به موسیقی ایران اختصاص یافته است. با توجه به گذشت سال‌ها از انتشار آثار ارزشمند دانش‌پژوه و مشایخی درباره موسیقی ایران، پرداختن دوباره به این موضوع ضروری به نظر می‌رسد.

«کتاب شناسی ومقاله شناسی توصیفی موسیقی ایران»، در واقع فهرست توصیفی متون چاپی است که از 150 سال پیش درباره موسیقی ایران، به زبان فارسی نوشته شده‌اند. مولف، این متون چاپی را در 10 بخش کتاب‌شناسی کلی، تعاریف و اصطلاحات، تاریخ موسیقی ایران، نقد و منتقد، مبانی نظری، جامعه شناسی، آموزش و فراگیری، انجمن‌ها، سازمان‌ها و برنامه‌های موسیقی، فیزیک و پراکنده‌ها تقسیم بندی کرده و محتوای مقالات هر بخش را توضیح داده  است.

همچنین هر کدام از بخش‌های کتاب به زیر شاخه‌های دیگری نیز تقسیم شده اند. به عنوان مثال در بخش مقالات و کتاب‌هایی که زندگی نامه یا سرگذشت‌نامه موسیقی دانان هستند؛ سرگذشت خوانندگان مرد و زن، تصنیف سازان، سازندگان آلات موسیقی، منتقدان موسیقی، موسیقی شناسان و مولفان و محققان، نوازندگان سازهای مختلف، آهنگسازان، نواپردازان، تنظیم کنندگان و رهبران ارکستر، هر کدام به شکل جداگانه آمده است . یا در بخش مبانی نظری، مقالات و کتابهایی که درباره  آهنگسازی، سازهای شستی‌دار، زهی، زهی زخمه‌ای، زهی چکشی، کوبه‌ای و ...و نیز موسیقی‌سازی و آوازی، موسیقی فیلم، نمایش‌های موسیقایی و موسیقی نواحی مختلف ایران نوشته شده اند، در بخش‌های مختلف توصیف شده‌اند.

«کتاب‌شناسی و مقاله شناسی موسیقی ایران به شکل توصیفی»، تنها مقالات و کتاب‌هایی که درباره موسیقی ایران نوشته شده اند را در بر دارد . از آن جا که در موسیقی ایران مباحثی وجود دارد که در موسیقی غربی نیست، نمی توان رده بندی‌های دیوی و ... را  برای ارائه فهرست در نظر گرفت. در « کتاب شناسی و مقاله شناسی موسیقی ایران به شکل توصیفی» نیز محقق با کمک ویراستار کتاب، نوع خاصی از تقسیم بندی را انتخاب کرده  تا متناسب با موضوعات موسیقی ایران، اطلاعات کتاب را در اختیار دانشجویان موسیقی، پژوهشگران و علاقه مندان این رشته قرار دهد. کتاب، در 648 صفحه و با قیمت 7700 تومان  روانه پیشخوان کتابفروشی‌ها شده است.

- کتاب شناسی  و مقاله شناسی توصیفی موسیقی ایران
- سید علیرضا میر علی نقی
- انتشارات سوره مهر/ 1100نسخه
- 1386

کد خبر 32756

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز