همشهری آنلاین: یکی از مشکلات خانه تکانی‌، اختلالات تنفسی و مسمومیت‌های ناشی از استفاده نامناسب از شوینده‌هاست که البته با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی می توان از آنها پیشگیری کرد.

به گزارش همشهري آنلاين، به نقل از وبدا، معاون فنی بهداشت حرفه ای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مسمومیت‌های شدید با مواد شوینده در آستانه نوروز، نتيجه استفاده نامناسب از مواد شوینده و بهداشتی است.

دکتر محمد مهدی سهرابی افزود:چون زنان به عنوان مدیر امور داخلی منزل بیشترین مسئولیت را در نظافت خانه برعهده دارند، شاید‌ ‌به همین دلیل بیشترین موارد مسمومیت خانگي مربوط به زنان است.

  • از مشكلات ريوي و پوستي و چشمي تا سرطان

معاون فنی بهداشت حرفه ای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت براي كاهش عوارض استفاده از مواد شوينده توصيه هايي براي مردم دارد. او مي‌گويد: آسیب‌های بهداشتی هنگام استفاده از موادشوینده، ممکن است در کوتاه مدت اثرچنداني نداشته باشد اما در بلندمدت مشکلات ریوی و پوستی، عوارض چشمي و آلرژی‌های مختلف تا سرطان را به همراه دارد.

  • توصيه‌هاي بهداشتي وزارت بهداشت براي مردم

تركیب مواد شوینده یا پاك كننده‌ها با مواد سفیدكننده در فضای كوچكي مانند حمام یا دستشویی خطرناك است زیرا از فعل و انفعالات شیمیایی تركیب این مواد گاز كلر آزاد شده كه با رطوبت مخاط دهان اسید كلریدریك ایجاد می‌کندكه بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن در فضاهای كوچك علایم شدید تنفسی ايجاد مي‌كند.

بدترین شكل استفاده از مواد پاک کننده و شوینده آن است که آنها را با آب گرم مخلوط و یا از آنها در محیط‌های بسته‌ای که بخار آب وجود دارد، استفاده کنند.

بهتر است از مواد شوینده و پاک کننده‌ای استفاده شود که آسیب کمتری می‌‌رساند، استفاده از پودرهای شوینده که آنزیم دارند، بسیار ايمن‌تر از استفاده ازمواد سفیدکننده‌ای است که بخار دارد.

از پاك كننده استاندارد استفاده كنيد، ازمصرف مواد شوینده و پاك كننده‌ها درفضاهای بسته خودداری كنيد.

بخار متصاعد شده ازتركیب جوهرنمك و وایتكس بسیار برای چشم، پوست و ریه خطرناك است‌ و خانم‌ها باید از تركیب این دو ماده جداً بپرهيزند.

هنگام شست وشوى حمام و دستشويى از ماسك‌هاى محافظ استفاده كنيد، پنجره ها را باز و تهويه را روشن كنيد تا جريان هوا برقرار شود، توجه كنيد بسيارى از مواد ضد عفونى كننده به راحتى از ماسك‌هاى كاغذى عبور مى‌كنند و مى‌توانند موجب آسيب ريه شوند.

تهويه مناسب محل، روشن كردن هواكش و بازكردن‌ ‌پنجره‌ها، استفاده نكردن از محلول‌هاى غليظ و بستن دستمال ضخیم مرطوب برروی دهان و بینی می‌تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی‌ها وپيشگيرى ازاين مشكلات كمك كند.

به توصيه‌هاي ايمني روي برچسب محصولات توجه کنيد. مثل پوشيدن دستکش و ماسک هنگام استفاده ازمحصولات سوزاننده، استفاده ازمواد شوینده شیمیایی ممکن است باعث تشدید بیماری‌های قلبی- عروقی و ریوی شود.

موادشوینده شیمیایی روی زنان باردار، افراد مسن وکودکان بيشترآسيب رسان است، مطمئن شويد كه استفاده، نگهداري و دفع موادشيميايي، مطابق با دستورالعمل سازنده است.

مواد خطرناك بايد درمكاني دور ازدسترس بچه‌ها نگهداري شوند.

درب محصولات شيميايي و پاك كننده‌ها را محکم ببنديد، در صورت جابجا كردن مواد، بقيه‌ ماده را در ظرف اصلي بازگردانيد،

فرآورده‌هاي حاوي مواد شيميايي پرخطر را در ظروف ويژه نگهداري كنيد، هرگز برچسب روي ظروف موادشيميايي را برنداريد، اگر برچسب روي ظروف دچارپوسيدگي شده مجدداً روي آن بر چسب بزنيد.

اولین و بهترین اقدام برای مسمومان ریوی، خروج سریع فرد از محل سربسته و استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هواست چرا که استنشاق هوای تازه، تنفس را تسهیل می‌کند و باعث ایجاد آرامش می‌‌شود.

استفاده از بُخور، به خصوص بُخور سرد بسیار کارآمد است، خودداری از صحبت کردن، مفید است، ارجاع هرچه سریع تربه پزشک يا تماس با اورژانس ضروري است.

انواع مواد شيميايى مي‌توانند به چشم آسيب برسانند، مواد شوينده ورنگ بر ازجمله خطرناكترين مواد براى چشم به شمار مى‌روند و در صورت تماس با چشم به سرعت قرنيه را زخم كرده و حتى درموارد شديدتر مى‌توانند به سوراخ شدن كره چشم منجر شوند.

مواد شوينده همچنين مى‌توانند موجب ايجاد زخمهاى شديد در پلك شده و چسبندگى‌هاى كره چشم و پلك را به همراه داشته باشند. آسيب ناشى از اين مواد ممكن است آن قدر جدى باشد كه بينايى به طور كامل از بين برود. استفاده ازعينك حفاظتي جهت كاهش آسيب چشم‌ها توصيه می‌شود.

کودكان به علت كنجكاوى ممكن است درتماس با اين مواد قرارگيرند ، بى دقتى و سهل انگارى در استفاده، نگهداري يا جابجا كردن مواد پاك كننده و سفيدكننده كودكان را درمعرض خطر قرارمى‌دهد. مصرف اتفاقي اين مواد منجر به التهاب وسوختگى دستگاه گوارش مى‌شود و عمل بلع را با مشكل مواجه مى‌كند.

محصولات شيميايي وشوينده را هميشه درظرف اصلي آن نگهداري کنيد. هيچگاه اين موادرا درظروف موادخوراکي (مانند بطري نوشابه) نگهداري نکنيد. اين عمل سبب خورده شدن اشتباهي اين مواد توسط کودکان مي‌شود.

والدين در صورت مسموميت خوراكى فرزندان، آنها را وادار به استفراغ نكنند زیرا اين كار موجب آسيب ديدگى و سوختگى بيشتر دستگاه گوارش مى‌شود. بلافاصله دهان کودک را شستشو داده کودک آب نخورد چون وقتی ماده شوینده با آب ترکیب می‌شود، جذب آن سریعتر می‌شود ووضعیت بدتر می‌شود. همچنین بهتر است تا رساندن مصدوم به بيمارستان يا مراكز درمانى با خوراندن شير عمل رقيق سازي انجام شود.

کد خبر 327505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha