یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

مدیرکل محیط‌زیست مازندران می‌گوید جاده‌ای که در بهترین جنگل‌های این استان از هفت‌تن شیرگاه تا زیرآب ساخته می‌شود، از جنگل‌های حفاظت شده نمی‌گذرد و پروژه هم چند سال پیش مجوز دریافت کرده است.

ناصر مهردادي در گفت‌وگو با مهر افزود: از حدود 4سال پيش مجوز ارزيابي زيست‌محيطي براي احداث اين جاده صادر شده است.

وي در پاسخ به اينكه آيا اين پروژه اثرات مخرب زيست‌محيطي دارد يا نه مي‌گويد: هرگونه عمليات عمراني در جنگل آثار سوء دارد اما اينكه پروژه تأييديه ارزيابي زيست‌محيطي را دريافت كرده به‌معناي آن است كه اثرات زيست‌محيطي پروژه در محدوده مجاز و قابل‌قبول بوده است.

مهردادي با اعلام اينكه جنگل‌هايي كه جاده از آن عبور مي‌كند، حفاظت شده نيستند، تصريح كرد: اداره كل محيط‌زيست مازندران نظارت كامل خواهد داشت تا آسيب‌هاي زيست‌محيطي عمليات راهسازي در بهترين جنگل‌هاي هيركاني مازندران به حداقل ممكن برسد.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري مازندران منطقه ساري نيز با تأييد اينكه عمليات راهسازي در منطقه در حال انجام است اين منطقه را بهترين جنگل‌هاي استان عنوان مي‌كند و مي‌گويد: در بهترين جنگل‌هاي استان، از هفت‌تن شيرگاه تا زير آب راهسازي مي‌شود.

ستار بابايي كفاكي، تأكيد مي‌كند كه اين اداره كل با راهسازي و توسعه مخالف نيست اما نبايد توسعه به هر قيمتي صورت گيرد.
بابايي با اعلام اينكه متوسط بارندگي در مازندران ۷۵۰ ميلي‌متر و بسيار بيشتر از ميانگين بارندگي كشور است، مي‌گويد: اگر پوشش گياهي نباشد فرصت به روان‌آب‌ها داده مي‌شود و مشكلات عديده‌اي همچون پر شدن سدها به‌وجود مي‌آيد و سيل‌هاي ويرانگر به وقوع مي‌پيوندد.

به گفته وي، استان مازندران به‌دليل وجود كوه البرز، دريا و شيب زياد، شاهد بارش‌هايي است كه بر اثر آن سالانه 15/5 تن فرسايش خاك در هكتار و ۵/۵ تن رسوب در هكتار در سطح استان ايجاد مي‌شود.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري مازندران با تأكيد بر ارزش خاص جنگل‌هاي هيركاني در شمال كشور، نبود ‌مديريت، افزايش جمعيت و تغييرات جوي را تهديدات اصلي جنگل عنوان مي‌كند و مي‌گويد: توسعه عمراني در نابودي جنگل‌ها نقش اساسي داردو در اين زمينه دولت‌ها مقصر هستند.

در گزارش مهر آمده است، اين نخستين باري نيست كه محيط‌زيست كشور با پروژه‌هاي مخربي دست و پنجه نرم مي‌كند كه سازمان محيط‌زيست به‌دليل صدور مجوز در سال‌هاي گذشته توانايي مقابله قانوني با آن را ندارد.

کد خبر 327286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha