همشهری آنلاین: رییس دفتر تحقیقات گوش، حلق و بینی کشور گفت : سالانه ۴ تا ۵ هزار نوزاد با کم‌شنوایی متوسط تا شدید در ایران به دنیا می‌آیند.

نوزاد

به گزارش ايسنا،‌ وزير علوم در مراسم «شکرانه سلامت شنوایی»  اظهارداشت : 2.7 نفر در 1000 تولد زنده در ایران  دچار سخت‌شنوایی و کم‌شنوایی بوده که نیمی از آنها قابلیت کاشت حلزون را دارند.

 او افزود: سه تا پنج درصد جمعیت کشور کم‌شنوا هستند.

محمد فرهادي ادامه داد: در حال حاضر 11 مرکز کاشت حلزون در کشور وجود دارد و در سیاست‌های کلی سلامت هم مسائلی همچون آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسوولیت اجتماعی‌شان و کاهش آلودگی‌های تهدیدکننده سلامت و اولویت پیشگیری در درمان، مدنظر قرار گرفته است.

رییس دفتر تحقیقات گوش، حلق و بینی کشور ادامه داد: کمیته کشوری گوش و شنوایی با کمک دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل شده و اهدافی همچون افزایش سواد سلامت گروه‌های سنی مختلف در زمینه گوش و افزایش پوشش برنامه غربالگری موالید را مدنظر دارد. غربالگری شنوایی نوزادان از سال 80 آغاز شد. این طرح ابتدا در تهران و سپس خراسان و یکی از استان‌های جنوبی کشور آغاز و رقم بالای 50 هزار نفر از نوزادان را مورد شناسایی قرار داد

وی همچنین درخصوص آمارهای WHO (سازمان بهداشت جهانی) درخصوص سلامت شنوایی اظهار کرد: در دنیا حدود 360 میلیون نفر با کم‌شنوایی معلولیت‌زا مواجه هستند که 9 درصد آنها کمتر از 16 سال داشته و چنانچه این مشکل بهنگام شناسایی و در آن مداخله شود، قابل درمان است.

رییس دفتر تحقیقات گوش، حلق و بینی کشور همچنین اظهار کرد: 50 درصد افراد در معرض سطوح غیرایمن صوتی مانند استفاده از هدفون‌ها هستند که سلامت شنوایی این قشر نیز باید مورد پیگیری قرار گیرد. شایع‌ترین معلولیت مادرزادی کم‌شنوایی است، در حالی که کم‌شنوایی معلولیت خاموش است و با تشخیص درمان به موقع، می‌توان به راحتی از آن جلوگیری کرد. در حال حاضر در بسیاری از کشورها، غربالگری شنوایی کودکان اجباری است به همین دلیل نیاز است که این غربالگری‌ها در ایران نیز اجباری شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس دفتر تحقیقات گوش، حلق و بینی کشور درباره برنامه جامع ملی پیشگیری از کم‌شنوایی نیز اظهار کرد: در حال حاضر برنامه جامع ملی پیشگیری از کم‌شنوایی را تدوین کرده‌ایم که در آن به مسائل پژوهش و مداخلات در این حوزه تاکید شده است.

کد خبر 327217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha