همشهری آنلاین: محققان ارزیابی می‌کنند که تاثیر تغییر آب و هوا بر تولید غذا می‌تواند به مرگ و میر بیش از نیم میلیون بزرگسال در سال ۲۰۵۰ منجر شود.

تاثیر تغییرات آب و هوا در تولید غذا، ۵۰۰ هزار تلفات به دنبال دارد

به گزارش ايرنا، این تحقیق که در مجله Lancet منتشر شده است، نشان می دهد که سه چهارم این مرگ و میرها احتمالا در چین و هند اتفاق می‌افتد.

این مطالعه که بر اساس الگوی یارانه‌ای انجام شده است نشان می‌دهد که تا سال 2050، سطوح کم‌تر مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند مرگ و میر ناشی از سوء تغذیه را دو برابر کند.

مارکو اسپرینگمن و همکارانش از دانشگاه آکسفورد که این مطالعه را انجام داده‌اند، در یک بیانیه خبری نوشتند، این محکم‌ترین مدرک از تاثیر تغییر مخرب آب و هوا بر تولید غذا و سلامت در سراسر جهان است.

وی با اشاره به این که این تاثیر در 155 کشور جهان پیش‌بینی شده است، گفت: در بیش‌تر تحقیقات امنیت غذایی مورد بررسی قرار گرفته است اما تحقیقات اندکی اثرات گسترده‌تر تولیدات کشاورزی را بر سلامت بررسی کرده‌اند.

محققان خاطر نشان کردند که تغییرات در موجودی و مصرف غذا همچنین بر رژیم غذایی و عوامل خطرساز مرتبط با چاقی مانند مصرف کم میوه و سبزیجات، گوشت قرمز و وزن بالای بدن تاثیر می‌گذارد.

آنها افزودند: این تغییرات می‌توانند خطر ابتلا به وضعیت‌هایی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان و مرگ ناشی از این بیماری‌ها را افزایش دهند.

آنها تاکید کردند: تا زمانی که اقدامی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان اتخاذ نشود، تغییر آب و هوا می‌تواند متوسط موجودی غذا به ازای هر فرد را به حدود 3 درصد، مصرف میوه و سبزیجات را به حدود چهار درصد و مصرف گوشت قرمز را تا 0.7 درصد کاهش دهد.

همچنین محققان پیش‌بینی کردند که این تغییرات می‌تواند به حدود 530 هزار مرگ و میر بیش‌تر افراد بزرگسال در سال 2050 منجر شود.

همچنین بر اساس این مطالعه کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط احتمالا بیش‌ترین آسیب را از اثرات تغییر آب و هوا بر تولید غذا متحمل خواهند شد. مناطقی که اساسا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت عبارتند از کشورهای واقع در غرب اقیانوس آرام (با 264 هزار نفر تلفات) و کشورهای واقع در جنوب شرق آسیا (با 164 هزار نفر تلفات).

از سوی دیگر بر اساس ارزیابی این محققان، چین و هند بیش‌ترین تاثیر ناشی از تغییرات آب و هوا را بر موجودی غذا متحمل خواهند شد که در نتیجه آن 248 هزار نفر در چین و 136 هزار نفر در هند جان خود را از دست خواهند داد.

محققان همچنین با بررسی یک سناریوی متضاد متوجه شدند که در آینده بدون تغییرات آب و هوایی موجودی غذا افزایش می‌یابد و از مرگ و میر1.9 میلیون نفر پیشگیری می‌شود.

کد خبر 327200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha