شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

نیلوفر قدیری: روزی که دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام نامزدی کرد، کمتر کسی در حزب او یعنی حزب جمهوریخواه و حتی در کل نظام سیاسی آمریکا، این نامزدی را جدی گرفت.

ترامپ

بسياري در داخل و خارج آمريكا فكر مي‌كردند اين اعلام نامزدي براي ميلياردر ماجراجويي چون ترامپ كه علاقه‌مند جنجال رسانه‌اي است، تنها فرصتي چند هفته‌اي براي مطرح شدن است و كار حتي به انتخابات درون حزبي ايالت‌ها هم كشيده نخواهد شد. به‌همين‌خاطر در روزهاي نخست كه 16نفر از حزب جمهوريخواه براي نامزدي در انتخابات رياست‌جمهوري اعلام آمادگي كردند، كسي ترامپ را در بحث‌ها و اعلام سياست‌ها و مناظره‌ها جدي نمي‌گرفت. رسانه‌ها و تحليلگران وابسته به جمهوريخواهان، جايي براي او در گمانه‌زني‌هايشان قائل نبودند. اما حالا روزي نيست كه درباره ترامپ و احتمال رئيس‌جمهور شدنش در رسانه‌هاي آمريكايي و از زبان سياستمداران و رهبران حزب جمهوريخواه حرفي شنيده نشود. اگر چه هنوز هستند كساني مثل باراك اوباما كه صحبت درباره رئيس‌جمهور شدن ترامپ را يك شوخي مي‌دانند.

اما اين شوخي حالا چنان جدي شده كه برخي از جمهوريخواهان از ناتواني در توقف ترامپ اظهار عجز مي‌كنند و كار به اظهار خشم علني و دشنام كهنه‌كاران حزب مانند ميت رامني و جان‌مك‌كين عليه ترامپ كشيده شده‌است. آنچه اكنون موجب شده ترامپ با فاصله‌اي بسيار زياد با رقباي جمهوريخواهش در صدر نامزدهاي اين حزب قرار بگيرد، رأي هواداران حزب جمهوريخواه در ايالت‌هاست. در انتخابات دومرحله‌اي رياست‌جمهوري آمريكا، ابتدا هواداران حزبي در انتخابات پي‌درپي در 50ايالت آمريكا، نامزد نهايي حزب را برمي‌گزينند و بعد در روز انتخابات در پاييز آينده، مردم از ميان نامزدهاي 2حزب، يكي را براي ورود به كاخ سفيد انتخاب مي‌كنند. بنابراين آراي كنوني به ترامپ، آراي همه مردم آمريكا نيست. بلكه آراي آن‌دسته از آمريكايي‌هايي است كه در 8سال رياست‌جمهوري اوباما، او را باعث ننگ آمريكا و موجب ضعف كشورشان دانسته‌اند و «مليت‌سفيدپوست‌خالص» آمريكايي را در خطر ديده‌اند. به همين‌خاطر هر‌چه ترامپ شعارهاي ضدنژادي درباره اخراج پناهجويان لاتين‌تبار و مسلمان مي‌دهد يا از شكنجه براي تأمين امنيت آمريكا دفاع مي‌كند يا بي‌محابا از الفاظ ركيك استفاده مي‌كند، محبوبيتش در ميان اين‌دسته از راي‌دهندگان آمريكايي بيشتر مي‌شود. از رقباي او هم فعلا كاري ساخته نيست. در آمريكا ميزان مشاركت در انتخابات پايين‌تر از ديگر كشورهاي توسعه‌يافته جهان است. اوباما در هفته‌هاي گذشته با اشاره به اين موضوع، از اكثريت خاموش جامعه آمريكا خواست براي اصلاح سيستم در انتخابات شركت كنند. او گفت كه اگر به نفوذ يك درصد ثروتمند جامعه در امور سياسي اقتصادي اعتراض داريد، بايد در انتخابات شركت كنيد تا با رأي خود نفوذ يك درصدي‌ها را كم كنيد. شايد جدي شدن شوخي ترامپ، اكثريت خاموش و آراي خاكستري آمريكايي‌ها را به تحرك وا دارد.

کد خبر 327146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha