چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

با اعلام نتایج انتخابات مقدماتی درون‌حزبی آمریکا در «سه‌شنبه بزرگ» و پیروزی هیلاری کلینتون از حزب دمکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه در ۷‌ ایالت از ۱۱ ایالت محل برگزاری انتخابات، اکنون چهره‌های اصلی در میان نامزدهای ۲حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شده است.

انتخابات آمریکا

طرفداران جمهوريخواهان و دمكرات‌ها روز سه‌شنبه در 11ايالت از 50 ايالت آمريكا به‌طور همزمان در انتخابات درون‌حزبي شركت كردند تا نامزد نهايي خود براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري را تعيين كنند. اگرچه تاكنون انتخابات مقدماتي تنها در 15 ايالت برگزار شده و 8‌ماه تا انتخابات سراسري رياست‌جمهوري باقي مانده، اما سه‌شنبه بزرگ انتخاباتي آمريكا به‌دليل گستره جغرافيايي برگزاري انتخابات معمولا تعيين‌كننده چهره‌هاي اصلي در ميان نامزدهاي هر دو حزب بوده و نتايج آن از اهميت بالايي برخوردار است.

  • كلينتون، همچنان بالاتر از سندرز

هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه پيشين آمريكا، موفق شد همچون 3ايالت از 4ايالت قبلي، اين بار هم بيشترين آراي دمكرات‌ها را به‌خود اختصاص دهد. برني سندرز، سناتور 74ساله اهل ورمونت، كه رقيب اصلي كلينتون در حزب دمكرات به‌شمار مي‌رود و طي اين مدت رقابت تنگاتنگي را با او داشته، در 4ايالت پيروز ميدان بود. سندرز اما لحظاتي پس از اعلام نتايج به طرفدارانش قول داد همچنان در رقابت‌ها باقي بماند. كلينتون كه تيم تبليغاتي‌اش را به ايالت فلوريدا يعني ايستگاه مهم بعدي انتخابات برده، در شهر ميامي و در ميان طرفدارانش گفت: «شرايط در انتخابات آمريكا هيچگاه اينقدر حساس نبوده؛ اوضاع رقيب ما در حزب مقابل هم هيچگاه اينقدر خراب نبوده است.»

كلينتون در ايالت‌هاي جنوبي آمريكا كه بيشتر رأي‌دهندگان آنها را سياهپوستان تشكيل مي‌دهند، موفق شد در صدر قرار گيرد. اين ايالت‌ها درواقع پايگاه رأي باراك اوباما در انتخابات گذشته بوده‌اند. رأي اين ايالت‌ها هميشه در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا از اهميت بالايي برخوردار بوده و تعيين‌كننده شده است.

در سوي ديگر رقابت‌ها، دونالد ترامپ، كه هيچ سابقه سياسي در كارنامه خود ندارد اما يكي از معروف‌ترين ميلياردرهاي نيويورك است، همچنان در صدر ليست جمهوريخواهان قرار دارد. او در 3ايالت از 4ايالت قبلي هم پيروز ميدان بود. تد كروز، سناتور جمهوريخواه اهل تگزاس و نفر دوم در ليست جمهوريخواهان، تنها در 3ايالت پيروز شد و ماركو روبيو سناتور جوان اهل فلوريدا هم تنها در يك ايالت به پيروزي رسيد. با اين نتيجه، روبيو تا ترك رقابت‌ها فاصله زيادي نخواهد داشت.

تد كروز با وجود شكست سخت روز سه‌شنبه در مقابل دونالد ترامپ، خود را تنها كسي دانست كه مي‌تواند در مقابل او قد علم كند. كروز از ديگر همحزبي‌هايش خواست به نفع او كنار بروند تا همه عليه ترامپ متحد شوند. سخنان تند دونالد ترامپ، بخشي از جامعه آمريكا را به تكاپو انداخته تا نسبت به خطري كه از سوي او اين كشور را تهديد مي‌كند، هشدار دهند.

موضعگيري‌هاي توهين‌آميز او عليه اقليت‌هاي نژادي و مذهبي آمريكا، مهاجران و دولت كنوني اين كشور، با عكس‌العمل‌هاي منفي زيادي روبه‌رو شده است. باراك اوباما، كه ترامپ در يكي از سخنراني‌هايش او را «ابله» خوانده بود، از مردم آمريكا خواسته به ترامپ كه به‌دنبال ايجاد تفرقه در اين كشور است، رأي ندهند.

روزنامه واشنگتن‌پست هفته گذشته در سرمقاله‌اي از رهبران حزب جمهوريخواه خواست در مقابل اين «عوام‌فريب قلدر» بايستند. روز دوشنبه هم بن‌ساس، سناتور جمهوريخواه از ايالت نبراسكا و يكي از چهره‌هاي كليدي اين حزب اعلام كرد درصورتي كه ترامپ به‌عنوان نامزد نهايي جمهوريخواهان انتخاب شود، از او در مقابل نامزد دمكرات‌ها حمايت نخواهد كرد. او گفت: «آقاي ترامپ دائما به‌دنبال ايجاد شكاف ميان آمريكايي‌هاست و بيشتر به فكر به زير كشيدن آمريكاست تا ساختن دوباره آن.» حتي پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان، به‌خاطر سخنان منفي ترامپ عليه مردم مكزيك در سفر خود به اين كشور گفت كه سخنان ترامپ «تفرقه‌افكنانه» است و او ترامپ را يك مسيحي نمي‌داند.

دونالد ترامپ اما پس از پيروزي مهمش در سه‌شنبه بزرگ، خود را «متحدكننده» حزب جمهوريخواه دانست و گفت كه او تنها كسي است كه مي‌تواند بر اختلافات دروني اين حزب فائق آمده و همه را متحد كند. ترامپ كه در فلوريدا و در ميان خبرنگاران صحبت مي‌كرد، خود را نامزد نهايي جمهوريخواهان دانست و گفت: «همه اين هياهوها كه تمام شود، تمام توانم را براي شكست يك نفر مي‌گذارم؛ هيلاري كلينتون.»

کد خبر 327016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha