همشهری آنلاین: محقق ایرانی برجسته دنیا در مدیریت آب گفت: دیپلماسی آب برای نجات دریاچه ارومیه با حضور دانشمندان کشورهای مسلمان بررسی شد.

دیپلماسی آب برای نجات دریاچه ارومیه بررسی شد

به گزارش مهر، کاوه مدنی با اشاره به برگزاری نشست احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه تبریز گفت: در این نشست دانشمندان مسلمان حضور داشتند و با توجه به این که بسیاری از کشورهای مسلمان به عنوان کشورهای توسعه‌یافته شناخته می‌شوند بنابر این با موضوع تقابل توسعه و محیط زیست مواجه هستند.

وی افزود: حضور دانشمندان مسلمان در این نشست موجب می‌شود تا افراد متخصص از بیرون به مسئله خشکسالی دریاچه ارومیه نگاه کنند و بتوانند راه‌حل‌هایی را برای رفع این مسئله مطرح کنند.

محقق ایرانی برجسته دنیا در مدیریت آب اظهار داشت: با توجه به این که کشورهای مسلمان به عنوان کشورهای درحال توسعه هستند بنابر این در حوزه محیط زیست دغدغه‌های مشترکی دارند.

مدنی با بیان این که در این نشست بحث دیپلماسی آب برای نجات دریاچه ارومیه مطرح شد، تصریح کرد: در مسئله دریاچه ارومیه موضوع کاهش مصرف آب کشاورزی و انتقال منابع آبی به این دریاچه مطرح است که این موضوع نیازمند منابع مختلف از جمله منابع اقتصادی است.

وی اضافه کرد: منابع اقتصادی مورد نیاز برای انتقال آب به دریاچه ارومیه نیازمند سرمایه‌گذاری دولت است و همچنین اگر به دنبال کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی نیز هستیم باید با کمک دولت این موضوع اجرا شود.

این محقق تاکید کرد: موضوع اصلی که در تمام دنیا وجود دارد این است که محیط زیست بخشی نیست که به تنهایی تامین مالی و منابع داشته باشد بلکه یک بخش وابسته بشمار می‌رود و نیازمند کمک‌های دولتی است بنابر این اجرای کار در این حوزه با سختی‌هایی مواجه است.

مدنی با بیان این که کشاورزان حق و حقوقی دارند و ذی‌نفع اقتصادی بشمار می‌روند، گفت: این امر موجب می‌شود تا تصمیم‌گیری در خصوص انتقال آب با سختی مواجه باشد.

وی عنوان کرد: باید فعالیت‌هایی صورت گیرد تا راندمان اقتصادی مصرف آب را بالا ببریم و بدون ضرر به اقتصاد و اجتماع منطقه محیط زیست را احیا کنیم.

این محقق با بیان این که توافق در خصوص ورود آب به دریاچه ارومیه میان کارشناسان این حوزه وجود دارد، گفت: اما موضوعی که حل مسئله دریاچه ارومیه را سخت می‌کند این است که هر فردی در خصوص وضعیت این دریاچه نظر خاص خود را می‌دهد.

مدنی اظهار داشت: به طور مثال برخی افراد مسئله دریاچه ارومیه را تغییر اقلیم، دخالت انسان، حفر چاه، خشکسالی و غیره می‌دانند بنابراین این نوع گمانه‌زنی‌ها موجب شده تا هر فردی یک مسیر خاص را دنبال کند.

وی عنوان کرد: باید برای رفع مشکل دریاچه ارومیه یک راه‌حل خاص پیدا کرد که متخصصان برای اجرای آن راه‌حل تفاهم داشته باشند.

این محقق گفت: طی ماه‌های گذشته به دلیل رهاسازی آب و بارش‌ها تاحدی مشکل دریاچه ارومیه برطرف شده است اما نباید روند رفع مشکل این دریاچه را متوقف کرد بلکه باید فعالیت برای احیای دریاچه ادامه یابد.

مدنی تاکید کرد: اگر قرار است دولت منابع مالی مورد نیاز برای رفع مشکل خشکسالی دریاچه ارومیه را تامین کند باید موضوع این دریاچه اولویت اصلی و کوتاه مدت دولت باشد.

نشست بین‌المللی دانشمندان مسلمان حوزه آب با محوریت احیای دریاچه ارومیه از روز گذشته با حضور ۱۲ تن از دانشمندان و متخصصان برجسته خارجی در حوزه آب از کشورهای آمریکا، ترکیه، انگلستان، پاکستان، اندونزی، مصر، بنگلادش، اتریش، سوریه و اردن در دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

همچنین نشست بین‌المللی "آب، توسعه پایدار و زندگی سالم" از سوی دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام و کرسی یونسکو در بازیافت آب دانشگاه تهران و با حضور استادان برجسته‌ای از دانشگاه‌های کشورهای اسلامی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 326936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha