مدیرکل امور درمان و باز پروری ستاد مبارزه با مواد مخدر در پی اعلام بازگشت 70 درصد معتادان ترک‌کرده به چرخه اعتیاد، از توزیع داروی نالترکسان در مراکز درمانی اعتیاد برای کاهش میل مجدد معتادان به مصرف مواد مخدر پس از سم‌زدایی خبر داد.

سعید صفاتیان با اعلام این خبر گفت: مصرف داروی نالترکسان در مراکز درمانی پس از سم‌زدایی میل مجدد به مصرف انواع مواد مخدر را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا، افزود: در این راستا تعاملاتی با دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفته تا همه مراکز درمانی قدیمی و جدید اعتیاد، تحت پوشش توزیع این دارو قرار گیرند.

مدیرکل امور درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه اعلام کرد: علاوه بر متادون و نالتراکسان، داروهایی چون بوپرونرفین و کلوندین نیز جزو 4روش درمان دارویی اعتیاد قرار دارند. 

صفاتیان مصرف داروی بوپرونرفین را نیز برای معتادانی که دارای مصرف مشترک هرویین تزریقی و تریاک هستند بسیار موثر دانست و تاکید کرد: همه مراکز درمانی که با رویکرد درمان دارویی اعتیاد فعال هستند باید به 4نوع داروی ترک، درمان و کاهش آسیب اعتیاد یعنی متادون، نالترکسان، کلوندین بوپرونرفین مجهز باشند. 

از سوی دیگرمسئول بخش ترک اعتیاد بیمارستان لقمان حکیم با اشاره به لزوم به کارگیری تمام مراکز درمانی استاندارد در درمان اعتیاد، نسبت به پیامد بخشنامه‌هایی مبنی بر منع به کارگیری روش استفاده از متادون در سم زدایی و محدود کردن روش سم زدایی فوق سریع (UROD) به بیمارستان‌ها هشدار داد.

دکتر علیرضا سلیمی افزود: در حال حاضر 3روش شایع سم زدایی شامل سم زدایی با متادون، سم زدایی با بوپرونورفین و سم زدایی فوق سریع (UROD)، برای درمان اعتیاد وجود دارد، بنابراین به طور قطع، منع سم زدایی با متادون و محدود کردن UROD به مراکز دانشگاهی، قبل از معرفی روش‌های جدید و بستر سازی در دانشگاه، مشکلاتی را برای معتادان به‌وجود می‌آورد.

وی با بیان این که مسئولان امر باید روش‌های جایگزین سم زدایی با متادون را به مراکز درمانی ارائه دهند، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تنها به معرفی روش سم زدایی با بوپرنورفین اکتفا کرده است، در حالی که این روش پیش از این نیز به کار گرفته می‌شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نبود آمار دقیق در مورد معتادان کشور، گفت: متخصصان و مسئولان کشور، این افراد را بیمار و نیازمند به درمان تلقی می کنند، بنابراین کاهش مراکز درمانی اعتیاد، باعث بروز مشکلاتی در راه درمان این افراد می‌شود.

سلیمی افزود: پیش از محدود کردن مراکز سم زدایی سریع به دانشگاه‌ها، بیش از 30 مرکز سم زدایی فوق سریع (UROD) در تهران فعالیت داشتند که اغلب این مراکز دارای استانداردهای لازم و مجوز وزارت بهداشت بودند.

مسئول بخش ترک اعتیاد بیمارستان لقمان حکیم در این مورد به مسئولان پیشنهاد داد: به جای محدود کردن مراکز درمانی، ابزار نظارتی و استاندارد سازی این مراکز را تقویت کنند.

کد خبر 32688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز