یکشنبه ۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهرام ناظری که یک سال قبل اعلام شد، نشان لژیون دنور را دریافت خواهد کرد، هفتم مهر، این نشان را از مشاورعالی رئیس جمهور فرانسه دریافت کرد

به گزارش همشهری آنلاین این نشان که از آن به عنوان عالی‌ترین نشان هنری و فرهنگی دولت فرانسه یاد می‌شود، هر ساله به هنرمندانی اعطاء می‌شود که سهمی جدی در معرفی هنر به جهانیان ایفا کرده باشند.

از این منظر این نشان را باید قدردانی از  کوشش‌هایی دانست که ناظری در معرفی مولانا در کارهایش، انجام داده است.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که ناظری از سال‌های اولیه کار خود توجهی ویژه به اشعار مولانا در شعرهایش داشته است و حتی در گفت وگویی که چند سال قبل با روزنامه همشهری داشت گفته بودکه وقتی با استاد بنان درباره شعرهای مولانا صحبت کرد، وی گفت که اشعار مولانا زمخت است و به کار آواز و موسیقی نمی‌آید، اما ناظری از پای ننشست و با آلبوم بنمای رخ نخستین بار اشعار مولانا را در کارهایش به کار برد. بعد از آن وی با همکاری رضا قاسمی و نیز جلال ذوالفنون در آلبوم گل صدبرگ و نیز با همکاری با کیخسرو پورناظری در آلبوم‌های مشترکی چون صدای سخن عشق، مهتاب رو، حیرانی و ... برخی دیگر از اشعار مولانا را خواند. 

آواز وی بر قطعه دو ضربی ساخته رضا قاسمی با شعری از دیوان شمس با این مطلع: "ندانستم که این غوغا کند زین سان مرا مجنون / دلم را دوزخی سازد دو چشمم را کند جیحون" از جمله درخشانترین آوازهایی است که در آن همراهی گروه‌نوازی سه تار و نیز آواز حماسی ناظری تصویر سازی خاصی از شعر مولانا به دست می‌دهد. همچنانکه تصنیف مطرب مهتاب رو نیز ازجمله درخشانترین تصانیفی است که نشان از درک پورناظری از اشعار مولانا دارد واین که خوانندگی این کار را به ناظری سپرد که صدایی خاص وبه گفته استاد صفوت اساطیری دارد.

در سال‌های پایانی دهه شصت وی با همکاری حسین علیزاده آلبوم معروف شور انگیز را انتشار عمومی دادکه در آن چه در آواز و چه در تصانیف از اشعار مولانا استفاده کرده بود که اوج آن آواز بر روی شعر: مرده بدم زنده شدم، گریه بدم خنده شدم / دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم  در آواز بیات ترک بود.

ناظری بعد از آن نیز دست از کار بر روی اشعار مولانا نکشید که چنان که خود در گفت و گو با همشهری آنلاین گفته است، آلبوم سفر به دیگر سو بود که به گفته ناظری مانیفست وی در آواز و موسیقی سنتی بوده است. این آلبوم ونیز آلبوم«ای لولیان» حاصل همکاری ناظری با گروه دستان بود که باز هم اشعاری از مولانا زینت بخش کار بود.

ناظری در ساخت ملودی بر برخی از تصانیف هم بی نیازاز اشعار مولوی نشد، چنانکه تصنیف اندک  اندک جمع مستان می رسد در آلبوم گل صد برگ ویا آتش در نیستان در همین آلبوم از جمله تلاش‌هایی است که وی در ساخت ملودی بر روی برخی از تصانیف ماندگار انجام داد.
گزارش همشهری آنلاین حاکیست که پیش از ناظری هنرمندانی چون رضا دقتی (عکاس)، عباس کیارستمی (کارگردان سینما)، پری صابری (کارگردان تئاتر)، جلال ستاری (اسطوره شناس و مترجم)، محمدعلی سپانلو (شاعر) نشان لژیون دونور را دریافت کرده‌اند، اما در عالم موسیقی وی نخستین فردی از ایران است که این نشان را دریافت می‌کند.

بخشی از توفیق ناظری د ردریافت این نشان را باید به آشنا ساختن اهل فرهنگ وعلاقه مندان فرهنگ به مولانا راجع دانست. چنانکه خانم کلارا خانس ، شاعر نامی اهل اسپانیا نیز دلیل اصلی اشنایی اش با فرهنگ  ایرانی را به دیدن کنسرتی از شهرام ناظری در سالهای دهه شصت  مرتبط می داندکه وی در این کنسرت ابتدا شیفته صدای ناظری شد و سپس به دنبال این رفت که بداند وی چه می خواند و بعد از آن از جمله طرفداران سرسخت مولوی و اصولا فرهنگ  ایرانی شد.

شهرام ناظری شب گذشته بعد از دریافت نشان هنری فرانسه به اتقاق داریوش طلایی و  پدرام خاور زمینی قطعاتی را به صورت بداهه برای 1200 تماشاگر مشتاق در یکی از قدیمی ترین تالار های فرانسه اجرا کرد. 

وی سال گذشته نیز در کنسرتی که به دعوت دولت ترکیه در قونیه برگزار کرد، مقام نخست را به دست آورد. [اجرای قونیه در گفت و گوی همشهری‌آنلاین با شهرام ناظری]

کد خبر 32684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز