سفر چند روز پیش رئیس‌جمهوری به آمریکای لاتین موضوعی است که حکایت از عزم ایران برای افزایش نفوذ و تأثیرگذاری خود در این منطقه دارد.

محمود احمدی‌نژاد که برای سومین بار قدم به منطقه‌ای می‌نهاد که در گذشته‌های نه‌چندان دور حیاط خلوت آمریکا به حساب می‌آمد، اکنون با دولت‌هایی در این منطقه مواجه است که به شدت از سیاست‌های سلطه‌طلبانه آمریکا متنفرند و تلاش می‌کنند تا دایره متحدین خود را در مسیر تقابل با امپریالیسم گسترش دهند.

طبیعی است که جدای از ظرفیت فراوان این منطقه از نظر اقتصادی، افزایش حضور و نفوذ ایران در آمریکای لاتین به منزله به چالش کشیدن واشنگتن در مکانی است که زمانی عمق استراتژیک ایالات متحده محسوب می‌شده است.

آسوشیتدپرس در گزارشی تحلیلی به سفر اخیر رئیس‌جمهوری ایران به بولیوی و ونزوئلا پرداخته و تأکید کرده است ایران و ونزوئلا در جهت تقویت ائتلاف خود در تقابل با آمریکا حرکت می‌کنند.

این خبرگزاری برای آنکه شاهدی بر این ادعای خود ارائه دهد، خاطرنشان می‌کند که احمدی‌نژاد پس از رسیدن به بولیوی اعلام کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند ما را در کنار هم شکست دهد.

این خبرگزاری همچنین این نکته را مدنظر قرار می‌دهد که احمدی‌نژاد پس از حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل وارد بولیوی  شد؛ به عنوان کشوری که ایران متعهد به انجام یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آن شده است.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، رئیس‌جمهوری ایران در بدو ورود به ونزوئلا تأکید کرد که امپریالیسم دیگر هیچ انتخابی ندارد؛ و آنگاه خطاب به زورمداران گفت که یا به مردم دنیا احترام بگذارید یا شکست را بپذیرید. احمدی‌نژاد تصریح کرد: ما به مقاومت خود در مقابل امپریالیسم که البته دوران آن به سر آمده است، ادامه خواهیم داد.

جالب آن‌که آسوشیتدپرس این سخنان احمدی‌نژاد را در کنار مواضع  وی در سخنرانی‌های وی در نیویورک مورد توجه قرار داده است که به باور بسیاری از رسانه‌ها و شخصیت‌های آمریکایی، موفقیت رئیس‌جمهوری ایران را در خنثی‌کردن تبلیغات ضد ایرانی به دنبال داشته است.

بنابر این گزارش، سرمایه‌گذاری‌های ایران در بولیوی که در یک افق 5 ساله مدنظر 2کشور است، ناظر به بهره‌برداری از منابع گازی، منابع معدنی، تولید برق و توسعه ساختارهای زیربنایی و کشاورزی این کشور است.

اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی نیز، سفر احمدی‌نژاد به این کشور را با توجه به این که تهران و لاپاز به تازگی روابط دیپلماتیک خود را گسترش داده‌اند، تاریخی خطاب کرده است.

نگارنده این گزارش در ادامه با اشاره به روابط حسنه ایران با دیگر کشورهای حوزه آمریکای لاتین از جمله نیکاراگوئه و اکوادور، گسترش روابط ایران با این کشورها را در شرایطی می‌بیند که ایالات متحده به دنبال منزوی کردن ایران است، اما به نظر می‌رسد این خبرگزاری آمریکایی هم اذعان دارد که آمریکا در این مسیر شکست خورده است، چرا که ایران اکنون متحدان خود را در کنار آمریکا جست‌وجو می‌کند؛ مکانی که شاید  واشنگتن هیچگاه تصور حضور ایران در آنجا را نداشت.

زمانی که کنی مک، یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، اتحاد ایران و کشورهای آمریکای لاتین را یادآور اتحاد گذشته فیدل کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا و روسیه می‌داند، هرچند به این موضوع توجه نداشته است که اتحاد کوبا و شوروی سابق از نوع ائتلاف مرکز و پیرامون بوده است و این نوع رابطه در روابط ایران و کشورهای آمریکای لاتین وجود ندارد، اما موضع او اذعان به این حقیقت است که دولتمردان آمریکا به شدت از عملکرد ایران در این حوزه جغرافیایی در هراسند و البته توان انجام واکنش خاصی را نیز ندارند.

شاید در چنین شرایطی بتوان بر نظر کسانی که عرصه آمریکای لاتین را نماد وقوع نوعی جنگ سرد میان ایران و آمریکا می‌دانند، به نوعی صحه گذارد.

برخی دولتمردان آمریکایی بر این باورند که آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر که توجه این کشور را به سمت خاورمیانه سوق داد، از منطقه آمریکای لاتین غفلت کرده است و اکنون باید برای جلوگیری از هرچه بیشتر از دست دادن این منطقه، تدابیر لازم را اتخاذ کند.

به همین دلیل روز جمعه گذشته نمایندگان هر 2حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا در کنگره، طرحی را پیشنهاد داده‌اند که بر اساس آن آمریکا ظرف 10 سال آینده خود را متعهد به سالی 5/2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در برنامه‌های فقرزدایی کشورهای آمریکای لاتین می‌کند و سهم کشوری مانند ونزوئلا از این کمک‌ها 8/8 میلیارد دلار است.

سخن سناتور دموکرات، باب مندز مبنی بر اینکه این بودجه باید به احیای رهبری ایالات متحده در آمریکای لاتین کمک کند، در حقیقت اذعان به موفقیت سیاست خارجی ایران در این منطقه است.

ایران از سال 2001 تا کنون موافقت‌نامه‌های تجاری با ارزش بیش از 20 میلیارد دلار با کاراکاس منعقد کرده است و ایران در تلاش است تا خط تولید اتومبیل و تراکتور را در این کشور گسترش دهد.

همچنین ایران قراردادی مبنی بر کمک به ساخت مسکن در این کشور منعقد کرده است. اوایل سال جاری نیز خط هوایی تهران- کاراکاس راه‌اندازی شده است.

جالب آن که آسوشیتدپرس در چنین شرایطی از تلاش رهبران جامعه صهیونیسم مقیم ونزوئلا برای ضربه زدن به همکاری‌های 2 کشور خبر می‌دهد.

کد خبر 32677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز