مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: باکتری‌ها می‌توانند روشنی‌بخش آینده باشند، دست‌کم براساس طرحی که شرکتی فرانسوی ارائه داده تا با استفاده از نور زیست‌تابی به نورپردازی نشانه‌های خیابان‌ها و مغازه‌ها بپردازد.

باکتری

براساس گزارش نيوساينتيست، شركت گلويي پس از نمايشي موفقيت‌آميز در ماه دسامبر، اولين محصول خود را كه چراغي باكتريايي با قابليت درخشش براي سه روز متوالي بود را رونمايي‌ كرد. اين شركت اكنون درحال توليد چراغ‌هايي است كه مي‌توانند براي ماه‌ها نوراني باقي بمانند.

باکتری

به گفته ساندرا ري بنيانگذار شركت گلويي، هدف اين شركت تغيير دادن شيوه توليد و استفاده از نور و ارائه راه‌حلي جهاني است كه مي‌تواند 19 درصد از ميزان مصرف برق مورد نياز براي توليد روشنايي را كاهش دهد.

اين چراغ‌ها با پر كردن مخزن‌هاي كوچك و شفافي از ژلي متشكل از باكتري‌هاي زيست‌تاب ساخته مي‌شوند. گلويي از باكتري به نام آليويبريو فيشري كه در بدن برخي از آبزيان قابليت زيست‌تابي و ايجاد نور آبي-سبز را فراهم مي‌كند، استفاده مي‌كند. ژل درون چراغ‌ها نيز مواد مغذي مورد نياز براي زنده ماندن باكتري‌ها را فراهم مي‌آورد.

در ابتدا اين نور تنها براي چند دقيقه دوام داشت، اما با تغيير دادن تركيبات ژل و توزيع متناسب مواد غذايي درون ژل به تمام باكتري‌ها، محققان توانستند مدت دوام نور را به سه روز برسانند. چراغ‌هاي زيست‌تاب پديده‌هاي جديدي نيستند، اما شركت گلويي اولين شركتي است كه اين پديده را به محصولي تجاري تبديل مي‌كند كه قرار است در ابتدا براي استفاده فروشگاه‌ها عرضه شود. در فرانسه،‌مغازه‌ها اجازه ندارند ويترين‌هاي خود را بين ساعت‌هاي يك تا هفت صبح به دليل ايجاد آلودگي نوري و مصرف انرژي، روشن كنند. اما نور نرم و درخشان باكتري‌ها مي‌تواند راهي براي تغيير اين ممنوعيت به شمار رود.

شركت گلويي به دنبال ايجاد تغييرات ژنتيكي در باكتري‌ها است تا با ايجاد كليدي در آنها، زيست‌تابي آنها را تنها در شب‌ها امكان‌پذير سازد تا باكتري‌ها بتوانند در طول روز انرژي خود را ذخيره كنند و طول عمر مواد غذايي درون ژن نيز به اين شكل افزايش پيدا خواهد‌كرد. محققان اين شركت همچنين در تلاشند تا مقاومت باكتري‌ها در برابر نوسانات دمايي را افزايش دهند و شدت درخشش آنها را بيشتر كنند.

با اين همه شركت گلويي قصد دارد از چراغ‌هاي باكتريايي خود براي نورپردازي خيابان‌هاي شهر، نورپردازي ساختمان‌ها و نشانه‌هاي خياباني نيز استفاده كند. با اين‌همه برخي معتقدند هزينه توليد چنين چراغ‌هايي بسيار بالاتر از حدي است كه بتوان اين پروژه را عملي و قابل اجرا تصور كرد.

کد خبر 326692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha