همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور در کاربردی تازه از پوست میگو توانسته‌اند از آن برای تولید یک پوشش پلاستیکی بهره ببرند که عمر برخی از مواد غذایی را دو برابر می‌کند.

افزایش طول عمر مواد غذایی فروشگاهی با پوسته میگو

به گزارش ایسنا، محققان پیش از این از کیتوزان که پلیمر طبیعی ضد باکتری موجود در پوسته سخت‌پوستان است،‌ به عنوان یکی از اجزای رنگ‌های خود ترمیم‌کننده، ترانزیستورهای رسانای پروتون و پوشش‌هایی که میوه‌ها را مدت طولانی‌تری تازه نگه می‌دارند، استفاده کرده بودند. اکنون آن‌ها مجددا به این ماده برای ساخت غشای پلاستیکی برای افزایش عمر مواد غذایی در فروشگاه‌ها روی آورده‌اند.

کیتوزان برای این کار بسیار مناسب است زیرا در کنار خاصیت ضد باکتریایی‌اش همچنین ضد قارچ و غیرسمی بوده و به سادگی به شکل فیلم‌های نازک شکل می‌گیرد.

دانشمندان سنگاپوری توانستند با تقویت این فیلم‌ها توسط عصاره دانه گریپ‌فروت، آن‌ها را ارتقا ببخشند. این عصاره نیز از خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ برخوردار بوده و همچنین آنتی‌اکسیدان،‌ ضدعفونی‌کننده و ضد ویروس است.

این فیلم ترکیبی از نظر قدرت و انعطاف شبیه به فیلم معمولی پلی‌‌اتیلن مصنوعی بوده و همچنین از انتقال نور فرابنفش جلوگیری می‌کند که نتیجه آن، کاهش اکسیده شدن و زوال فتوشیمیایی مواد غذایی درون آن است.

در آزمایشات آزمایشگاهی، نمونه نان که درون این فیلم‌ها قرار داشتند دو برابر طولانی‌تر از نمونه‌های کنترلی که در پوشش‌های رایج بودند، دوام آوردند.

این فیلم کیتوزانی پس از تجاری شدن، می‌تواند جایگزین زیست‌سازگارتری برای پلی‌اتیلن باشد چرا که از مواد خامی استفاده می‌کند که قابل دور انداختن بوده از این رو ضایعات غذایی را کاهش می‌دهد.

کد خبر 326596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha