مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهر شنژن در چین تصمیم دارد مشکل بزرگ تولید پنج‌هزار تن زباله در روز خود را با افتتاح بزرگترین نیروگاه تبدیل زباله به برق در جهان برطرف سازد.

نیروگاه

براساس گزارش ساينس‌الرت، اين نيروگاه كه انتشار مي‌رود دست‌كم يك سوم زباله‌هاي توليد شده را به برق قابل مصرف تبديل كند،‌به دليل توليد دي‌اكسيد‌كربني كه در فضا آزاد مي‌كند چندان زيست‌محيطي نيست، اما دست‌كم مي‌تواند تا حدي مشكل مراكز غيرقانوني دفن زباله‌اي  را كه در اين منطقه ايجاد شده‌اند، حل كند. فروريختن يكي از اين مراكز سال گذشته منجر به مرگ ده‌ها نفر از اهالي اين شهر شد.

هدف از افتتاح اين نيروگاه كه انتظار مي‌رود تا سال 2020 راه‌اندازي شود،‌ بيشتر برطرف كردن مشكل زباله است تا توليد برق، درحقيقت برق محصول جانبي رويكردي است كه هدف آن پاكسازي اين شهر از زباله‌است.

اين نيروگاه يكي از 300 نيروگاه تبديل زباله به برق در چين است كه دولت چين تصميم دارد آن را طي سه سال آينده راه‌اندازي كند. اگرچه همواره بحث‌هايي درباره ميزان زيست‌محيطي بودن فعاليت چنين‌ نيروگاه‌هايي وجود داشته‌است،‌ اما حقيقت اين است كه بسياري از كشورها از اين روند براي پاكسازي استفاده مي‌كنند.

به گفته كريس هاردي از شركت معماري اشميت هامر لاسن كه امتياز ساخت اين نيروگاه را به دست آورده‌است، اين نيروگاه‌ها راه‌حلي براي مهار مشكل انرژي نيستند،‌ تنها قرار است با مشكل زباله و مراكز دفن زباله دست و پنجه نرم كنند و طي انجام اين‌كار، برق به عنوان محصول جانبي توليد مي‌شود، از اين رو بازيافت و كاهش ميزان زباله همچنان بايد در برنامه آينده تمامي شهرهاي جهان باقي بماند. با اين همه نيروگاه جديد شنژن تنها اولين نيروگاه تبديل زباله به برق در جهان است كه در آن از عناصر انرژي تجديد‌پذير نيز استفاده شده‌است، زيرا قرار است تمامي سقف اين نيروگاه كه وسعتي برابر 1.6 كيلومتر دارد، به 44 هزار متر مربع از سلول‌هاي خورشيدي پوشانده شود.

به اين شكل نيروگاه تنها در راستاي خلاصي از درياي زباله‌اي كه در مراكز دفع زباله روي هم انبار مي‌شوند نخواهد‌بود،‌ دركنار اين كار انرژي پاك و تجديد‌پذير نيز توليد خواهد شد.

کد خبر 326564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha