لندن - ایرنا: یکی از وکلای قربانیان اذیت و آزارهای جنسی جیمی ساویل مجری سابق شبکه بی بی سی روز پنجشنبه، مدیران این شبکه را متهم به 'ماست مالی کردن' ابعاد رسوایی جنسی ساویل کرد.

Savile

به گزارش ایرنا، لیز دکس در واکنش به انتشار نتایج تحقیقات صورت گرفته در مورد سوءاستفاده‌های گسترده جنسی ساویل که بخش‌هایی از آن  پنجشنبه توسط لرد هیل مدیر کل بی بی سی و دمی جانت اسمیت مسوول این تحقیقات مطرح شد، عنوان کرد که غیرممکن است مدیران این شبکه در جریان این اقدامات شنیع نبوده باشند.

وی گفت: در این تحقیقات که مرتبط با رسوایی جنسی ساویل در شبکه 'بی بی سی' است، تلاش شده که 'کارمندان ارشد این شبکه' را در تاریکی قرار دهند.

این وکیل افزود: به رغم صرف میلیون ها پوند برای این تحقیقات، موکل های من هنوز احساس می کنند که تمامی حقایق این مساله کشف نشده است و خیلی از آنها احساس می کنند این نتایج بدست آمده چیزی بیش از ' یک ماست مالی گران قیمت' نیست.

وی گفت: با وجود 117 نفری که در ارتباط با رسوایی جیمی ساویل شهادت داده اند، این غیرممکن است که گفته شود که این مسایل به گوش مدیران بی بی سی نرسیده است.

لیز دکس که وکالت 168 تن از قربانیان جرمی ساویل را برعهده دارد، عنوان کرد: اما در این تحقیقات تنها اشاره جزیی به مدیران ارشد 'بی بی سی' صورت گرفته است.

'دمی جانت اسمیت ' مسوول تحقیقات 6.5 میلیون پوندی در مورد ابعاد رسوایی جیمی ساویل، روز پنجشنبه مدعی شد که هیچ گونه شواهدی دال بر اینکه مدیران ارشد و هیات مدیره بی بی سی در جریان این رسوایی بوده اند، به دست نیامده است.

وی در همین حال با بیان اینکه برخی از کارمندان ارشد و میانی  بی بی سی از رفتارهای جنسی ساویل و شکایت های قربانیان مطلع بوده اند،گفت: براساس نتایج بدست آمده، این کارمندان از شکایت های صورت گرفته از جیمی ساویل مطلع بوده‌اند، اما مدیران ارشد این شبکه در جریان شکایت های صورت گرفته از اذیت و آزارهای جنسی ساویل قرار نگرفته‌اند.

وی با اعتراف به وجود 'فرهنگ ترس ' در شبکه بی بی سی  در آن دوران، مدعی شد کارمندان یاد شده به دلیل غلبه این فرهنگ، شکایت‌های صورت گرفته علیه ساویل را به مدیران ارشد این شبکه منتقل نکرده اند.

دمی اسمیت گفت: براساس نتایج بدست آمده 72 نفر از قربانیان اذیت و آزارهای جنسی جیمی ساویل، مرتبط با فعالیت های

وی در 'بی بی سی' بوده اند که هشت نفرشان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

وی همچنین گفت که در جریان این تحقیقات که 6.5 میلیون هزینه در بر داشته، با 117 شاهد گفت وگو شده است.

لرد هیل مدیر کل بی بی سی نیز روز پنجشنبه در یک نشست خبری با اشاره به یافته های این تحقیقات، از قربانیان اعمال جیمی ساویل و سوءاستفاده او از 'قدرت'، عمیقا 'عذرخواهی' کرد.

جیمی ساویل که در دهه 1960 میلادی کار خود را در رادیو و تلویزیون بی بی سی آغاز کرد، به مدت چهار دهه از مجریان مشهور این بنگاه بود و با سفارش و پیگیری های مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس، از ملکه این کشور لقب ˈسرˈ دریافت کرده بود.

ساویل در اکتبر 2011 میلادی و در سن 84 سالگی مرد، اما هنوز سالگرد مرگ وی فرا نرسیده بود که گزارش های فساد اخلاقی وی رسانه‌ای شد و جامعه انگلیس را شوکه کرد.

این مجری سرشناس متهم بود که در طول بیش از چهار دهه فعالیت خود در بی بی سی دهها نفر از زنان، دختران و حتی پسران کم سن و سال را مورد تجاوز و یا آزار و اذیت جنسی قرار داده است.

پلیس انگلیس پاییز سال 2012 (1391) و پس از فاش شدن ابعاد گسترده فساد اخلاقی ˈجیمی ساویلˈ مجری مشهور ˈبی بی سیˈ گروه ویژه ای را با عنوان ˈیوتریˈ برای تحقیق در مورد سوءاستفاده های جنسی وی و دیگر چهره های سرشناس از کودکان و زنان، تشکیل داد که بازرسان این گروه ویژه پلیس شمار زیادی را از جمله چند نفر از مجریان فعلی و سابق ˈبی بی سیˈ را بازداشت و مورد بازجویی قرار دادند.

براساس گزارش های منتشرشده، ˈجیمی ساویلˈ جرائم مشابهی را در سایر جاها از جمله در چندین بیمارستان و مرکز خیریه انگلیس نیز، مرتکب شده است .

گزارش‌های منتشر شده حاکی از ابعاد تکان دهنده‌ای از سوءاستفاده‌های گسترده جنسی جیمی ساویل در یکی از بیمارستان‌های انگلیس است.

به نوشته روزنامه گاردین، براساس این گزارش‌ها که مبتنی بر تحقیقات مستقل صورت گرفته است، جیمی ساویل، در طی دو دهه، 63 نفر، هشت تا 40 ساله را در بیمارستان استوک ماندویل  واقع در الیسبوری انگلیس مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است.

به نوشته این روزنامه، در این گزارش مستقل عنوان شده در همان دوره زمانی در دهه 1970 و دهه 1980 میلادی، مسئولان بیمارستان و سایر مقامات ذی ربط ، شکایت های متعدد صورت گرفته از اقدامات خلاف اخلاق ساویل را نادیده و غیرواقعی قلمداد کرده بودند.

در گزارش یادشده بیان شده که کارکنان بیمارستان و بیماران نیز در میان قربانیانی هستند که جیمی ساویل آنها را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است.

این سووال از سوی افکار عمومی در انگلیس مطرح است که چگونه این مجری مشهور بی بی سی توانسته است طی پنج دهه (ازجمله چهار دهه فعالیت در بی بی سی)، علاوه بر شمار زیادی از کارکنان این شبکه تلویزیونی، صدها نفر ازجمله تعداد زیادی کودک و نوجوان را در مکان های یادشده ، مورد تجاوز و سوءاستفاده جنسی قرار دهد و به دام پلیس و دستگاه قضایی نیفتد.

گزارش‌هایی منتشرشده است که نشان می‌دهد در دهه های گذشته شکایت‌هایی علیه جیمی ساویل در ادارات پلیس مطرح شده بود ولی ظاهرا به دلیل اعمال نفوذ و شهرت این مجری سرشناس، هیچ یک از این شکایت‌ها به درستی مورد رسیدگی قرار نگرفتند.

بودجه سالیانه بی بی سی بالغ بر 4میلیارد و 300 میلیون پوند است که بودجه تمامی بخش‌ها (غیر از بخش جهانی بی بی سی) از سوی خانواده‌های انگلیسی، به صورت اجباری، تامین می‌شود.

کد خبر 326304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha