سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: هاتف علیمردانی فیلمسازی را با ساختن ۲فیلم کودک آغاز کرد اما ترجیح داد با فیلم سوم وارد حوزه خانوادگی اجتماعی شود.

سینما

كارگردان 39ساله بعد از «به خاطر پونه» سراغ «مردن به وقت شهريور» رفت تا مشكلات جوانان را به تصوير بكشد. آنها كه «راز دشت تاران» را ديده‌اند، تصور نمي‌كردند يك روز در كارنامه عليمرداني «كوچه بي‌نام» هم باشد. او با اين فيلم به سينماي داستانگو نزديك شده و همين روايت قصه است كه مخاطب را به سالن‌هاي تاريك مي‌كشاند. عليمرداني كه «هفت‌ماهگي» را در جشنواره امسال داشت، اميدوار است فيلم آخرش در شرايطي بهتر روي پرده برود.

  • زمان اكران مردن به وقت شهريور و كوچه بي‌نام چندان مناسب نبود و به‌نظر مي‌رسد در گيشه هم تأثير داشته است.

موافقم كه زمان اكران 2فيلم آخرم نامناسب بود اما معتقدم فيلم خوب زمين نمي‌ماند. به‌طور حتم اگر 2فيلم به‌ويژه كوچه بي‌نام در شرايطي بهتر به نمايش درمي‌آمد، استقبال از آن و فروش‌اش بيشتر بود. نمي‌دانم چرا اين تاريخ را براي اكران فيلم درنظر گرفتند اما خوشبختانه حمايت مردم از كوچه بي‌نام خوب بود و فيلم تا امروز خوب فروخته است.

  • البته همه ما اميدواريم هفت ماهگي در شرايطي بهتر اكران شود!

(مي‌خندد) قول‌هايي به ما داده‌ا‌ند كه اين فيلم در زمان مناسب روي پرده برود.

  • مي‌توان كوچه بي‌نام را يك فيلم اجتماعي دانست؟

ببينيد، معتقدم اين فيلم در ژانر اجتماعي قرار نگرفته و بيشتر يك فيلم قصه‌گو است. شايد استقبال مردم هم به‌دليل داستانگو بودن آن باشد. كوچه بي‌نام بار نمايشي دارد و فضاي طبيعي آن با مردم ارتباط برقرار مي‌كند. فيلم از نظر من از فضاي اجتماعي دور و به سينماي قصه‌گو نزديك است.

  • به‌نظرتان ژانرها مي‌توانند دليل موفقيت يك فيلم باشند؟

فكر نمي‌كنم. اگر فيلمي اجتماعي يا كمدي باشد، خوب مي‌فروشد. فيلمي كه به دل تماشاگر بنشيند، هم حمايت مردمي را دارد هم تعريف دهان به دهان باعث حضور مردم در سالن سينما مي‌شود.

  • جايي گفته بوديد در توليد فيلم، بومي بودن مهم است، اين همان موقعيت جغرافيايي است؟

به‌نظرم فيلمسازي موفق است كه در موقعيت جغرافيايي كه زندگي مي‌كند و درباره مردم و موضوع‌هايي كه اشراف دارد، فيلم بسازد. من به‌عنوان فيلمساز در جامعه‌اي كه بزرگ شده‌ام مي‌توانم با درك رفتارها و شخصيت‌هاي اطرافم فيلم بسازم و دغدغه‌ام مشخص است. شايد در اين سال‌ها برخي خرده گرفته باشند اما معتقدم فيلمي خوش‌ساخت و موفق است كه بتواند مابازاهاي بيروني داشته باشد. وقتي يك فيلم هر اندازه هم خوش‌ساخت باشد اما تماشاگر با تماشاي آن مابازاي بيروني پيدا نكند، آن فيلم در اكران مردمي موفق نيست.

  • موقعيت زماني در توليد فيلم‌هايي با موقعيت اجتماعي و خانوادگي چقدر برايتان اهميت دارد؟

در كوچه بي‌نام به‌دليل درنظر گرفتن دوره جنگ مي‌بايست تاريخ را درنظر مي‌گرفتيم. فيلم به دوران اواخر دهه70 بازمي‌گردد و به‌نظرم شخصيت‌هايي كه باران كوثري نقش آن را بازي مي‌كند، مي‌تواند براي تماشاگران آشنا باشد.

  • هميشه در فيلم‌هاي شما بازيگران صاحب نام حضور دارند. اين نوع انتخاب برايتان مهم است؟

در انتخاب بازيگران تلاشم استفاده از گزينه‌هاي درجه يك است و لزوما ستاره بودن برايم مهم نيست. فيلمنامه‌هاي من بر مبناي بازيگران نوشته مي‌شوند و هميشه سعي مي‌كنم بازيگران توانا و كاربلد را انتخاب كنم.

  • درباره يك فيلم موفق

«كوچه بي‌نام» پنجمين ساخته هاتف عليمرداني از 23بهمن يعني يك روز پس از پايان جشنواره فيلم فجر به سرگروهي سينما آزادي اكران شد. فيلم داستان 2خانواده در كوچه شهيد بي‌نام را روايت مي‌كند كه جايي در جنوب شهر است. آنها دچار معضلي بزرگ درون خود مي‌شوند و... فرهاد اصلاني، باران كوثري، پانته‌آ بهرام، فرشته صدرعرفايي و... بازيگران اصلي كوچه بي‌نام هستند كه نخستين بار در جشنواره سي‌وسوم به نمايش درآمد و كوثري براي بازي در آن برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر زن شد.

کد خبر 326127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha