سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ‌عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: مهم‌ترین عامل تخریب جنگل‌های زاگرس بیماری زغالی بلوط است.

عوامل عمده در بیماری زغالی بلوط چیست؟

به گزارش ايسنا، مجید توکلی بیان کرد: تنش عمومی حاصل از عوامل طبیعی و انسانی، اکوسیستم‌های جنگلی زاگرس را ضعیف و شرایط را برای هجوم آفات و بیماری‌ها فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین آفات و بیماری‌های موثر در تخریب جنگل‌های زاگرس بیماری زغالی بلوط است. عامل این بیماری قارچ biscogniaxia mediteranea است.

توکلی ادامه داد: این قارچ از خانواده Xylariaceae و یک آسکومیست است. این بیماری در سال 90-89 برای اولین بار در ایران توسط میرابوالفتحی و همکاران در جنگل‌های گلستان بر روی شاه بلوط‌های گونه Quercus castaneifolia گزارش شده است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: به‌ نظر می‌رسد که بیماری سال‌های قبل در منطقه وجود داشته اما به دلیل عدم تشخیص صحیح به تعویض افتاده است. این بیماری به‌صورت پژمردگی شاخ و برگ‌ها و خروج شیرابه‌های سیاه رنگ از داخل تنه در ارتفاعات اولیه است.

وی افزود: به مرور زمان شیرابه افزایش یافته و حالت ذغالی شکل در روی تنه و سیاه شدن در زیر پوست قابل رؤیت است و در نهایت منجر به مرگ کامل درخت می‌شود.

توکلی اظهار کرد: عامل بیماری دارای فاز اندوفیتی طولانی بوده و تا زمانی ‌که درخت تحت تاثیر تنش واقع نشود، به فرم مهاجم و بیماری‌زا تبدیل نمی‌شود.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: تنش خشکی و دمای بالا به عنوان دو فاکتور عمده شناخته شده در شیوع این بیماری در اغلب نقاط دنیا به شمار می‌روند.

وی بیان کرد: رشد داخلی قارچ در پوست میزبان‌های تحت تنش، او را قادر به آلوده‌سازی و گسترش در میزبان می‌سازد.

مطالعات معدودی در محیط آزمایشگاهی برای کنترل بیولوژیک این بیماری انجام شده، اما در سطح جنگل هنوز روشی موثر گزارش نشده است. 

کد خبر 326090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha