دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

نگارخانه‌های تهران همزمان با بهاری شدن هوای آلوده تهران از هفته اول اسفند با بیش از ۳۰ مراسم افتتاحیه رنگ و بوی بهار گرفتند و در کنار تب و تاب مردم برای انجام کارهای نوروزی، میزبان علاقه‌مندان هنرهای تجسمی هستند.

ایرج طهماسب  یکی از مهمانان مراسم افتتاح نگارخانه ثالث بود.

علاوه بر هنرمندان جوان كه در روزهاي مانده تا سال 95سهم بيشتر نگارخانه‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند، نمايش آثاري از بزرگان هنر معاصر ايران هم توجه هنردوستان را جلب مي‌كند. به گزارش همشهري، اين روزها آثار هنرمندان پيشكسوت چون فرامرز پيلارام، مسعود عربشاهي، محمدعلي ترقي‌جاه، نامي پتگر و... روي ديوارهاي نگارخانه سهراب نقش بسته است.

نمايشگاه «بگذاريم كه احساس هوايي بخورد» از 30بهمن آغاز شده و تا 21اسفند ميزبان مخاطبان است. 19هنرمند جوان هم 34اثر نقاشي‌خط خود را در نمايشگاه گروهي «درخت» به تماشا گذاشته‌اند. اين نمايشگاه در نگارخانه ساربان برپاست و تا 10اسفند ادامه دارد.

  • تصويري از بي‌خوابي جوانان

نگارخانه ثالث كه تازه به جمع نگارخانه‌هاي پايتخت افزوده شده، در نخستين روزهاي فعاليت خود نمايشگاه «وات د پاپ» را برگزار مي‌كند. در اين نمايشگاه آثاري از هنرمندان جوان و پيشكسوت معاصر به نمايش درآمده كه ويژگي‌هاي هنر پاپ در كار همه آنها وجود دارد. عباس كيارستمي هم در نگارخانه بوم نمايشگاه عكس‌هايش را همچنان در معرض ديد مخاطبان دارد. اين نمايشگاه با نام «چهار فصل» برپا شده و در آن گزيده‌اي از عكس‌هاي اين عكاس و فيلمساز ايراني به نمايش درآمده است. كيارستمي گران‌ترين عكاس خاورميانه است و نمايشگاه چهارفصل او تا ٢٧ اسفندماه برپاست.

  • مخلوق عجيب و موجود خانگي

نسيم داوري از هنرمندان نقاشي همچنان عجايب‎المخلوقات مي‌‌كشد. او كه سابقه برگزاري اين نوع نقاشي‌هاي سوررئال يا فراواقعي را در كارنامه دارد، اين بار نقاشي‌هايش را تا نيمه دوم اسفند در نگارخانه آران به نمايش گذاشته است. در ميان نمايشگاه‌هايي كه با نام‌هاي مختلف برپا شده‌اند، نام يكي كمي عجيب به‌نظر مي‌رسد؛ «حيوان خانگي من، دوست خانگي من» نمايشگاه تازه نگارخانه ارديبهشت است كه در آن آثار هنرمندان با موضوع حيوانات خانگي ديده مي‌شود.

در اين نمايشگاه هنرمندان كوشيده‎اند با طراحي، حجم و نقاشي موضوع حيوان خانگي را با به تصوير كشيدن حيواني كه براي خودشان دوست‎داشتي، نوستالژيك يا حتي وهم‎آور است مطرح كنند. نمايشگاه نگاره‌هاي گليم و گبه شيرين عليزاده با عنوان «شورانگيز» تا پايان هفته اول اسفند روي ديوار نگارخانه شكوه نقش بسته و هنرمند در اين نمايشگاه 19تابلوي نقاشي مدرن رنگ روغن و اكريليك روي بوم ارائه داده است.

  • تايپوگرافي‌هاي ديني

سهم دوستداران هنرهاي ديني از انبوه رويدادهاي تجسمي منتهي به روزهاي پاياني سال، نمايشگاه تايپوگرافي «پهلوي دوست» در نگارخانه زنده‌ياد ابوالفضل عالي حوزه هنري است. اين نگارخانه ميزبان 200اثر از محمد محمدي با مضامين ديني است و تا پايان ايام فاطميه ميزبان علاقه‌مندان است. نگارخانه آرت سنتر هم ۲۰ اثر ديده‌نشده از مهرداد فلاح هنرمند نقاشي‌خط را از 7اسفند به نمايش مي‌گذارد.

او پيش از اين آثاري با همين سبك و سياق در خارج ايران ارائه كرده است. نمايشگاه گروهي نقاشي «زاويه ديد» از 7اسفند در نگارخانه‌هاي برج آزادي برپا مي‌شود. در اين نمايشگاه 5هنرمند 40اثر خود را با ايده فرم و رنگ‌هاي ناب در نقاشي با موضوع طبيعت به نمايش مي‌گذارند. آيين گشايش نمايشگاه زاويه ديد روز جمعه 7اسفند ساعت 14در برج آزادي برگزار مي‌شود و بازديد از آن تا 21اسفند ادامه دارد.

  • آثار 40ساله يك نقاش

جمشيد سماواتيان، هنرمند پيشكسوت عرصه نقاشي پس از 40سال آثار خود را در نگارخانه ژانر به نمايش و حراج گذاشته است. در اين نمايشگاه حدود 80اثر روي ديوار رفته كه بخش اعظم آن متعلق به 50سال پيش و زمان دانشجويي استاد است. نمايشگاه مرور آثار جمشيد سماواتيان از جمعه 30بهمن آغاز به‌كار كرده و تا 7اسفند در نگارخانه ژانر ميزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشي است.

کد خبر 326016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha