محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در حالی طی نامه‌ای به وزیر صنعت خواستار برخورد این وزارتخانه با میوه‌های قاچاق شده که پیش از این محمد‌رضا نعمت‌زاده، با استناد به اجرای قانون انتزاع و واگذاری تنظیم بازار میوه به وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را در حیطه اختیارات این وزارتخانه دانسته بود.

رشد واردات، توزيع آزادانه ميوه‌هاي ممنوعه، موازي‌كاري دستگاه‌ها و ناكارآمدي برخوردهاي نظارتي در حالي موجب پاسكاري برخورد با توزيع آزادانه ميوه‌هاي قاچاق شده كه برخي مسئولان از عقبه قوي قاچاق ميوه خبر مي‌دهند. با وجود اين، رئيس سازمان حفظ نباتات از ارسال نامه‌اي توسط وزير جهادكشاورزي به وزير صنعت، معدن و تجارت براي برخورد با ميوه‌هاي قاچاق خبر داده و اعلام كرد، در اين نامه تأكيد شده كه نظارت در سطح خرده‌فروشي‌ها وظيفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

محمد علي باغستاني ميبدي افزود: براساس قانون، دستگاه‌هاي متولي به محض كشف محموله‌هاي قاچاق ميوه و محصولات كشاورزي آن را به اطلاع سازمان حفظ نباتات مي‌رسانند و اين سازمان نيز براساس ماده 12آيين‌نامه اجرايي قانون سازمان حفظ نباتات با اين مسئله برخورد خواهد كرد كه در اين زمينه قانونگذار تكليف را روشن كرده و ميوه‌هاي قاچاق كشف شده امحا مي‌شود.

از سوي ديگر عليرضا گلستاني، معاون برنامه‌ريزي، نظارت و هماهنگي اقتصادي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، واردات ميوه‌هاي قاچاق نسبت به كل ميوه‌اي كه در كشور توزيع مي‌شود را بسيار ناچيز دانسته و اعلام كرده است، مهم‌ترين بخش قاچاق ميوه مربوط به نارنگي است كه روزانه 300تن از اين محصول به‌صورت قاچاق وارد و توزيع مي‌شود.

حسين دروديان، معاون نظارت و بازرسي اتاق اصناف تهران نيز از ورود شبانه‌ ميوه‌هاي قاچاق به ميادين ميوه‌وتره‌بار خبر داده و اعلام كرده است، بازرسان اصناف وظيفه رصد و نظارت بر درهاي ورودي ميادين را ندارند و ارگان‌هاي مربوطه بايد در اين زمينه اقدام كنند.

پدرام سلطاني، نايب‌رئيس اتاق بازرگاني ايران نيز اعلام كرد، اين سطح كلان قاچاق ميوه حتما يك عقبه‌ قوي پشت خود دارد و قاچاق در كشور ما به جايي رسيده كه محصولات حساس و آسيب‌پذير همچون ميوه از طريق قاچاق به سالم‌ترين و تازه‌ترين شكل ممكن در بازار مركزي پايتخت عرضه مي‌شوند كه نشانگر قاچاق سازمان‌يافته و مجهز است.

کد خبر 325781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha