فریبا خانی: مرغ عشق‌ها کنار یک اثر هنری از روی شاخه‌های بامبو این‌سو و آن‌سو می‌پرند. نمایی از یک اثر بزرگ مینیاتوری به نام حافظ کنار یک ویدیو آرت در یک اتاق تاریک، کاری از «فرح اصولی» است.

دوچرخه شماره ۸۲۲

براي باران، اثرمريم محمد عليپور

 

در دالان‌هاي هشتمين جشنواره‌ي هنرهاي تجسمي فجر با گهواره‌ها تاب مي‌خوريم. صداي گريه مي‌آيد. آب را گل نمي‌كنيم. جنگل‌هاي هيركاني نابود شده‌اند و فقط كنده‌هاي بريده‌ي آن‌ها به جاست.

قلاب‌هاي در قوطي نوشابه‌ دنيا را گرفته  اما مي‌شود كاري با آن‌ها كرد. كارت‌هاي مترو  با تصويرهايي از آدم‌ها خود يك اثر هنري مي‌شود. در اين نمايشگاه به يك كشف مي‌رسيم.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

مترو، اثر احمد مرادي

 

هنرمند امروز مي‌تواند با تمام امكانات كوچك و بزرگ  اثر هنري خلق كند. هنرمند امروز با امكانات علمي، نورپردازي، قوانين فيزيك و شيمي... مي‌تواند اثر خلق كند؛ يك اثر تأثيرگذار. بخشي از نمايشگاه‌ هم به آثار هنرمندان مكزيك اختصاص دارد.

سه لباس كه درون آن‌ها يكي با ته‌سيگارها پر شده است، ديگري با دستمال‌كاغذي و ديگري با قبض‌هاي بانك و خريد و... اين لباس‌ها كاري از «علي نيكدل» است كه در طول نمايشگاه پرفورمنس‌هايي با آن‌ اجرا كرد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

عشق، اثرسپيده اشرفي

 

نمایشگاه هشتمین جشنواره‌ي بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، در برگیرنده‌ي آثاری از هنرمندان نسل‌های مختلف هنر ایران در چهار دهه‌ي 40 تا 70 است که در بخش مفاخر به نمایش در آمده است.

در کنار این آثار، 205 اثر از هنرمندان سراسر کشور هم در بخش رقابتی جشنواره‌ در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. اگر به نقاشي، حجم‌، كاريكاتور، تصويرگري و سراميك علاقه داريد، خوب است به ديدن اين نمايشگاه برويد.

در اين نمايشگاه با نحوه‌ي كاركردن و ابزار شخصي هنرمنداني مثل «پرويز كلانتري» ، «احمد اسفندياري» و «محمد علي ترقي‌جاه» آشنا مي‌شويد و حال و هواي اين هنرمندان را درك مي‌كنيد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

بليت مترو، اثر هاني نجم

 

كارهاي متفاوتي از «قباد شيوا» مي‌بينيد. اثر عجيب و وهمناكي با عنوان«در اين خواب كابوس است» آشنا مي‌شويد. يك جعبه‌ي موزيك غول‌پيكر با حجم‌هاي عجيب و غريب در حال چرخش است و فضاي سوررئال يك خواب، بازسازي شده است.

خيلي از آثار با رويكرد محيط‌زيستي خلق شده‌اند، به‌خاطر همين از محمود نورايي، مسئول روابط‌عمومي جشنواره مي‌پرسيم‌ كه آيا موضوع محيط‌زيست از محورهاي فراخوان جشنواره بوده است؟

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

او مي‌گويد: «نه، فراخوان آزاد بود، اما به‌خاطر رسانه‌ها و بحث‌هاي جهاني محيط‌زيست، هنرمندان زيادي در اين حوزه كار كرده‌اند. مي‌شود گفت همه‌ي هنرمندان دغدغه‌ي محيط‌زيست دارند.»

او درباره‌ي بخش مكزيك هم مي‌گويد: «بخش مكزيك، بخش بين‌الملل جشنواره است و تا آخر نمايشگاه اين بخش فعال خواهد بود.» اين نمايشگاه از 9 بهمن آغاز به كار كرده و تا 17 اسفند 94 در مؤسسه‌ي فرهنگی هنری صبا (خيابان فلسطين، اول خيابان برادران مظفر) داير است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

عكاسي از نمايشگاه: محمود اعتمادي

کد خبر 325766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha