دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

دکتر علی مرسلی: این مطلب به سؤال‌ها و مشکل‌های نوجوانان و پاسخ آن‌ها به قلم دکتر‌جون اختصاص دارد. هرگونه کاشت، داشت، برداشت، بدآموزی، خوب‌آموزی، نیاموزی و... از این ستون بر عهده‌ی خودتان است و اصلاً به ما مربوط نیست!

سؤال:سلام بر دکتر‌جون، من نوجوانی هستم که شب‌ها خوابم نمی‌برد و همه‌اش توی تختم از این‌طرف به آن‌طرف غلت می‌زنم. لطفاً مرا راهنمایی کنید که چه‌طور بر این مشکل غلبه کنم. با تشکر.

جواب: سلام بر شما دوست نوجوان دیرخواب من. برای این‌که بی‌خوابی ازسرمان بپرد و خواب توی سرمان بپرد، راه‌های زیادی وجود دارد. یکی از روش‌های اصیل و قدیمی، شمردن گوسفندهاست.

البته به نظر من تجسم ریخت گوسفند، خودش آدم را بی‌خواب می‌کند و نمی‌توانم درک کنم قدیمی‌ها چه‌طور با شمردن گوسفند می‌خوابیدند! الآن البته بچه‌ها خیلی تصوری از گوسفند ندارند و می‌توانند به‌جای آن، ماشین‌هایی را بشمارند که در بزرگ‌راه‌ها حرکت می‌کنند.

دومین روش ِغلبه بر بی‌خوابی، شمردن ستاره‌هاست که این هم روشی کهن و قدیم است. اما چه حیف که در زمانه‌ی ما حتی در بلندترین پشت‌بام هم آلودگی هوا، آلودگی نوری و انواع دیگر آلودگی‌ها اجازه نمی‌دهد بیش‌تر از چند تا ستاره بشمارید و از نگرانی ندیدن بقیه‌ی ستاره‌ها خوابتان می‌پرد!

روش دیگر این است که بالش را برگردانید و صورتتان را روی سمت سرد بالش بگذارید. حتی من شنیده‌ام که بعضی‌ها بالش را توی یخچال می‌گذارند! اما در نهایت مشخص نشده که این شیوه از نظر علمی تا چه اندازه مؤثر است.

وقتی می‌خواهید بخوابید، به‌جای فکرکردن به کارهای روزی که گذشت یا روزی که قرار است بیاید، به این فکر کنید که زیر پتو یا لحافتان پناه گرفته‌اید و غول بی‌خوابی آن‌بیرون منتظر شماست تا بیاید و حسابتان را برسد!

اگر تکان بخورید یا چشمانتان را بازکنید، می‌فهمد کجا قایم شده‌اید و به‌سراغتان می‌آید! خواهش می‌کنم فکر نکنید که این روش مختص کودکان است.

برای اثبات حرفم باید بگویم که خود من هرشب بدون استثنا با این روش می‌خوابم و غول بی‌خوابی را این‌گونه شکست می‌دهم و اتفاقاً تا امروز خیلی هم خوب جواب داده است!

کد خبر 325760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha