نفیسه مجیدی‌زاده: در این خیابان تاریخ خوابیده است؛ در مدرسه‌ی دارالفنون، دبیرستان مروی، شمس‌العماره و...، می‌گویند اولین داروخانه و چاپ‌خانه‌ی تهران نیز در این خیابان بنا شده است.

دوچرخه شماره ۸۲۲

خيابان ناصرخسرو از ميدان امام‌خميني‌(ره) آغاز شده، در میانه‌ی راه به خیابان سعدی و صور اسرافیل می‌رسد و نقطه‌ی پایاني ناصرخسرو، تقاطع خيابان پانزده‌خرداد است.

خیابان ناصرخسرو برای خودش یک بازار متنوع است. از خیابان پانزده‌خرداد که وارد شوی. ابتدا مغازه‌هایی را می‌بینی که پرچم و زنجیر و وسایل مربوط به عزاداری محرم و مناسبت‌هاي مذهبي می‌فروشند.

در خیابان ناصرخسرو و کوچه‌ها و خیابان‌های اطرافش، لوازم عکاسی، بورس وسایل و تجهیزات پزشکی و بهداشتی، کتاب‌فروشی‌هاي متعدد و به‌خصوص از ناشران کتاب‌هاي مذهبی، مواد صنعتی و شیمیایی يا پوشاک و لوازم آرايشي هم پیدا می‌شود.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

خانه‌ی کودک ناصرخسرو که زیر نظر انجمن حمایت از حقوق کودکان، خدمات آموزشی و مددکاری به کودکان ارائه می‌کند، در کوچه‌ي خدابنده‌لو قرار دارد. این خانه‌ی کودک در امور کودکانِ کار فعال است و بازارچه‌ی خیریه‌ای هم دارد.

در سال‌های اخیر بخشی از این خیابان به مسیر پیاده‌ی گردشگری و تجاری یا همان «پیاده‌راه» تبدیل شده است.

گفتني است تاریخ احداث این خیابان به سال ۱۲۸۵ هجری قمری برمی‌گردد و پیش از آن این نقطه از شهر، خندقِ قسمتی از ارگ سلطانی بوده ‌است. پس از ساخت خندق جدید، خندق قدیم را پرکرده و آن‌ را به خیابان تبدیل می‌کنند كه به‌فرمان ناصرالدین‌شاه «ناصریه» نام می‌گیرد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

نام اين بنا «سراي روشن» است و در سال 1311 تأسيس شده. طبقه‌ي اول اين سرا، سراسر مغازه است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

دارالفنون را همه مي‌شناسند؛ نخستين مدرسه‌ي ايران كه در زمان اميركبير تأسيس شد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

از اين بناهاي قديمي در كوچه پس‌كوچه‌هاي ناصرخسرو زياد ديده مي‌شود.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

بعضي از خانه‌ها و بناهاي قديمي خيابان ناصرخسرو به شيوه‌ي زيبايي بازسازي شده‌اند و از همان بيرون معلوم است كه زندگي در اين بناها به گرمي جريان دارد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

اين ميدانگاه در ابتداي كوچه‌ي مروي قرار دارد  و سكوهاي پر تعداد آن پذيراي مردمي است كه لذت خوردن فلافل‌هاي خيابان ناصرخسرو را تجربه مي‌كنند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

اين سقاخانه‌ي قديمي هم در كوچه‌ي خدابنده‌لو قرار دارد و هنوز رهگذران را سيراب مي‌كند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

نمايي از كوچه‌ي مروي كه به زيبايي بازسازي شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۲۲

كار با چرخ‌دستي يكي از مشاغل مهم بازار و اطراف آن محسوب مي‌شود. اين‌جا خيابان ناصرخسرو، ابتداي  خيابان سعدي جنوبي است.

 

عكس‌ها: مهبد فروزان

کد خبر 325755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha