ابراهیم حاتمی‌کیا یک هفته پس از پایان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و تقسیم سیمرغ‌های بلورین سرانجام سکوت خود را شکست و در جمع همسران شهدای هسته‌ای و خانواده‌های شهیدان مدافع حرم از تصمیم هیأت داوران برای نادیده گرفتن ارزش‌های «بادیگارد» انتقاد کرد.

سینما حاتمی کیا

به گزارش همشهري، مراسم بزرگداشت حاتمي‌كيا شامگاه پنجشنبه ۲۹ بهمن به همت مؤسسه اوج در ايوان شمس با پخش 2نماهنگ آغاز شد كه كارگردان يكي از آنها محمدحسين مهدويان خالق «ايستاده در غبار» بود. در حضور خانواده شهيدان احمدي‌روشن، معيني، آبشناسان، عاصمي، رودكي و... پس از نمايش باديگارد و پشت صحنه آن، همسر شهيد عليمحمدي از تصوير حاتمي‌كيا رونمايي كرد و هديه‌اي از طرف خانواده شهيد تهراني‌مقدم و نقاشي حسن‌ روح‌الامين به وي اهدا شد.

پس از نمايش فيلم و پيش از برگزاري مراسم بزرگداشت، حاتمي‌كيا با ابراز خوشحالي از استقبال خانواده‌هاي شهداي هسته‌اي و مدافعان حرم سراغ جشنواره امسال رفت و گفت: شنيده‌ام رئيس سازمان سينمايي گفته هر كس به جشنواره علاقه ندارد، نيايد. او فكر مي‌كند صاحبخانه است اما معتقدم مستأجر است. خدا كند به او صدارت سفارت فرانسه را بدهند و بگذارد ما در عالم سينما كار خود را بكنيم. جشنواره براي ماست و من هم يكي از صاحبخانه‌ها هستم. به سيمرغ و سكه كاري ندارم و صحبتم بر سر سياستگذاري جشنواره است.

  • ديپلماسي كودكانه

كارگردان باديگارد با انتقاد از بازي كودكانه و ديپلماسي سطحي مديران سينما افزود: جشنواره امسال فيلم‌هايي متنوع داشت اما مسئله من جريان فرهنگي جشنواره است كه در آن محافظان نظام و ارزش‌هايش ديده نمي‌شوند. اينها باديگاردهاي فرهنگي هستند كه با تعارف وارد اين حوزه شده و هر لحظه منتظرند زودتر از موقعيت خود كنار بروند. جشنواره امسال برگي سياه در كارنامه دوستان بود. آقايان علي جنتي و حجت‌الله ايوبي از دنياي ديپلماسي آمده‌اند كه عالمي ديگر است و فرهنگ و هنر، مردان فرهنگي مي‌خواهد كه پاي آن بايستند. مشاوران حاضر در حلقه‌هاي اين مديران با خانواده‌هاي شهدا و آنچه باعث ارزش‌هاي نظام است، ارتباط ندارند.

  • يك برنامه تعيين‌شده

حاتمي‌كيا ناديده گرفتن باديگارد را در جشنواره امسال نوعي سركوب‌كردن دانست و گفت: درد من اين است كه فكر مي‌كنم نوعي اراده پشت اين جريان است و تحمل افرادي مثل ما را ندارد. هدف، تنبيه‌كردن جرياني مثل ماست كه مي‌خواهند بگويند هر كس چنين مسيري را برود، بداند اين راه خريدار ندارد. حاضرم قسم بخورم كه پشت اين ماجرايي كه اكنون شكل گرفته، نوعي اراده وجود دارد. هدف از اين اراده تنبيه كردن فيلمسازاني است كه مي‌خواهند مثل حاتمي‌كيا بشوند.

  • تجربه ترور از زبان همسران شهيد

در بخشي از مراسم بزرگداشت حاتمي‌كيا، همسران شهيدان هسته‌اي از تجربه تماشاي باديگارد گفتند. همسر شهيد داريوش رضايي‌نژاد گفت: من و همسر شهيد شهرياري در لحظه ترور همراه همسرانمان بوديم و صحنه آخر باديگارد آن لحظه را برايم تداعي كرد. آقاي حاتمي‌كيا شما حق مطلب را درباره محافظان ادا كرديد؛ گرچه شهداي هسته‌اي هيچ‌ محافظي نداشتند.
همسر شهيد مجيد شهرياري هم گفت: افتخار مي‌كنم در كشور افرادي هستند كه هنر را با اعتقاد تلفيق مي‌كنند. من به همسران جوان شهداي مدافع حرم غبطه مي‌خورم؛ كساني كه مردانشان در ابتداي زندگي به مبارزه مي‌روند و شهيد مي‌شوند.

  • دعا كنيد در بستر نميرم

حاتمي‌كيا در بخشي از سخنان خود با اشاره به مشرف‌شدن به كربلا گفت: من در كربلا دعا كردم تا وقتي هستم در خدمت شما خانواده‌هاي شهيد باشم و اگر روزي از اين دنيا رفتم، در بستر نباشم. من مشوق جنگ نيستم اما نمي‌توانم از مبارزان هسته‌اي و مدافعان حرم چشم بپوشم. زماني تمام ايران پر از سر و صداي جنگ بود و كسي غيراز آن حرفي نمي‌زد. من تحفه «باديگارد» را به ذره ذره خاك پاك اين بچه‌ها و عزيزانشان كه به من محبت دارند، تقديم مي‌كنم و دلم مي‌خواهد اگر روزي قرار به رفتنم باشد، در صحنه‌اي باشد مثل صحنه‌هايي كه عزيزان شما بودند.

کد خبر 325612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha