چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

شروین طاهری: نماینده فوتبال کشورمان در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا ساعت 19 به وقت ژاپن (30/ 13 به وقت تهران) به مصاف تیم کاوازاکی فرونتاله ژاپن خواهد رفت.

سپاهان دست‌کم 90 دقیقه تا شکستن طلسم فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا و راه‌یافتن به جمع 4 تیم پایانی فاصله دارد، در حالی که پاس تهران، آخرین نماینده ایران که به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان رسید، در فاصله تنها 5 دقیقه با این افتخار با گل سوم و تساوی‌بخش العین در خانه، با رؤیایی‌ آسیایی وداع کرد.

 سپاهانی‌ها دست‌کم این امید را دارند که اگر به هر دلیل در بازی امروز با کاوازاکی شکست بخورند دل‌شان برای لیگ قهرمانان تنگ نخواهد شد و سال آینده نیز به عنوان قهرمان جام حذفی ایران به این رقابت‌ها بازخواهند گشت. هرچند لوکا بوناچیچ سرمربی جاه‌طلب کروات ترجیح می‌دهد تیمش با سهمیه خودکار قهرمانی در آسیا، به لیگ قهرمانان باز‌گردد.

 بزرگترین برگ برنده او و شاگردانش در دیدار برگشت که امشب در ورزشگاه تودوروکی کاوازاکی برگزار می‌شود، بازی فارغ از استرس گل خوردن است.

همان عاملی که در دیدار رفت سپاهان را به یک تیم محتاط و ناامید‌کننده تبدیل کرد که در زمین خود زیر سایه کاوازاکی فرونتاله قرار گرفته بود، هرچند لوکا پس از آن تساوی بدون گل رضایت خود را این‌گونه ابراز کرد: «ما به هیچ وجه استرس نداشتیم. این فوتبال است و بسیاری از بازیکنان ما خوب کار نکردند. پس ما خوشحال هستیم که بازی با نتیجه صفر – صفر پایان یافت چون حتی بازی معمولی خودمان را هم انجام ندادیم.»

بدین ترتیب نخستین نقشه تاکاشی سکی‌زوکا سرمربی ژاپنی کاوازاکی که می‌خواست با یک بازی تهاجمی در اصفهان حتی به قیمت شکست برای بازی برگشت، گل خارج از خانه پس‌انداز کند، نقش برآب شد.

 حالا میزبان ژاپنی با یکی از متزلزل‌ترین خطوط دفاعی جی‌لیگ، که همین شنبه 4 بار مقابل کاواشیما، تیم پنجم جدول مقهور شد، باید بازی را مقابل زردپوشان سراپا حمله سپاهان با ترس و احتیاط آغاز کند.

با این حال سپاهان هم در پیشانی خط حمله مشکلاتی دارد که مهم‌ترین آنها به ادامه غیبت بهترین گلزن آنها در مرحله گروهی رقابت‌ها، سیدصالحی و همچنین مصدومیت محمود کریمی، جایگزین سیدصالحی در خط حمله که در بازی رفت در بیشتر دقایق بازی در خط حمله تنها بود، مربوط می‌شود.

 لوکا در نیمه دوم عمادرضا را در کنار کریمی قرار داد که حضور مهاجم عراقی به مهاجم اصفهانی کمک کرد نقش خود به عنوان فوروارد کاذب را بهتر ایفا کند اما چه سود که او بهترین موقعیت‌های گل مسابقه را در نیمه دوم یک بار روی سانتر نویدکیا و بار دیگر در شرایط تک به تک با کاواشیما، سنگربان فرونتاله به هدر داد.

سپاهان با انگیزه‌ای ویژه به ژاپن سفر کرده و آن ستاندن انتقام فوتبال باشگاهی ایران از ژاپنی‌هاست که طی یک دهه اخیر همواره مقابل نمایندگان ما پیروز بوده‌اند.

 براساس آخرین اخبار از تمرین تاکتیکی عصر سه‌شنبه سپاهان گویا لوکا قصد دارد آرایش 1-6-3 بازی رفت را به 1-5-4 تغییر دهد و از همان ابتدا عمادرضا را به میدان بفرستد که در این میان عود کردن درد زانوی محرم نویدکیا ممکن است سپاهان را از داشتن مهره کلیدی‌اش محروم کند.

 امشب عباس محمدی ستاره واقعی زرد قناری‌ها در بازی رفت باز هم درون دروازه خواهد ایستاد و باز هم محسن بنگر، هادی عقیلی و حمید عزیززاده زنجیره 3 نفره دفاعی را تشکیل می‌دهند.

جلال اکبری در سمت چپ و هادی جعفری در سمت راست بال‌های سپاهان خواهند بود و عبدالوهاب ابوالهیل و فرشاد بهادرانی از بازیسازی حسین کاظمی در میانه میدان حمایت خواهند کرد.

 با غیبت کریمی، حسین پاپی یا احسان حاج‌صفی 18ساله در صورت لزوم جای او را می‌گیرد. با این وصف به نظر می‌رسد مانند چهارشنبه گذشته بزرگترین راهکار هجومی سپاهان ضربات ایستگاهی و ضربات از راه دور و ضدحملات پراکنده باشد، چراکه خط میانی این تیم خلاقیت لازم را ندارد و تنها به عنوان کمربندی برای مهار خط میانی کاملاً خلاق حریف ژاپنی کاربرد دارد.

 جایی که کنگو ناکامورا کاپیتان و بازیساز اصلی آسمانی‌پوشان با حمایت سایرین، 2 فوروارد سرعتی برزیلی و کره‌ای‌شان را تغذیه می‌کند و یک شوت‌زن قهار به نام ماراکامی نیز روی موج سوم حملات، دروازه سپاهان را تهدید می‌کند.

 سایت رسمی لیگ قهرمانان آسیا معضل بزرگ شاگردان لوکا در بازی امشب را سرعت مردان کاوازاکی و ضدحملات آزاردهنده‌شان توصیف می‌کند.

 اما این سایت در تمجید از عملکرد 2 نماینده ژاپن در بازی‌های رفت مرحله یک چهارم، پیروزی اوراواردز بر چونبوک کره جنوبی، قهرمان دوره پیشین و توقف سپاهان مدعی در خانه توسط کاوازاکی فرونتاله را نشانه ظهور دوباره سرزمین آفتاب تابان در فوتبال باشگاهی آسیا می‌خواند.

 لوکا در کنفرانس مطبوعاتی قبل از این دیدار از صعود قطعی سپاهان به مرحله نیمه‌نهایی خبر داده و صراحتاً از پیروزی مقابل کاوازاکی سخن گفته است.

نگاهی به عملکرد نمایندگان ایران در 5 دوره اخیر لیگ قهرمانان آسیا

 اولین دوره 2003-

 پرسپولیس و استقلال در همان مرحله گروهی حذف شدند. پرسپولیس از پس پاختاکور ازبکستان برنیامد و استقلال مقهور العین و الهلال شد. از آن پس دو تیم پرطرفدار ایرانی هرگز به لیگ قهرمانان آسیا بازنگشته‌اند.

دومین دوره-

2004 اصفهانی‌ها نماینده تام‌الاختیار ایران بودند. اما سپاهان توسط الاتحاد و ذوب‌آهن توسط پاختاکور از صعود به مرحله حذفی بازماندند.

 سومین دوره – 2005

 سپاهان در مرحله گروهی حذف شد ولی پاس صعود کرد و تنها 5 دقیقه تا رسیدن به نیمه نهایی فاصله داشت.

 چهارمین دوره – 2006

فولاد خوزستان در گروهش قعرنشین شد و صباباتری توسط الکرامه سوریه نایب‌قهرمان رقابت‌ها حذف گردید.

 پنجمین دوره - 2007

 استقلال به خاطر اشتباهات ستادی پشت خط ماند تا سپاهان به تنهایی به حفظ آبروی فوتبال ایران بپردازد. آیا زرد قناری‌های اصفهان از تجربه 4 دوره حضورشان استفاده خواهند کرد.

یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان – مرحله برگشت – چهارشنبه

 کاوازاکی ژاپن – سپاهان ایران

 رفت (صفر– صفر)

 داور: سعدکمیل (کویت)

 الکرامه سوریه – سئونگنام کره جنوبی

 رفت (1-2)

 الهلال عربستان – الوحده امارات

رفت (صفر – صفر)

 چونبوک کره جنوبی – اوراوای ژاپن

 (رفت 1-2)

کد خبر 32475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز