گروه ادب و هنر: سرانجام پس از آن که ترکیه هر چه در توان داشت به کار بست و هند و پاکستان و عراق و چین و ماچین، هرچه قدر که توانستند از مولانا بردند و به نام زدند

مسئولان فرهنگی ایران نیز تصمیم گرفتند 8 روز در هشتصدمین سال تولد حکیم ایرانی، سالی که به برکت وجود ترک‌ها، نام مولانا به خود گرفته است، خرج جلال الدین محمد بلخی کنند.

سازمان فرهنگی _ هنری شهرداری تهران که گاه گاه به داد کارهای زمین مانده سازمان فرهنگ و هنر پایتخت می‌رسد، روز گذشته با برگزاری نخستین نشست خبری این هفته در فرهنگسرای هنر، خبر برگزاری مراسم ویژه خود را رسما اعلام کرد.

در این نشست عنوان شد:« به مناسبت سال مولانا کشورهای مختلفی برنامه‌های خود را اعلام کرده و برگزار می‌کنند که در ایران نیز علاوه بر برگزاری کنگره بین‌المللی مولانا که از ششم آبان‌ماه در تهران، خوی و تبریز برگزار می‌شود، سازمان فرهنگی_هنری شهرداری تهران نیز برنامه‌ای را چهارم تا 11 آبان ماه در فرهنگسرای هنر برگزار خواهد کرد.»

اما قائم مقام سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران نیز در جریان اقدامات ترکیه برای تصاحب کامل مولانا هست: « در جریان کامل کارها در کشور ترکیه هستم. آنها در حال اجرای یک برنامه درازمدت هستند. ما باید کلی‌تر به موضوع نگاه کنیم و برای کار ملی یک عزم ملی نیاز است.»

اما مثل بسیاری از مسئولان فرهنگی کشور، بیشتر به اندیشه این اندیشمند شوریده علاقه مند است: «البته برگزاری چنین برنامه‌هایی وظیفه اصلی سازمان نیست و در ایران نهادهای بزرگتری وجود دارد که این کار را انجام دهند. اما رویکرد و نگاه ما قطعا با نگرش دیگر کشورها تفاوت دارد و مهم‌ترین نکته این است که چگونه باید اندیشه‌های مولوی را بشناسانیم و این مهم‌تر از این نکته است که ببینیم مولوی به کدام سرزمین تعلق دارد. اگر در حوزه فرهنگی و هنری ابتکار عمل نداشته باشیم، دیگران برای ما برنامه می‌ریزند.»

با این حال ظاهرا بیشتر برنامه‌های هفته مولانا، بر موسیقی و نمایش متمرکز است: « سازمان با توجه به خلأهایی که وجود دارد، برنامه‌های بزرگداشت مولانا را در بخش‌های موسیقی و تئاتر برگزار کرده و در کنار آن سلسله سخنرانی‌هایی نیز با حضور استادان ایرانی برگزار خواهد کرد. در بخش موسیقی با گروه‌های ایرانی به توافق رسیده و در بخش گروه‌های خارجی نیز در حال رایزنی با کشورهای تاجیکی و افغانستان هستیم.»

قرار است پس از انتخاب مسئولان، 4 نمایش در روزهای بزرگداشت، اجرا شوند و حالا گروه‌های نمایشی در حال تمرینند.

ضمن این که برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی، عکس و مینیاتور، اجرای مثنوی خوانی، پخش تعدادی از آثار سینمایی که مربوط به مولوی است و اجرای 5 کنسرت موسیقی توسط گروه‌های ایرانی، تاجیکی و افغانی از جمله برنامه‌های هفته مولانا خواهد بود.

علاوه بر این‌ها، بزرگداشت الهی قمشه‌ای نیز یکی دیگر از برنامه‌های سازمان فرهنگی- هنری در این هفته خواهد بود که با یکی از سخنرانی‌های معروف او درباره مولانا همراه خواهد بود.

آبان، ماه مولانا

تقریباَ همزمان با هفته مولانای سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران، کنگره بین المللی شمس تبریزی نیز با حضور شخصیت های فرهنگی و ادبی کشور و اندیشمندان مولوی شناس داخلی و خارجی در شهرستان خوی برگزار خواهد شد.

از برنامه های جالب و پرطرفدار این برنامه، اجرای موسیقی زنده توسط محمدرضا شجریان اعلام شده است.[در همین ارتباط]

اما علاوه بر این و باز هم به صورت همزمان، همایش کشوری مولانا  آبان امسال در تهران برگزار می شود و در فاصله آیین افتتاحیه و اختتامیه کنگره شمس و مولانا، مراسم بزرگداشتی نیز در تبریز اجرا می‌شود.

کد خبر 32443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز