همشهری‌انلاین: نام رئیس‌ جمهور آتی میانمار و دو معاون او، به گفته یک مقام آگاه، ۲۷ اسفند اعلام خواهد شد اما هنوز مشخص نیست که رای‌گیری در پارلمان چه زمانی انجام شود.

 رئیس پارلمان میانمار گفت: دو مجلس پارلمان میانمار و ارتش پیش از 27 اسفند(17 مارس)  هر کدام یک نامزد برای این سه پست انتخاب می‌کنند و اسامی در آن روز به پارلمان اعلام می‌شود.

با اين كه حزب آنگ سان سوچی، رهبر اپوزیسیون اصلی میانمار بزرگ‌ترین پیروز انتخابات پارلمانی سال گذشته بود اما او با موانعی برای ریاست‌جمهوری مواجه است. گفته می‌شود دلیل تاخیر در اعلام نام رئیس‌جمهور ایجاد تغییرهايي در قانون اساسی برای برطرف کردن موانع پیش روی سوچی جهت تصدی این پست بوده است.

با این حال نشانه‌هایی وجود دارد که احتمالا مذاکرات او با ارتش برای برداشته شدن این مانع تا اواخر اسفند نتیجه بدهد. پارلمان میانمار، رئیس‌جمهور آتی را انتخاب می‌کند. براساس قانون اساسی فعلی، سوچی که همسر و فرزندانش تابعیت کشور دیگری را دارند، نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،پس از اعلام اسامی نامزدها به پارلمان 664 عضوی، رای‌گیری انجام می‌شود. فردی که بیشترین رای را به دست آورد رئیس‌جمهور و دو فرد دیگر معاونش  می‌شوند. با این حال مشخص نیست که رای‌گیری چه زمانی انجام شود.

دوره رئیس‌جمهور کنونی میانمار 31 مارس به پایان می‌رسد و جانشین او باید اول آوریل كارش را آغاز كند.

از آنجایی که حزب لیگ ملی برای دموکراسی متعلق به سوچی در هر دو مجلس پارلمان اکثریت را دارد، او قطعا پست ریاست‌جمهوری را به‌دست می آورد و یکی از اعضای حزبش یکی از پست‌های معاونت رئیس‌جمهور را به دست می‌گیرد. این حزب در انتخابات پارلمانی 17 آبان (هشتم نوامبر) اکثریت قاطع آراء را به دست آورد.

قانون اساسی مورد نظر سوچی تنها با کسب 75 درصد به علاوه یک رای در پارلمان می‌تواند ملغی شود. ارتش میانمار اکنون 25 درصد کرسی‌ها را دارد که تمامی آنها غیر منتخب هستند و این به آن معناست که حزب سوچی به تنهایی نمی‌تواند آن را ملغی کند.

کد خبر 324417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha