شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

یدالله جوانی: پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ‌۵۷ را می‌توان به‌عنوان یک حرکت جهادی که با مدیریت جهادی حضرت امام خمینی(ره) به پیروزی رسید ارزیابی کرد.

با اين مقدمه مي‌توان قيام تاريخي ملت را يك حركت جهادي با استفاده از مديريتي جهادي دانست كه الگويي براي آيندگان نيز شده است. در اينجا لازم است به ويژگي‌هاي جهادي نهضت مردم توجه كرد. ويژگي‌هايي كه هريك مي‌تواند به روند رو به جلوي انقلاب اسلامي كمك كند:

1-اولين شاخصه مديريت جهادي، كار براي خداست. يعني هدفي جز رعايت دستور خدا و پيشبرد اهداف الهي نداشته باشي و در اين راه فقط از خدا بترسي و براي او كار انجام بدهي.

2-كار با تمام توان و خستگي‌ناپذيري از ويژگي‌هاي ديگر اين روحيه مديريتي است. در اين راه بايد از همه توان براي پيشبرد اهداف استفاده كرد و از كوچك‌ترين ظرفيت‌ها براي بهره‌گيري و رسيدن به بالاترين توانمندي‌ها استفاده كرد.

3-در مديريت جهادي عنصر دشمن و مقابله با وي هم مطرح است. بايد دانست كه در مقابل جبهه حق هميشه جبهه باطل هم وجود دارد. دشمني‌ها و كارشكني‌هاي دشمنان اسلام هميشه وجود دارد. هوشياري هميشگي در مقابل اين دشمن ضرورت مهم روحيه جهادي است.

4-اميد به نصرت و ياري خداوند نيز از مهم‌ترين ويژگي‌هاي كار جهادي است؛ چرا كه خداوند مي‌فرمايد «اِن تَنصُروا اللهَ ينصُركم وَ يثَبِّت اَقدامَكم». ياري خدا نيز در ياري ولي او حمايت از شخصي است كه به راه او رهبري مي‌كند.

در انقلاب اسلامي مردم به طلايه‌داري حضرت امام(ره) اين ويژگي‌ها را داشتند و به‌همين دليل مي‌توان قيام مردم و پيروزي انقلاب را يك حركت جهادي دانست. امروز هم كه چالش اقتصادي كشور مهم‌ترين چالش كشور است بهره‌گيري از روحيه جهادي، مقاومت و پايداري در مقابل بيگانگان به جاي اميد داشتن به‌دست بيگانگان مي‌تواند راهگشا باشد. هريك از اين ويژگي‌هايي كه براي يك حركت جهادي ذكر شد به‌انضمام يك مديريت صحيح مي‌تواند براي پيروزي گفتمان انقلاب اسلامي و احياي تمدن نوين اسلامي مؤثر واقع شود.

در رابطه با نسبت انقلاب و اقتصاد مقاومتي هم بايد بدانيم كه آمريكايي‌ها بر تحريم‌هاي فلج‌كننده تأكيد داشتند ولي اين آرزو را به گور بردند و با رهبري داهيانه رهبر انقلاب اين مقاومت‌ها جواب داد و اين نقشه‌ها راه خود را گم كرد. نكته ديگر اين است كه بهره‌گيري از منابع طبيعي، نيروي انساني، ذخاير و سرمايه‌هاي داخلي امروز بسيار لازم و ضروري است اما بايد دانست كه مشكل امروز كشور ما مديريت است.

مشكلات را مي‌توان با مديريت صحيح و بهره‌گيري از مديران جهادي كه براي همه شناخته شده‌اند حل‌وفصل كرد. بخش پيشرفت‌هاي هسته‌اي در داخل كشور و پيشرفت‌هاي موشكي و مديريت جهادي در شهر تهران در سال‌هاي اخير را مي‌توان از نمونه‌هاي موفق مديريت جهادي در كشور دانست كه هر يك مي‌توانند الگويي براي ديگر نهادها در جمهوري اسلامي باشند.

  • مشاور نماينده ولي‌فقيه در سپاه

 

کد خبر 324068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha