مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیر صعودی کمبود ویتامین D، رشد سریع چاقی و کوتاهی قد کودکان زیر پنج سال در ایران، خبرهایی بود که معاون بهداشت وزیر بهداشت، در کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان، از بروز آنها ابراز نگرانی کرد.

علی اکبر سیاری

به گزارش همشهري آنلاين، دكتر علي اكبر سياري، درعين حالي كه اعلام كرد، وضعيت تغذيه كودكان ايراني، به نسبت سال‌هاي قبل بهتر شده‌است و از کاهش 50 درصدی سو تغذیه در کودکان ايراني خبر داد اما از کمبود ویتامین D در کشورهم گفت و اينكه طی 10 سال، میزان کمبود ویتامین D در کشور شش برابر شده است و 62 درصد کودکان ايراني و 30 تا 50 درصد جمعیت کشور با کمبود این ویتامین روبرو هستند.

معاون وزير بهداشت گفت: دراستان‌هاي سیستان و بلوچستان و کرمان، بالاترین کمبود ویتامین D را داریم و تمام گروه‌های سنی به ویژه مادران باردار با کمبود این ویتامین روبرو هستند.

دكتر سياري ، البته يكي از راهكارهاي جبران كمبود ويتامين D را تغذیه انحصاری کودکان با شیر مادر تا شش ماهگی و تداوم آن تا 24 ماهگی، اعلام كرد.

او همچنين از تدوين دستورالعمل‌هاي جديد وزارت بهداشت، براي جبران كمبود ويتامين D هم خبرداد و گفت: دستورالعمل جدیدی تدوین شده است که طی آن تجویز ویتامین D از سه روزگی برای نوزادان انجام می‌شود. مکمل‌یاری ویتامین D هم برای دختران، از سال گذشته آغاز شده است.

معاون وزير بهداشت، در كنگره تغذيه كودكان و نوجوانان، از روند كوتاهي قد در بين كودكان ايراني هم سخن گفت.

به گفته سياري،‌ 6.8 کودکان زیر پنج سال در کشور دچار کوتاهی قد و 6.7 درصد هم کمبود وزن دارند و کوتاهی قد کودکان، در استان‌های خراسان جنوبی، شرق کرمان و سیستان و بلوچستان به 20 درصد می‌رسد.

معاون وزير بهداشت از چاقي كودكان ايراني هم گفت و عدم تعادل در دریافت مصرف انرژی و مصرف بی‌رویه فست فودها را ، از مهمترین عوامل چاقی کودکان ذكر كرد.

مجله چاقي

البته او در بيان دلايل چاقي از مصرف بالاي نوشابه‌هاي گازدار در ايران هم گفت و اينكه ایران، یکی از بالاترین مصرف کنندگان نوشابه گازدار در دنیا است.

معاون وزير بهداشت اما درباره اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش وزن کودکان چاق هم سخن گفت.

سياري اظهار داشت: با تلاش وزارت بهداشت ، بحث بوفه سالم در مدارس، ترويج شد به طوري كه در حال حاضر، 96 درصد مدارس در بوفه‌هاي خود، فست فود و مواد مضر سلامت عرضه نمي‌كنند . او از غني شدن شیر مدارس با ویتامین D هم گفت و اينكه وزارت بهداشت، به طور جد، مراقب وضعيت کنترل کیفیت شیر مدارس است.

کد خبر 323929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha