مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۴
۰ نفر

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در میزگردی که به مناسبت روزجهانی تالاب‌ها در اصفهان برگزار شد، درباره تالاب‌های کشور گفت: تمامی حوزه‌ها به‌ویژه حوزه‌های طبیعی در وضعیت بدی قرار دارد.

 وقتي مي‌گوييم تالاب هامون از بين رفته است، صحبت فقط از چند گونه پرنده يا گياه نيست بلكه عملا در حال از دست دادن مرزهاي سياسي شرق كشور هستيم و يا اينكه مردم زابل در حال كوچ از اين منطقه هستند، در واقع از تالاب صرفا به‌عنوان يك اكوسيستم طبيعي صحبت نمي‌كنيم بلكه در مورد تبعات اقتصادي- اجتماعي آن هم سخن مي‌گوييم.

محسن روزبهاني سليماني درباره درياچه اروميه هم گفت: شرايط اين درياچه مناسب نيست ولي فعلا در فهرست مونترو وارد نشده است اما در يكي از مقالات (مقاله 32) كنوانسيون رامسر قرار دارد. درياچه اروميه به‌عنوان تالابي كه اگر كمي ديرتر بخواهيم به آن توجه كنيم، به ليست مونترو(تالاب‌هاي در معرض نابودي) اضافه خواهد شد، هم‌اكنون جزو تالاب‌هايي است كه به‌طور جدي در معرض مانيتورينگ كنوانسيون رامسر قرار دارد و اگر احساس كنند دولت ايران توجه جدي به احياي آن نمي‌كند، جزو ليست مونترو خواهد شد.

وي گفت: نزديك به 275 پروژه در دست مطالعه و اجرايي در حوضه آبريز درياچه اروميه وجود دارد كه از بين آنها 88 سد مخزني، 124پروژه تاسيسات انحرافي، 10پروژه پمپاژ و 19 پروژه براي مهار سيلاب است و 40سد در حوضه آبريز اين درياچه احداث شده است.

سليماني ادامه داد: در چند سال اخير بدون توجه به حقابه تالاب‌ها، طرح‌هاي پروژه‌اي در كشور اجرا شد اما خوشبختانه چندي است كه وزارت نيرو مكلف شده است در تمام پروژه‌هاي سدسازي خود حقابه حوضه‌هاي پايين دست را مدنظر قرار دهد.

سليماني به رسميت شناخته شدن تأمين حقابه در كشور را حركتي مثبت و يك تغيير مهم در رويكرد دانست و افزود: اينكه بعد از تب شديد توسعه، تأمين حقابه محيط‌زيستي هم ديده شد، بسيار اهميت دارد فارغ از اينكه حقابه‌اي كه درنظر گرفته شده كافي است يا نه و اينكه وزارت نيرو چقدر از آن را تأمين كرده است.

  • حقابه تأمين شده حتي سطح هامون را خيس نمي‌كند

وي اعداد و ارقام مطرح شده از سوي وزارت نيرو در مورد حقابه تالاب‌ها را جاي بحث و گفت‌وگو دانست و افزود: مثلا براي تالاب هامون با وسعت بيش از 500هزار هكتار در سيستان و بلوچستان كل حقابه‌اي كه درنظر گرفته شده، كمتر از 60ميليون مترمكعب است كه حتي سطح يا گوشه‌اي از تالاب را هم خيس نخواهد كرد.

سليماني گفت: نكته مهم اين است كه بعد از اين، حداقل در برنامه‌ريزي‌هاي كلان مديريت منابع آب كشور حقوق پايين دست به رسميت شناخته مي‌شود.

کد خبر 323838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha