یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیکر زنده‌یاد سیدپرویز مؤیدعهد - طراح مصلای امام خمینی (ره) - تشییع شد.

پرویز موید عهد

به گزارش ایسنا، پرويز مويد عهد در صحن دارالرحمه‌ی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده شد. عطا‌ءالله امیدوار از جمله چهره‌های شناخته‌شده‌ی حاضر در این مراسم بود.

دکتر مؤیدعهد، اول اسفند سال 1308 در تهران متولد شد. او از کودکی استعداد و مهارت خاصی در نقاشی و طراحی داشت. تحصیلات عالیه را در فرانسه و در رشته معماری و شهرسازی گذراند. در سال 1336 با مدرک دکتری از دانشگاه سوربن پاریس به زادگاهش بازگشت و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شد. همان زمانی‌ که در دانشگاه‌های مختلف تهران تدریس می‌کرد، در دنیای معماری شناخته‌شده و سرشناس بود. از دانشکده سلطنتی انگلستان، به او نشان درجه‌ اول معماری داده بودند.

او صاحب مدال لورآی از دانشگاه بوزار فرانسه بود که در آن زمان، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مدال معماری جهان به‌شمار می‌رفت. در ایتالیا و فرانسه، صاحبان بزرگ‌ترین و کهن‌ترین تمدن معماری جهان در عهد روم باستان، مدرسه و کلیسا و شهرک‌هایی است که به طراحی این معمار چیره‌دست ساخته شده‌اند؛ اما او خود را متعلق به ایران می‌دانست و آرزو داشت در ایران اثری ماندگار و تاریخی از خود به‌جای بگذارد.

این چهره‌ی ماندگار حوزه‌ی معماری، طرح اولیه‌ی خود را برای مصلای تهران در سال 1365 ارائه داد که مورد تأیید واقع شد و تا سال 1372 بی هیچ چشم‌داشتی، هفت سال عمرش را برای تکمیل جزییات طرح مصروف داشت. نتیجه زحمات او، طرحی بود که تقریبا تمام خطوط ناظم معماری اسلامی و ایرانی در آن رعایت شده بود، باشکوه، زیبا و بدیع و آنچه را نظام از این اثر توقع داشت برآورده کرد.

در سال 1380 به پاس زحمات و تلاش خالصانه دکتر مؤیدعهد، نشان چهره‌های ماندگار از طرف رییس‌جمهوری اسلامی ایران به او اهدا شد.

کد خبر 323512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha