دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

یک پزشک ایتالیایی در مقاله‌ای جنجال برانگیز در یکی از روزنامه‌های این کشور این احتمال را مطرح کرد که پاپ ژان پل دوم رهبر فقید کاتولیک‌های جهان، تنها به‌دلیل ضعف و بیماری که در آوریل 2005 بر وی حادث شد، از دنیا نرفت.

هفته ‌نامه‌ تایم در شماره اخیر خود در گزارشی در این باره آورده است: دکتر لینا پاوانلی متخصص بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های ایتالیا در این مقاله جنجالی گفته است که مرگ پاپ ژان پل دوم رهبر فقید کاتولیک‌های جهان در تاریخ 2 آوریل 2005، به‌دلیل آنچه کلیسای کاتولیک رم اتانازی یا کشتن از روی ترحم خوانده، بوده است.

دکتر لینا پاوانلی مبنای اظهاراتش را تجربه‌ کاری و مشاهداتش درباره شرایط عمومی حال رهبر فقید کاتولیک‌های جهان و نیز گزارش رسانه‌ها قرار داده و البته سند محکمی برای اثبات حرفش ندارد.

پاوانلی معتقد است، پزشکان تا چند روز قبل از مرگ پاپ ژان پل دوم در گلوی وی لوله‌ تغذیه قرار ندادند تا مواد غذایی مورد نیاز بدنش را به این شیوه تأمین کنند. همین امر موجب تسریع مرگ رهبر کاتولیک‌های جهان شده است. برای بیمارانی که در حالت کما قرار دارند و دیگر توانی برای خوردن و نوشیدن ندارند معمولا چنین لوله‌ای به کار برده می‌شود.

وی همچنین این احتمال را هم مطرح می‌کند که پزشکان از سر وظیفه شناسی به ژان پل دوم درباره شرایط جسمانی‌اش توضیح دادند، اما خود بیمار از قرار گرفتن لوله‌ مخصوص تغذیه خودداری کرده است.

گزارش پاوانلی با عنوان «مرگ شیرین کارول وژتیلا» (نام ژان پل دوم در زمان تولدش) در جدیدترین شماره‌ نشریه‌ مایکرومگا که هر دو ماه یک بار منتشر می‌شود درج شده است. این نشریه اغلب از مواضع واتیکان درباره اخلاقیات به انتقاد می‌پردازد و به همین دلیل در ایتالیا و اروپا شهرت دارد.

پاوانلی رئیس بخش بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دانشکده‌ پزشکی دانشگاه فررا، در مقاله خود می‌نویسد از آنجا که واتیکان همواره درباره مسئله کشتن از روی ترحم برای بیماران لاعلاج موضع سخت و انعطاف‌ناپذیری دارد، اتفاق مرگ پاپ و احتمالاتی که پیرامون آن مطرح است او را به فکر فرو برده است.

این پزشک ایتالیایی می‌گوید که تنها می‌خواهد بخشی از حرف و حدیث‌هایی که درباره مرگ پاپ وجود دارد را مطرح کرده و آنها را بررسی کند.

وی می‌نویسد: اگر چه واتیکان نسبت به مشکلات تنفسی رهبر فقید کاتولیک‌های جهان که با کمک‌ نای شکافی تا حدودی بر طرف شد ابراز نگرانی عمیق کرده بود، اما کمبود وزن و مشکلات بلعیدن غذا از جمله مسایلی بودند که ظاهرا به آن‌ها پرداخته نشد.

به گفته پاوانلی، پاپ ژان پل دوم به دلایلی که به‌طور شفاف اشاره نشده درگذشت. از میان همه مشکلاتی که درباره وضعیت بالینی خود بیمار وجود داشته نارسایی تنفسی تهدید جدی برای زنده ماندن ژان پل دوم نبوده است. به همین دلیل علت مرگ نمی‌تواند این موضوع باشد.

این در حالی است که واتیکان بعد از چاپ این مقاله و اظهارات این پزشک ایتالیایی به سرعت واکنش تندی نشان داد و در همین راستا رناتو بازونتی پزشک ژان پل دوم که اکنون نیز مراقبت از سلامتی بندیکت شانزدهم را برعهده دارد گفت: پزشکان تمامی تلاش‌های خود را برای جلوگیری از مرگ ژان پل دوم به کار بستند.

دکتر بازونتی افزود: روند معالجه‌ بیمار هیچ گاه مختل نشد. هر کس که چیزی غیر از این می‌گوید اشتباه می‌کند. با این حال ادعای این پزشک ایتالیایی در سراسر این کشور و کل اروپا بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است.

کد خبر 32320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز