همشهری آنلاین: مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حفاظت از ۳ هزار قو که برای زمستان‌گذرانی به تالاب فریدونکنار آمده‌اند در مقابل هزاران متر تور صیادی هوایی بسیار کمرشکن و گاها غیرممکن است.

حفاظت کمرشکن از ۳ هزار قو در مقابل هزاران متر تور در فریدونکنار

به گزارش ايرنا، اسماعیل کهرم روز چهارشنبه گفت: در زمان مهاجرت پرندگان به فریدونکنار شاهد برپا شدن تورهای هوایی به طول 10 متر و عرض 40 متر هستیم که به صورت پی در پی و در کنار هم نصب شده‌اند.

وی اظهار کرد: با برپایی این تورها هیچ پرنده‌ای در هوا در امان نیست و خواه و ناخواه در آنها گرفتار می‌شوند که این مساله موجب تلف شدن هزاران بال پرنده در فصل مهاجرت می‌شود.

این پرنده‌شناس با بیان این که میزبان‌های خوبی برای این پرندگان نیستیم گفت: این پرندگان با بی‌رحمی تمام شکار و در بازار فریدونکنار به فروش می‌رسند، یک غاز در این بازار 120 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که جای تاسف دارد.

وی با بیان این که کل استان مازندران حدود 300 محیط بان دارد اظهار کرد: به هیچ عنوان این تعداد محیط بان توان مقابله با متخلفان و حفاظت از هزاران بال پرنده مهاجر را ندارند که نتیجه این عدم تعادل منجر به کشتار بی‌رحمانه این پرندگان می‌شود.

کهرم گفت: زمانی که تورهای هوایی برپا می‌شوند عده‌ای مامور نگهبانی دادن و حفاظت از آنها هستند بنابر این نزدیک شدن به این تورها نیازمند همکاری نهادهای انتظامی با سازمان محیط زیست است.

وی افزود: هزینه برپایی یک تور هوایی 200 میلیون تومان است و گاهی تورها را ماهانه 8 تا 9 میلیون تومان اجاره می‌دهند از این رو با تمام توان از آن محافظت می‌کنند.

همچنین سرهنگ حمید رضا خیلدار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: یک برنامه 5 ساله برای ساماندهی پرندگان مهاجر در میانکاله توسط سازمان حفاظت محیط زیست طراحی شده که فاز اول آن مقابله و جمع‌آوری تورهای هوایی است.

وی با تاکید بر این که برای مقابله با این مشکل در فریدونکنار باید تمام نهادها در کنار هم باشند اظهار کرد: به طور کلی همکاری نیروهای انتظامی و سایر مسئولان استانی برای مقابله با شکار غیرمجاز و گشت‌زنی در مناطق تا حدودی خوب است اما کافی نیست.

تخمین زده می‌شود سالانه حدود چهار میلیون پرنده مهاجر وارد تالاب میانکاله می‌شوند که دست کم یک و نیم میلیون قطعه از آن‌ها با روش‌های مختلف صید می‌شوند که بنا به اعتقاد کارشناسان امر در صورت ادامه این روند 4 تا 5 سال آینده دیگر اثری از آنها باقی نمی‌ماند.

کد خبر 323091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha