همشهری آنلاین: مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستان‌های خصوصی گفت: هیچ بیمارستان خصوصی سوددهی ندارد و بیشتر این بیمارستان‌ها از نظر در آمد و هزینه، سر به سر هستند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از سازمان نظام پزشکی، دکتر محمد رضا نوروزی افزود:‌حمایت‌های لازم از بخش خصوصی بهداشت و درمان صورت نمی‌گیرد.

او افزود: سرمایه‌گذاری در بخش درمان توسط جامعه پزشکی پیشینه ای قدیمی دارد. شعارهايي که برای رشد اقتصادی داده می‌شود مبنی بر اینکه بخش خصوصی را در قالب سرمایه گذاری تشویق کنیم به طور عملی در بخش‌های درمانی صورت گرفته است اما اینکه از این موضوع حمایت بهینه شده است یا نه، جای سوال است.

دكتر نوروزي گفت: نگرش سیاستگذاران به بخش خصوصی در صنعت و بهداشت و درمان کمی متفاوت است در حالی که باید حمایت‌های لازم را از بخش خصوصی بهداشت و درمان انجام دهیم .متاسفانه در عمل وام‌های کم بهره برای گردش اقتصادی کارخانه سیمان و فولاد داده می‌شود اما وقتی که برای تاسیس یک بیمارستان یا مرکز پزشکی تسهیلاتی درخواست می‌شود، این موضوع کنار گذاشته می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در هر امری سرمایه گذاری مالی باید مقرون به صرفه باشد. آمارها نشان می‌دهد برای یک تخت بیمارستانی بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه لازم است که این هزینه‌ها در بخش تامین زمین، ساختمان، تجهیزات و دیگر وسائل موردنیاز است یعنی برای راه اندازی یک تخت بیمارستان یکصد تختخوابی در تهران حدود یکصد میلیارد تومان هزینه لازم است که در بسیاری از موارد با هزینه کرد این مبلغ، سود به بیمارستان بر نمی‌گردد.

او افزود: تقریبا در هیچ بیمارستان خصوصی کشور و در تهران با وجود اینکه خیلی سر و صدا می‌شود که هزینه‌ها زیاد است، سودی برای سهامداران وجود ندارد گفت: بیمارستان‌ها اکثرا از نظر درآمد و هزینه سر به سر هستند. یعنی سود سرمایه و استهلاک که باید باقی بماند وجود ندارد و علت این است که ما به بخش خصوصی بصورت واقعی نگاه نمی‌کنیم.

مشاور وزير در اموربیمارستان‌های خصوصی گفت: رقابت پذیری در صنعت را با تعیین قیمت ایجاد می‌کنیم. محدودیت تعرفه گذاری و عدم رقابت در بخش خصوصی بهداشت و درمان سبب شده است تا سود دهی بخش درمان زیر سوال رود و افراد، حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نباشند.

او گفت: اگر بخواهیم به نتیجه‌ مطلوب در این زمینه برسیم باید پای سرمایه گذاران صنعتی به بحث های سرمایه گذاری بهداشت و درمان باز شود تا سوددهی داشته باشیم یعنی باید حداقل سود سرمایه و استهلاک و سود معقولی در حد تعرفه های بانکی یا کمی پایین تر از آن باقی بماند.

دكتر نوروزي گفت: باید برگشت پول از ارائه خدمات به سرمایه گذاران مناسب باشد، این امر شامل دو وضعیت است یکی هزینه‌های درمان است که واقعی نیست و بسیار کم دیده می‌شود . هنوز وقتی می‌گوییم یک تخت بیمارستانی 300 هزارتومان است همه می‌گویند گران است در حالی که در سایر کشورهای مشابه و همجوارمان یک هزار دلار برای یک تخت شارژ می‌کنند که این باعث می‌شود تا سرمایه گذاری به صرفه باشد.

او افزود:قدم هائی برای واقعی شدن تعرفه ها برداشته شده اما با رقم واقعی خیلی فاصله دارد و هنوز هزینه تمام شده به صورت رسمی اعلام نمی شود چرا که آنقدر بالاست که اگر بخواهد اعلام شود شوک به بازار درمان وارد می‌کند.

کد خبر 322859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha