شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات در سیرالئون روز ‍پنجشنبه ۲۱ ژانویه (اول بهمن) اعلام کردند آزمایش‌ها یک مورد جدید ابولا در این کشور را ثابت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بروز این دومین مورد ابولا از هفته گذشته که غرب آفریقا پایان همه‌گیری را اعلام کرد، دولت سیرالئون را وادار کرده است تا مراکز درمانی ابولا را بازگشایی و سیستم‌های غربالگری، از جمله ایست‌های بازرسی در بزرگراه‌ها را دوباره به راه بیندازد که یادآوری اندوهبار از دوران شیوع این بیماری در دو سال اخیر است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد این مورد جدید عمه دختر ۲۲ ساله‌ای به نام ماری جالوح است که در ۱۲ ژانویه به علت بیماری ابولا درگذشت.

طارق جاسارویک، سخنگوی سازمان جهان بهداشت جهانی اعلام کرد، این زن 38 ساله «‍پرستار اصلی برادرزاده‌اش در دوران بیماری او بوده است.»

او افزود، علائم ابولا روز چهارشنبه هنگامی که این زن در یک مرکز قرنطینه تحت نظر بود، در او ظهور کرد.


جاساوریک گفت، تا به حال ۱۵۰ نفر از افراد در تماس با جالوح شناسایی شده‌اند، و افزود احتمالاً به دنبال تشخیص ابولا در عمه او، فهرست افرادی که باید تحت نظر قرار گیرندِ، افزایش خواهد یافت.

سیدی یحیی تونیس، وزیر بهداشت سیرالئون نیز شناسایی مورد جدید بیماری را تأیید کرد و گفت این زن در غسل دادن بدن برادرزده‌اش پیش از تدفین شرکت داشته است.

بیشترین واگیری ویروس ابولا از افراد در حال مردن به علت این بیماری یا اجساد افرادی است که به علت این ویروس درگذشته‌اند.
تونیس گفت: «با توجه به این که بیش از ۱۰۰ روز از آخرین مورد ثبت‌شده ابولا گذشته است، شناسایی این دو مورد جدید بیماری مایه ناامیدی است.»

«اما در مقابل به واقعیت امیدبخش هم باید اشاره کرد که این مورد جدید به‌عنوان یک فرد پرخطر در تماس با بیمار پیشین شناسایی شده و از قبل به‌طور داوطلبانه در یک مرکز قرنطینه ایزوله شده بود... و درنتیجه به‌سرعت به‌محض ظهور نشانه‌ها و علائم بیماری از دیگر افراد در قرنطینه جدا و بستری شد.»

به دنبال مرگ جالوح بریما کارگبو، رئیس سرویس‌های پزشکی سیرالئون انجام یک كارزار واکسیناسیون را بر روی افرادی که در شهر ماگبوراکا در مركز اين كشور قرنطینه شده‌اند، اعلام کرده است.

واکسنی که قرار استفاده شود، VSV-EBOV نخستین واکسنی است که مؤثر بودن آن ثابت شد و کارگبو گفت این برنامه تا زمانی که همه افراد در تماس با بیمار واکسینه شوند، ادامه خواهد یافت.

کد خبر 322465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha