پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجمع جهانی اقتصاد امسال با تمرکز بر آنچه چهارمین انقلاب صنعتی نام گرفته در شهر داووس سوئیس آغاز به کار کرده است. بررسی نقش فناوری‌های پیشرفته در تحولات صنعتی و تاثیر آن بر بازار جهانی کار محور اصلی گفتگوهای این نشست است.

Fourth Industrial Revolution- Davos

سی پی گورنانی مدیر اجرایی شرکت تك ماهيندرا (TECH MAHINDRA) از دل‌نگرانی‌های خود به خبرنگار یورونیوز گفت: من از سرعت این انقلاب نگرانم. آیا حقیقتا آهنگ این تغییرات متناسب با تحولات اجتماعی هست یا خیر؟ آیا اصلا کسی روند این تغییر و تحولات را در نظر دارد؟ آیا تغییرات لازم در بطن جوامع ما هم در حال وقوع است؟ از منظر انسانی و ایمنی چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است؟»

آغاز چهارمین انقلاب صنعتی را اواسط قرن بیستم دانسته‌اند هرچند همه گیر شدن کامپیوترهای شخصی و سپس تلفن‌های هوشمندی در قرن بیست و یکم جهشی غیرقابل در تسریع این انقلاب بوده است.

سارا چپل، خبرنگار یورونیوز از محل این نشست می‌گوید: مجمع جهانی اقتصاد چهارمین انقلاب صنعتی را به سونامی فناوری پیشرفته تشبیه کرده که وضعیت اقتصاد ما را متحول خواهد کرد. اما تاثیر این انقلاب بر بازار کار چه خواهد بود؟ آیا روبات‌ها جانیشین انسانها می شوند و در نتیجه مشاغل بیشتری نابود خواهند شد؟

فلیپ جنینگس دبیرکل فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (UNI Global Union) تاثیر انقلاب دیجیتالی را بر بازار کار نگران کننده توصیف می‌کند و می‌گوید: بیایید نگاهی واقعگرایانه به ابعاد حقیقی این معضل داشته باشیم. ما 200 میلیون بیکار داریم. نیمی از شاغلان جهان در بخش‌های غیر رسمی بازار اقتصاد کار می‌کنند و با تنها چند دلار در روز به حیات خود ادامه می‌دهند. به گمان من، باتوجه به این آمار و ارقام و همچنین عواقب انقلاب دیجیتالی بر بازار کار وضعیت نگران کننده است.

البته هستند کسانی هم که بر این باورند که چهارمین انقلاب صنعتی تازه در مراحل نخستین خود است و باید صبر کرد و دید تاثیر حقیقی آن بر وضعیت اقتصاد جهانی چگونه خواهد بود.

کد خبر 322362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha