سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۱ نفر

همشهری آنلاین: آبراه سوئز کانالی ساخته شده به ‌دست بشر است که دریای مدیترانه را به خلیج سوئز که شاخه‌ای از دریای سرخ است متصل می‌کند. این کانال در غرب صحرای سینا و شمال شرق کشور مصر واقع شده‌ است.

suez

آبراه سوئز به عنوان میانبری برای کشتی‌ها و قایق‌هایی که از بندرهای قاره اروپا و آمریکا به سمت بندرهای جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه در رفت‌وآمد می‌باشند، ساخته شده ‌است تا مجبور به دور زدن قاره آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند. کانال سوئز سریع‌ترین مسیر کشتی‌رانی بین اروپا و آسیاست. چیزی حدود ۷ درصد کل تجارت دریایی دنیا از این کانال انجام می‌شود و یکی از منابع اصلی درآمد ارزی مصر است.

  • طول کانال

درازای كانال سوئز از پورت سعيد در ساحل درياي مديترانه تا شهر سوئز در کرانهٔ درياي سرخ ۱۶۳ کیلومتر می‌باشد.

در نیمه راه، دریاچه المرة، کانال را به دو شاخه تقسیم می‌کند. قسمتی از کانال در شمال دریاچهٔ اَلمُرةَ واقع می‌باشد و قسمتی در جنوب این دریاچه قرار دارد. کانال سوئز میانبری است برای کشتی‌هایی که از اروپا به سوی آسيا روانه می‌شوند. پیش از احداث کانال، کشتی‌ها برای رفتن از اروپا به آسیا، ناچار بودند تا دماغه اميد نيك در جنوبی‌ترین بخش قاره آفريقا پیش روند و یا این که بارهای کشتی‌ها را پس از تخلیه در ساحل درياي مديترانه، از راه زمینی به شهر سوئز در ساحل دریای سرخ رسانده و با کشتی دیگری از دریای سرخ به کشورهای آسیایی بفرستند.

  • منبع درآمد مصر

کانال سوئز پس از توریسم، دومین منبع درآمد دولت مصر است. دولت مصر بابت عوارضی که از کشتی‌های عبوری از کانال دریافت می‌کند تا کنون میلیاردها دلار عایدی داشته است.

  • ساخت دومین کانل

عبدالفتاح سيسي، رئیس‌جمهوری مصر، كلنگ ساخت دومین کانال سوئز را ماه اوت سال ۲۰۱۴ بر زمین زد. کانال  بخش‌هایی از مسیر را دو طرفه می‌سازد.

  • منبع: ويكي‌پديا
کد خبر 322264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha