همشهری آنلاین: نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد که کشورش برای برقراری دوباره روابط دیپلماتیک با ایران آمادگی دارد.

کانادا

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، جاستین ترودو، نخست‌وزیر جدید کانادا، روز دوشنبه از تمایل دولتش به از سرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و اتاوا خبر داد.

دولت محافظه‌کار و راست‌گرای استیون هارپر، نخست‌وزیر پیشین کانادا در اواخر سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک کشورش را با ایران به‌طور کامل قطع کرد.

ترودو با اشاره به تاثیرات توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: ایران اقداماتی جدی در راستای احترام به مطالبات بین‌المللی انجام داده است و در واکنش به این تحولات مثبت من انتظار دارم که روابط دیپلماتیک میان ایران و کانادا هم احیا شود.

نخست‌وزیر ۴۴ ساله کانادا تاکید کرد که در جلسات آتی کابینه دولت کانادا در هفته‌های پیش‌رو، موضوع برقراری روابط دیپلماتیک با ایران به بحث گذاشته خواهد شد تا تصمیم نهایی در این باره اتخاذ شود.

قطع یک‌طرفه روابط دیپلماتیک اتاوا با تهران از سوی دولت استیون هارپر، تصمیمی بحث‌برانگیز بود که به تحلیل برخی از کارشناسان سیاسی تحت فشارهای رژیم صهیونیستی گرفته شد. جان برد، وزیر امور خارجه وقت کانادا٬ در آن زمان دلیل روشنی برای اتخاذ این تصمیم ارائه نکرد اما با انتشار بیانیه‌ای شدیداللحن، حمایت‌های جمهوری اسلامی از بشار اسد، رییس جمهور سوریه و رویکرد تهران علیه رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت.

در برخی گزارش‌ها تهدیدات امنیتی علیه جان کارمندان و دیپلمات‌های سفارت کانادا در تهران از جمله دلایل قطع روابط دیپلماتیک ایران و کانادا اعلام شده بود. جان برد در زمان تعطیلی سفارت کانادا، دولت ایران را اصلی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت جهانی خوانده و گفته بود که همین موضوع برای بستن سفارت این کشور در تهران کافی بوده است.

اما بعدها مشخص شد که در آن زمان هیچ تهدیدی علیه کارمندان و دیپلمات‌های کانادایی در تهران وجود نداشته است.

در پی قطع روابط دیپلماتیک تهران و اوتاوا، دولت محافظه‌کار وقت اعلام کرده بود که کانادا تحریم‌هایش علیه ایران را حتی در صورت لغو تحریم‌های جهانی، همچنان پابرجا نگه خواهد داشت. محافظه‌کارها در مه ۲۰۱۳ روابط تجاری کانادا با ایران را نیز کاملا قطع کردند.

بر اساس این گزارش، اکنون با روی کار آمدن لیبرال‌ها در اتاوا، استفان دیون، وزیر جدید امور خارجه کانادا در گفت‌وگو با روزنامه گلوب اند میل اعلام کرد که کشورش آماده است تا در زمان مقتضی تحریم‌های یک‌طرفه علیه ایران را لغو کند تا شرکت‌های کانادایی نیز بتوانند در کنار اروپایی و آمریکایی فعالیت تجاری در بازار ایران را از سر بگیرند.

کد خبر 322125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha