همشهری آنلاین: اخیرا محققان موفق به کشف گونه قورباغه جدیدی با نام علمی Pristimantis mutabilis شده‌اند که می‌تواند بافت پوست خود را تغییر دهد.

کشف قورباغه جدیدی که می‌تواند شکل پوست خود را عوض کند

به گزارش ایسنا، در مقاله‌ای که در Zoological Journal of the Linnean Society به چاپ رسیده، محققان از کشف این قورباغه جدید و توانایی عجیب آن در تغییر بافت پوستش خبر داده‌اند.

این قوباغه کوچک جثه که از ناخن انگشت بزرگ‌تر نیست، شاید نتواند ضخامت پوست خود را تغییر دهد؛ اما با خشن کردن پوستش با خزه‌ها ادغام می‌شود و به این ترتیب بافتی شبیه محیط اطرافش در کوهستان آند در اکوادور پیدا می‌کند. سازوکار این توانایی هنوز ناشناخته است. این قورباغه وقتی در محیطی با پس‌زمینه صاف و ملایم قرار می‌گیرد، خودش را مرتب می‌کند و دوباره صاف و صیقلی می‌شود. کل این تغییر شکل‌ها تنها در عرض سه دقیقه رخ می‌دهد.

وجود تیغ‌ها و رنگ‌آمیزی منحصر به فرد به قورباغه‌ها کمک می‌کند که با زیستگاه خزه‌ای خود هم‌شکل شوند و این امر دیدن آنها را برای ما دشوار می‌کند. محققان می‌گویند برای این که تعیین کنند آیا این نوع بافت در پنهان شدن از شکارچیان نیز به آنها کمک می‌کند یا خیر، نیاز به تحقیقات و بررسی‌های بیش‌تری دارند.

پژوهشگران همچنین گزارش می‌دهند که برخی خویشاوندان بزرگ‌تر این گونه نیز توانایی مشابهی در تغییر شکل از خود نشان می‌دهند که پیش از کشف این قورباغه این توانایی در پرده ابهام بود.

کد خبر 321746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha