مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

در همایش هزارنفری مدیران مدرسه شهر تهران از طرح «مدرسه آماده» رونمایی شد.

قالیباف

منظور از مدرسه آماده، مدرسه‌اي است كه قدرت شناسايي مخاطرات و توان مقابله با حوادث را داشته باشد و در قالب برنامه با فراهم آوردن زمينه مشاركت خانواده‌ها و تجهيز مدارس به اقلام آمادگي، زمينه كمترين تلفات و خسارات را درصورت بروز حوادث فراهم سازد.

براساس نسخه ملي اين طرح كه به پيشنهاد شهرداري تهران تهيه شده و به تصويب وزارت كشور رسيده، قرار است تمامي مدارس كشور مخاطب آن باشند. در اين صورت 13ميليون دانش‌آموز كه به همراه خانواده‌هايشان 40ميليون نفر از جمعيت كشور را شامل مي‌شوند، جامعه آماري طرح مدرسه آماده خواهند بود. در همايش ديروز كه در محل فرهنگسراي بهمن تشكيل شده بود، همچنين تفاهمنامه همكاري در زمينه‌هاي آموزشي و آماده‌سازي‌ مردم در برابر حوادث ميان شهرداري تهران و جمعيت هلال‌احمر كشور به امضا رسيد و از سامانه تجهيزات امداد و نجاتي كه قرار است در مدارس احداث شود، پرده‌برداري شد.

  • پايان تجهيز 400مدرسه

وضعيت شهر تهران از لحاظ لرزه‌خيزي و موقعيت جغرافيايي و كوهستاني‌بودن پايتخت كه شرايط وقوع سيل در آن را تشديد مي‌كند از دلايل عمده‌اي است كه باعث شد تا بحث آماده‌سازي‌ مردم در برابر حوادث طبيعي و حتي دست‌ساز بشري به‌صورت جدي در دستور كار شهرداري تهران قرار بگيرد. نقطه عطف اين اقدامات، بحث آماده‌سازي‌ شهروندان از مقاطع ابتدايي تحصيلي به‌عنوان تأثير گذارترين سنين آموزشي است. برهمين اساس شهرداري پايتخت با همكاري آموزش و پرورش در حال تجهيز يك هزار مدرسه براي مقابله با خطرات احتمالي بلاياي طبيعي است.

كار تجهيز بالغ بر 400مدرسه تا‌كنون به سرانجام رسيده است. محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در اين همايش كه با حضور هزار معلم و مدير از مدارس تهران تشكيل شده بود، خطاب به جامعه معلمان گفت: بعد از پدر و مادر، معلمان ازجمله افرادي هستند كه هرگز خاطرات آنها از ذهن انسان فراموش نمي‌شود و آثار زحمات آنها براي هميشه در زندگي با ما همراه خواهد بود.

نظر قاليباف اين بود كه اگر تنها يك دهه صرفا روي آموزش و پرورش، آموزش عالي و تربيت نيروي انساني متمركز شويم موفق خواهيم شد تا ثمرات آن را نسل در نسل در مسائل اجتماعي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي و... درو كنيم. وي تلاش براي تبديل شهرداري از سازماني خدماتي به نهادي اجتماعي را يكي از رويكردهاي جدي خود در دهه گذشته اعلام كرد و گفت: در شهرداري روي چهار ميم يعني مدرسه، مسجد، منزل و محله به‌عنوان مهم‌ترين سرمايه‌هاي اجتماعي در اداره شهر متمركز شده‌ام كه نمونه آن محله‌محوري است؛ اينكه در سراهاي محله رويكرد و اقداماتمان مسجد‌محورانه است، از طرفي حتما در هيأت امناي شوراياري‌هاي محله‌ها افرادي از مسجد و مدرسه دخيل هستند.

شهردار تهران از مدارس و معلمان به‌عنوان بزرگ‌ترين تشكل سازمان‌يافته با امكانات وسيع اما درعين حال ضعيف نام برد و گفت: همه تلاش ما در شهرداري تهران توجه به اين سازمان بزرگ است كه بيشترين نقش را در آموزش و كارآمدكردن نظام در همه عرصه‌ها دارد. قاليباف در بخش ديگري از اظهاراتش با تشريح اهميت نقش مردم در پيروزي انقلاب و دفاع‌مقدس گفت: هر گره‌اي بايد با حضور معني‌دار مردم باز شود.

در تهران نيز با توجه به بحران‌هايي كه تهديدش مي‌كند، نيازمند حضور سازماندهي‌شده مردم هستيم. به همين دليل به سراغ طرح آماده‌سازي‌ مدارس رفتيم و از همه امكانات شهرداري تهران براي تداوم اين طرح استفاده خواهيم كرد. يقين داريم كه امروز هر قدر ما در آگاهي‌بخشي به شهروندان و سازماندهي آنان تلاش كنيم هنگام وقوع حادثه جان انسان‌هاي بيشتري نجات خواهد يافت و خون كمتري ريخته خواهد شد.

شهردار تهران در جمع خبرنگاران نيز درباره كاربري سوله‌هاي بحران تأكيد كرد كه اين سوله‌ها همچنان كاركرد اصلي خود را دارند. قاليباف يادآور شد: در دهه گذشته بيش از 100سوله بحران در تهران ساخته شده است. از اين تعداد 34سوله به‌صورت صددرصد كاركرد بحران داشته و امكانات لازم را دارند. مابقي سوله‌ها نيز در اختيار شهروندان قرار دارد كه البته در بخشي از اين سوله‌ها ورزش بانوان انجام مي‌شود و در بخش ديگر نيز افراد مرتبط با مديريت بحران حضور دارند. به گزارش همشهري، در همايش «مدرسه آماده» همچنين معاون وزير آموزش و پرورش، رئيس سازمان مديريت بحران كشور، رئيس فدراسيون بين‌المللي صليب سرخ جهاني و رئيس جمعيت هلال احمر كشور حضور داشتند.

  • فاصله مدارس تهران با استانداردها

امير محسن ضيايي، رئيس جمعيت هلال احمر نيز در سخناني ضمن تبريك به شهرداري تهران براي پيشگامي در طرح مدرسه آماده و به نمايش گذاشتن همكاري‌هاي بين‌بخشي گفت: مخاطرات طبيعي و انسان‌ساز در قرن 21شدت يافته است كه البته بخشي از آن به تغييرات آب وهوايي مربوط مي‌شود اما نبايد از تأثير شهرنشيني سريع و بدون برنامه در افزايش اين مخاطرات به‌دليل تهاجم انسان به طبيعت و توسعه بدون برنامه غافل شويم. وي به‌عنوان مثال از رشد جمعيت و توسعه بي‌رويه تهران به‌عنوان پايتخت كشور نام برد كه منجر به رشد حاشيه‌نشيني و به چالش كشيده‌شدن شهر شده است.

مرتضي رئيسي، معاون عمران و نوسازي مدارس كشور نيز در سخناني از اقدام قابل توجه شهردار تهران در امر آماده‌سازي مدارس تشكر كرد. وي گفت: طبق برنامه سازمان ملل در محدوده سال‌هاي 2015تا 2030 بايد يك ميليون فضاي آموزشي در جهان ايمن‌سازي‌ شود. به گفته وي، درتهران هنوز يك‌سوم مدارس با استانداردهاي ايمني فاصله دارند. وي اظهار اميدواري كرد كه با حمايت‌هاي شهرداري تهران از آموزش و پرورش در پايان برنامه ششم توسعه، مدارس شهرتهران از ايمني كامل برخوردار شوند.

  • تربيت نسل براي تغيير سبك مقابله با بحران

يكي از سخنرانان ديروز همايش احمد صادقي، رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران بود. وي پايه مديريت بحران را بر جامعه‌محوركردن، دغدغه‌مندي و مطالبه‌گر ساختن مردم دانست و درعين حال بر لزوم آماده ساختن مردم از طريق آموزش، مانور، تمرين و تجهيز سخن گفت.

وي گفت: ما نيازمند تربيت يك نسل براي تغيير رفتار سبك زندگي براي مقابله با بحران چه قبل از آن و چه حين و بعد از آن هستيم كه لازمه آن تربيت، پرورش و فرهنگسازي‌ از سنين پايين و از مجاري اصلي آن يعني مدرسه است.صادقي در بخش ديگري از سخنان خود به آمار ارائه‌شده از سوي سازمان ملل درباره حوادث جهان اشاره كرد و گفت: در سال‌هاي 2005تا 2015حدود 700هزار نفر براثر بلاياي طبيعي كشته و 22ميليون نفر بي‌خانمان شدند. ضمن اينكه در 10سال گذشته 3/1تريليون دلار دنيا بر اثر حوادث متضرر شده و 144ميليون خانوار مجبور به ترك محل زندگي خود شدند كه در اين ميان سهم كشور ما از اين آمار قابل توجه بوده است.

کد خبر 321300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha