سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رود می‌سی‌سی‌پی (Mississippi River) رود اصلی بزرگ‌ترین حوزه آبریز در آمریکای شمالی و چهارمین رود بلند دنیا می‌باشد.

می‌سی‌سی‌پی

تمام طول این رودخانه در داخل خاک ايالات متحده می‌باشد (هر چند بخش‌هایی از حوزه‌های بارندگی حوزه آبریز آن در داخل خاک کشور كانادا می‌باشد). این رودخانه در درياچه آيتاسكا در ایالت مينه‌سوتا در شمال ایالات متحده شروع و با مسیری ملایم به سمت جنوب جاری می‌شود. سرانجام پس از طی مسیری ۲۳۲۰ مایلی (۳۷۳۰ کیلومتر)‌ از طریق دلتای رود می‌سی‌سی‌پی در ایالت لويزيانا به خليج مكزيك می‌ریزد. می‌سی‌سی‌پی چهارمین رود طویل و دهمین رود بزرگ دنیا رتبه‌بندی شده است. مسیر رودخانه از ایالت‌های مینه‌سوتا٬ ويسكانسين٬ ايلينويز٬ ميسوري٬ كنتاكي٬ تنسي٬ آركانزاس٬ مي‌سي‌سي‌پي٬ و لويزيانا عبور می‌کند.

از به جای ماندن آب‌رفتهاي این رود پرآب در آمریکای شمالی جلگه می‌سی‌سی‌پی به وجود آمده‌ است.

بیش‌ترین اختلاف سطح و بلندترین سد بر روی این رودخانه در بالادست رودخانه به نام سد و دریچه آبشار سنت‌آنتوني در مينياپوليس می‌باشد. در بالای سد ارتفاع آب رودخانه ۲۴۴ متر و در پایین ارتفاع آب ۲۳۰ متر است. این اختلاف نزدیک به ۱۵ متری بیش‌ترین اختلاف سطح آب رودخانه می‌سی‌سی‌پی می‌باشد. دلیل اصلی این اختلاف سطح وجود آبشار سنت آنتونی است که اکنون در پشت سد بتونی جای مانده است. آبشار سنت آنتونی تنها آبشار واقعی بر روی می‌سی‌سی‌پی بود. عمق آب بعد از آبکند زیر آبشار به‌تدریج کم می‌شود.

  • منبع: ویکی‌پدیا
کد خبر 321217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha