شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر جعفر مهراد، رییس پایگاه استنادی علوم ایران و جهان اسلام (ISC) و رییس کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی شیراز است.

جعفر مهراد

در کنار این خدمات اجرایی و علمی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای بخش علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی نیز تدریس می‌کند. او در سال ۱۳۲۵ در شهر تبریز متولد شد.

به تدریس مشغول و تاکنون راهنمایی و مشاورت بیش از ۲۰ پایان نامة کارشناسی ارشد را به انجام رسانیده است.

تحصیلات:

• کارشناسی جغرافیا، دانشگاه تبریز

• کارشناسی ارشد علوم کتابداری، دانشگاه تهران

• دکترای تخصصی در حوزه سیستم‌ها و مدیریت کتابخانه‌های عمومی، دانشگاه Case Western Reserve University آمریکا

فعالیت‌های حرفه‌ای:

در فاصله سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۳ که موفق به اخذ دانشنامه کارشناسی ارشد خود شد، در کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران مشغول به کار شد و سپس کتابخانه وزارت رفاه اجتماعی را راه‌اندازی کرد.

تا سال ۱۳۵۵ کتابدار کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی بود. در خلال این سال‌ها با کمیته آموزشی انجمن کتابداران ایران همکاری داشت.

بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز را تاسیس کرد. دوبار به ریاست بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز منصوب شده است. نخستین بار در آبان ماه سال ۱۳۵۸، یعنی بعد از اخذ دانشنامه دکتریو بار دوم در سال فاصله سال‌های۱۳۷۰ تا ۱۳۷۶.

برنامه‌ریزی دوره کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی را در انقلاب فرهنگی به عهده داشت.

برای نخستین بار دوره‌های تحصیلی کاردانی و کارشناسی رشته علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی را در سال‌های ۶۳- ۱۳۶۲ به بعد در دانشگاه شیراز تأسیس کرد. همچنین تأسیس دوره دکتری این رشته در دانشگاه شیراز از سال ۱۳۷۶ هم نتیجه فعالیت‌های اوست.

در تابستان سال ۱۳۶۵ کتابخانه میرزای بزرگ شیرازی (کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد) دانشگاه شیراز را تأسیس و راه‌اندازی کرد و تا سال ۱۳۶۸ رئیس این کتابخانه بود.
در تابستان سال ۱۳۶۸ به مدت یک سال برای استفاده از فرصت مطالعاتی در دانشگاه لوس آنجلس کالیفرنیا (UCLA) در زمینه پایگاه‌های اطلاعاتی کتاب‌شناختی به تحقیق و مطالعه پرداخت.

پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۶۹ به پیشنهاد وزیر فرهنگ و آموزش عالی، کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی شیراز را که یک مرکز بین‌المللی اطلاع‌رسانی است تأسیس کرد و از سال ۱۳۷۰ تاکنون ریاست این کتابخانه را بر عهده دارد.

فعالیت‌های اخیر:

عضو کمیسیون ملی اطلاع رسانی وابسته به شورای پژوهش‌های علمی کشور از سال ۱۳۷۲ تاکنون، عضو کمیته ملّی اطلاع‌رسانی وابسته به کمیسیون ملی یونسکو در ایران از سال ۱۳۷۵ تاکنون، عضو هیأت امنای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس از بدو تأسیس تاکنون، همکاری در تأسیس و عضویت در هیأت تحریریه مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، عضو هیأت تحریریه مجله علوم تربیتی روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، نشریه اطلاع‌رسانی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، عضو کمیته ارتقاء رسته‌های آموزشی و فرهنگی دانشگاه شیراز، تأسیس مجله علوم اطلاع‌رسانی و فناوری ایران (IJIST) به زبان انگلیسی در سال ۲۰۰۳ میلادی.

از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ عضو شورای دانشگاه شیراز بود و از سال ۱۳۷۹ تاکنون به عنوان عضو در هیأت ممیزه دانشگاه شیراز شرکت می‌کند.

دکتر جعفر مهراد در سال ۱۳۹۱ به عضویت هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی در آمد.

کتاب‌ها:

روش تحقیق. با همکاری پروین کجوری. شیراز. کانون تربیت، ۱۳۶۱؛ چکیده پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز. با همکاری احمد بنی هاشمی. شیراز: دانشگاه شیراز، ۱۳۶۱؛ نمایه روزنامه اطلاعات: دانشگاه شیراز، ۱۳۶۰- ۱۳۶۶ . ۵ ج؛ مقدمه‌ای بر خدمات مرجع عمومی. شیراز: دانشگاه شیراز، ۱۳۶۷؛   فهرست‌نویسی کامپیوتری ترجمه. با همکاری مجید آذرخش. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، ۱۳۷۲؛ سیستم‌ها، خدمات و مراکز اطلاع رسانی. ترجمه. شیراز : انتشارات نوید، ۱۳۷۹؛ نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی. ترجمه. تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، ۱۳۷۴؛ آشنایی با تکنولوژی‌های اطّلاعاتی. ترجمه. مجید آذرخش و جعفر مهراد. تهران: سمت، ۱۳۷۷؛ نظام‌های بازیابی اطّلاعات. ترجمة جعفر مهراد، شیراز : انتشارات نوید، ۱۳۷۹؛ ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات. ترجمه محمد حسین دیانی و جعفر مهراد. شیراز : انتشارات نوید، ۱۳۷۹؛ استانداردهای کتابخانه‌های دانشگاهی ایران. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ١٣٨٠؛ استانداردهای کتابخانه‌های تخصصی ایران. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ١٣٨٠؛ ارزیابی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران: اولین ارزیابی خرد دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی دولتی، ۱۳۸۱. پژوهشگران جعفر مهراد، محمد حسین دیانی؛ زیر نظر هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی. تهران: شورای انقلاب فرهنگی، هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی، ۱۳۸۴؛ بازیابی اطلاعات: الگوریتم‌ها و روش‌های اکتشافی. ترجمه جعفر مهراد و سارا کلینی. مشهد: انتشارات کتابخانه رایانه‌ای؛ شیراز: کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی، ۱۳۸۴؛ معناشناسی و بازیابی اطلاعات، هفت گفتار. ترجمه جعفر مهراد و محمدرضا فلاحتی فومنی. مشهد: انتشارات کتابخانه رایانه‌ای؛ شیراز: کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی، ۱۳۸۴؛ رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا و پیام آن برای دانشگاه‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) . ترجمه جعفر مهراد و محمدرضا فلاحتی فومنی. شیراز: کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی، ۱۳۸۵؛ رتبه‌بندی علمی دانشگاه‌های عضو OIC . ترجمه جعفر مهراد و محمدرضا فلاحتی فومنی. شیراز: کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی، ۱۳۸۶.

منبع: کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی

کد خبر 32120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز