شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

عمید نمازی‌خواه: به نظر شما هکرها مفیدند یا مضر؟ بین متخصصان امنیت، اختلاف نظر در مورد سودرسانی یا ضرررسانی هکرها وجود دارد.

جالب اینجاست که گاهی هکرها اقدام به برگزاری همایش نیز می‌کنند و افراد علاقه‌مند با حضور در این همایش‌ها با روش‌ها و ابزار هک آشنا می‌شوند. البته در میان حاضرین باز هم متخصصان امنیت و نیز آژانس‌های قانونگذاری و مجریان قانون حضور دارند.

هدف آنها از این حضور حصول دانش بهتر در مورد این موضوع و کسب مهارت‌های بیشتر با توجه به گرایش روزافزون به جرایم و تروریسم در فضای سایبر است. گاهی اوقات نیز شرکت‌ها برای به کار گیری راهکارهای امنیتی بیشتر و مطمئن‌تر اقدام به بکار گیری و استخدام هکرها در شرکت یا مؤسسه خود می‌کنند.

فعالیت در خاورمیانه

کریس بوید، مدیر پژوهش مؤسسه امنیتی FaceTim، می‌گوید که او شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد گروه‌های هکری در خاورمیانه فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند و در آینده‌ از آنها بیشتر خواهیم شنید.

او که تحقیقات گسترده‌ای را در این حوزه انجام داده بر این باور است که گروه‌های هکری خاورمیانه در آینده روی هکرهای چینی و کره‌ای را سفید خواهند کرد! زیرا حملاتی که آنان انجام خواهند داد بسیار پیچیده خواهد بود.

به گفته آقای بوید یکی از این گروه‌های هکری با ایجاد شبکه‌ای متشکل از 17 هزار رایانه معیوب و سوءاستفاده از حفره‌های امنیتی آنها توانسته‌اند حملات زیادی را به سایت‌های اینترنتی مورد نظرشان انجام دهند.

بررسی‌های آقای بوید نشان می‌دهد که این گروه‌ها از شبکه‌های به اشتراک گذاری فایل و به‌خصوص BitTorrent هم برای رد و بدل کردن اطلاعات مورد نظرشان استفاده می‌کنند.

اولین خبرها

اولین خبرهای مربوط به حملات هکری در خاورمیانه در آگوست سال 2005 منتشر شد. در آن زمان 2 نفر در مراکش و ترکیه به جرم همکاری در زمینه طراحی و توزیع کرم مخرب Zotob دستگیر شدند. اما سیمون هرون از مؤسسه امنیتی Network Box نظر دیگری هم دارد.

او معتقد است که در سال 2006 نویسندگان ویروس‌ها و نرم‌افزارهای جاسوسی در جست‌وجوی راه‌های جدیدی برخواهند آمد تا تولیدات خود را به جان رایانه‌های کاربران بیگناه بیندازند و یکی از بهترین روش‌ها برای این کار مخفی کردن ویروس‌ها و کرم‌های اینترنتی در پوشش فایل‌های موسیقی و ویدئو است.

زیرا همزمان با رشد فزاینده دستگاه‌های قابل حمل پخش موسیقی، گوشی‌های هوشمند و درایوهای فلاش با ظرفیت بالا تعداد بیشتری از افراد به گوش کردن موسیقی از این روش روی می‌آورند و سعی می‌کنند فایل‌های موسیقی موردنظرشان را در اینترنت یافته و آنها را بارگذاری کنند.

هکرها هم دقیقا از همین علاقه سوءاستفاده کرده و تولیدات مخربشان را به جای فایل‌های موسیقی و ویدئو جا می‌زنند.

نکته دیگری که آقای هرون به آن اشاره می‌کند افزایش حمله به نرم‌افزارهایی است که برای فعالیت‌های جمعی در شبکه مورد استفاده است. به عنوان مثال حمله به شبکه‌های ارسال پیام فوری در حال افزایش است و انتظار می‌رود همزمان با افزایش سازگاری و هماهنگی بین فعالیت شبکه‌های مختلف مسنجری این روند تشدید شود.

در همین حال حملات Phishing با هدف خالی کردن حساب‌های بانکی افراد هم به شدت در میان خرابکاران اینترنتی محبوب شده است.

به گزارش IBM در حالی که در سال 2004 از هر 943 پیام الکترونیکی یکی با هدف پیشبرد یک حمله Phishing تنظیم شده بود، اما در سال 2005 از هر 304 نامه الکترونیکی یکی با این هدف تنظیم شده است.

کد خبر 32113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز