همشهری آنلاین: رییس انجمن پیوند مغز استخوان ایران گفت: ایران از نظر تعداد تخت و عمل پیوند سلول‌های بنیادی جزء یکی از چهار کشور برتر دنیا قرار دارد . سالانه ۴۰۰ پیوند انجام می دهیم و توانسته‌ایم با انجام این تعداد پیوند در کشور از خروج پنج میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کنیم.

پیوند سلول های بنیادی

به گزارش ايسنا، دکتر اردشیر قوام‌زاده در نشست خبری سومین کنگره بین‌المللی پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز و پزشکی ترمیمی درباره وضعیت و جایگاه ایران از نظر پیوند سلول‌های بنیادی گفت: در حال حاضر در بیمارستان شریعتی 50 تخت پیوند برای 66 نوع بیماری صعب‌العلاج وجود دارد. این مرکز یکی از چهار مرکز بزرگ دنیا از نظر تعداد تخت و تعداد پیوند انجام شده است. سالانه حدود 400 پیوند انجام می‌دهیم، به همین علت جزو چهار مرکز برتر دنیا قرار داریم.

وی با اشاره به انجام سالیانه 700 پیوند سلول‌ بنیادی از بازه سنی نوزادی تا 75 سالگی در سراسر کشور، ادامه داد: ما در کشور به دو برابر این رقم، یعنی 1400 پیوند نیاز داریم. این نوع از پیوند باعث صرفه جویی ارزی و دارویی می‌شود و طول درمان بیماری را نیز کوتاه‌تر می‌کند.

قوام‌زاده با بیان اینکه نداشتن هتلینگ و اورژانس مناسب سبب ورود تعداد کمی توریست برای پیوند سلول‌های بنیادی به کشور شده است، افزود: ما با پیوند سلول‌های بنیادی در کشور توانسته‌ایم از خروج پنج میلیارد دلار ارز جلوگیری کنیم. هر نمونه سلولی که از خارج وارد می‌شود 50 هزار دلار برای ما هزینه دارد. ما تا کنون از کشورهای آذربایجان، لبنان، سوریه، افغانستان، پاکستان و هند بیمار برای انجام عمل پیوند سلول بنیادی داشته‌ایم.


این فوق تخصص خون و سرطان با بیان اینکه "سلول درمانی" برای درمان انواع سرطان در نقاط مختلف بدن موثر است، اظهار کرد: درمان با سلول‌های بنیادی عوارضی ندارد و تا کنون نیز گزارشی در این مورد نداشته‌ایم. سلول‌های بنیادی در درمان سرطان‌هایی مثل لوپوس، چشم، دستگاه گوارش، انواع آرتروز و بیماری ام اس موثر است و به علت انجام ندادن پرتودرمانی در این نوع از پیوند، بیمار می‌تواند پس از درمان بچه‌دار شود.

کد خبر 320738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha