پنجشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند لایه محافظتی اوزون که در دهه1980 بسیار نازک شده بود ممکن است تا میانه قرن بیست و یکم کاملا ترمیم شود.

 به گزارش خبرگزاری رویترز دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از 25 سال مشاهده دریافته‌اند که نازک شدن  لایه اوزون موجود در استراتوسفر جو  بر بالای قطب‌ها متوقف شده‌است.

 لایه اوزون کره زمین را از پرتوهای زیانبار ماوراء بنفش نور خورشید حفاظت می‌کند، اما مواد شیمیایی دست‌ساز انسان به خصوص ترکیبات کلرفلورکربن- که در برخی یخچال‌ها و اسپری‌‌های حشره‌کش یافت می‌شوند- اوزون موجود در استراتوسفر را تخریب کردند و باعث نازک شدن این لایه محافظتی شدند.

 دانشمندان گفتند که بازسازی لایه اوزون عمدتا ناشی از رعایت موافقت‌نامه بین‌المللی سال 1987 با نام پروتوکل مونترآل است که به هدف محدود کردن ورود گازهای مخرب اوزون به جو امضا شد.

  اون-سو یانگ از موسسه تکنولوژی جورجیا که سرپرست گروهی بوده که این داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده بودند گفت:"  این نتایج ثابت می‌کند که پروتکل مونترال و متمم‌هایش توانسته‌اند از نابودی لایه اوزون جو جلوگیری کنند."

 او افزود:" لایه اوزون کره زمین با سرعت بازیابی فعلی میتواند  در میان قرن حاضر به سطح 1980 بازگردد- یعنی  زمانی که دانشمندان برای اولین بار متوجه اثرات مضر فعالیت‌های انسانی بر اوزون اتمسفر شدند."

  گرچه اوزون در فاصله 11 تا 37 کیلومتری بالای سطح زمین به صورت یک سپر محافظتی عمل می‌ کند، اما اوزون در سطح زمین می‌تواند به بافت ریه انسان و گیاهان آسیب برساند و جزء عمده مه‌دود در شهرهای با هوای آلوده است.

 پژوهشگران ناسا و سایر سازمان‌ها در ماه ژوئن (تیر ماه) گزارش کردند که حفره لایه اوزون بر فراز قطب جنوب تا حدود سال 2068- یعنی 20 سال زودتر از زمانی که پیش از آن انتظار می‌رفت- ترمیم خواهد شد.

 حفره قطبی لایه اوزون یک منطقه وسیع فاقد اوزون در جو است که هر بهار در نیمکره جنوبی تشکیل می شود.حفره اوزون کوچکتر و خفیف‌تری در قطب شمال هم گزارش شده است.

کد خبر 3206

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز